Versnellingsbak vraag

Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Versnellingsbak vraag

Bericht door stef » di apr 03, 2018 11:31 am

Ben bezig met het verversen van de olie voor mijn versnellingsbak. Maar ik merkte dat er speling zit op de delen waar de aandrijfassen aan vast zitten. Kan dit kwaad? Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door old brumax » di apr 03, 2018 13:02 pm

Nee , de kant vd koppelinghandel zit in 1 lager en heeft daardoor altijd een beetje beweging!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door stef » di apr 03, 2018 20:19 pm

En als de andere kant het ook heeft?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door old brumax » di apr 03, 2018 22:04 pm

Is er iets niet goed dan?
Lekt ie, of gilt ie of huilen?
Als dat allemaal niet aan de orde is dan gewoon weer opvullen met olie en gaan met die banaan.
Ben je toch nieuwsgierig en wil je kijken hoe het allemaal zit dan is de kans levensgroot dat hij straks wel rare geluiden gaat maken!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door stef » wo apr 04, 2018 8:31 am

Nog nooit mee gereden. Dus heb geen idee of hij geluid maakt? Ververs de olie wel en ga er gewoon mee rijden. Time Will tell.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door wouthwortel » wo apr 04, 2018 14:11 pm

En geen hypoid olie gebruiken!!
Die heft wrijvingen op en de synchromeschringen functioneren nou juist o.b.v. wrijving!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door stef » wo apr 04, 2018 15:39 pm

Ik kreeg deze mee van de vw specialist. Geen idee of het Hypiod is?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door old brumax » wo apr 04, 2018 20:27 pm

Dat is volgens mij de juiste!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
stef
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 13:56 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: leiden Netherlands

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door stef » za apr 07, 2018 20:48 pm

old brumax schreef:Dat is volgens mij de juiste!!
Dat is fijn om te weten!



Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door hanhoo » ma apr 09, 2018 8:38 am

wouthwortel schreef:
wo apr 04, 2018 14:11 pm
En geen hypoid olie gebruiken!!
Die heft wrijvingen op en de synchromeschringen functioneren nou juist o.b.v. wrijving!
Deze moet je mij uitleggen. Een hypoide verbinding vereist een sterkere olie maar zegt niets over de samenstelling van de olie maar de toepassing op verstanding. De getoonde afbeelding is een extreme pressure GL5 olie juist geschikt voor Hypoide vertanding. Ook de Kroon Classic 80w90 is geschikt voor hypoide vertandingen.

Ik weet niet precies hoe klassieke VW onderhoudsbedrijven hier over denken, maar ik heb de Kroon Classic 80w90 gebruikt. De toevoegingen in deze olie is beter geschikt voor klassieke pakkingen en afdichtingen. En deze is dus ook gewoon geschikt voor hypoide vertandingen.

Overigens heb ik zeer goede ervaringen met (teflon?) versnellingsbak toevoegingen. Deze werken echt! Ik heb nu ervaringen met 5 versnellingsbakken die allemaal een hakerige en krakende tweede versnelling hadden. Een oliewissel hielp niet. Maar een toevoeging wel, duidelijk merkbaar na enkele duizenden kilometers. Het is geen oplossing, maar gaat al ruim 20.000km mee en verlengt dus wel de levensduur van je bak.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door wouthwortel » ma apr 09, 2018 15:19 pm

Ik zal degene van wie ik die wijsheid heb, vragen om hier een uitleg te geven. Ik bezit onvoldoende kennis om het te onderbouwen. Hij heeft echter al vele jaren ervaring met versnellingsbakken. Van tractoren weliswaar, maar toch!

Ik vermoed dat de toevoeging die jij hebt gebruikt geen teflon bevat, want dan is de noodzakelijke wrijving tussen de synchromeshringen bijna opgeheven en gaan de tandwielparen niet elkaars snelheid aannemen.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door wouthwortel » vr apr 13, 2018 15:41 pm

Ik heb zojuist de tractorman gesproken:

-de hypoid-olie is bedoeld voor hypoid-overbrengingen....zoals bijvoorbeeld in het cardanhuis van een motorfiets zit.
-de hypoid-olie en ook de GL5 olie heeft een te hoge wrijvings-opheffings-vermogen, waardoor de synchromeshringen niet goed functioneren.
-zijn advies: een GL3 of GL4 olie 80W gebruiken....en zeker geen hypoid.

En dat geldt dus voor onze oude busjes/versnellingsbakken.

Mocht jouw versnellingsbak prima functioneren met hypoid en met een GL 5......dan lekker daarmee door rijden, merk je echter dat het schkelen stroef, lastig en hakerig gaat, voordat je de bak uit elkaar trekt, eerst maar eens een oliewissel doen met de hierboven beschreven kwaliteit.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door mobiel70 » vr apr 13, 2018 20:21 pm

Volgens de "Techni-data" van december 1983 moet in het differentieel van de Volkswagenbus 1973-1979 3,5 dm3 olie met een viscositeit van SAE 80 of 90 en moet dit iedere 15.000 km gecontroleerd worden.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door EeVeeWee » za apr 14, 2018 9:28 am

Voor vragen over onze versnellingsbakken zou je ook contact kunnen opnemen met Tonnie Vos.
Hij is gespecialiseerd in luchtgekoelde VW en Porsche versnellingsbakken.
https://www.vosgearbox.com
Dus.

den duracell
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 13, 2016 20:14 pm
Bouwjaar Bus: 1969

Re: Versnellingsbak vraag

Bericht door den duracell » wo mei 09, 2018 16:08 pm

hoi sorry dat ik even stoor.
heb nu een andere gearbox gestoken omdat de vorige versleten was .
maar nu schakeld hij alleen achetruit en 2de en 4de hoe zou dit kunnen komen.

Plaats reactie