Uitstoot Co te hoog, GE

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » vr apr 20, 2018 13:50 pm

Hij is 4 jaar geleden gereviseerd dus dat zou wel erg snel zijn.
De inlaat is afgedopt, anders valt ie stil. Overigens gaat ie wel beroerd lopen als ik de EGR afkoppel.

Versleten zuigerveren moeten leiden tot olieverbruik en dat is niet zo. Hij verbruikt vrijwel niets.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » vr apr 20, 2018 15:11 pm

Wat trouwens ook nog kan is dat de EGR valve kapot is. Volgens mij moet die sluiten bij stationair? Als ie open blijft kan dat leiden tot extra CO omdat het niet verbrand bij lage toeren.

Iemand enig idee of de EGR vavle bij de GE motor ook zou moeten sluiten bij stationair?

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door hanhoo » zo apr 22, 2018 10:34 am

Mijn kennis houdt hier op. Blokkever is hier meer bedreven in dan ik.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Maurice en Melanie
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: do feb 16, 2017 18:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Maurice en Melanie » zo apr 22, 2018 21:27 pm

Ik heb HR het laten doen, icm een 123 ontsteking.

Hier staat iets beschreven : http://web.archive.org/web/200304221504 ... ljetd.html
Misschien heb je er iets aan

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » ma apr 23, 2018 22:00 pm

Inmiddels met busbrothers gesproken, ik laat hen de afstelling doen. HR is te ver.
Hoge Co waarde met carterontluchting vonden ze niet zo boeiend, wel zonder van 0,2%. Dat is veel te laag en zelfs schadelijk. Verder kan de egr klep verstopt zitten waardoor ie niet sluit bij stationair.

Apk zou zonder egr moeten gebeuren overigens, is uiteindelijk ook gedaan, maar dan weten jullie dat.

Vanaf volgende week wordt ie afgesteld. Ik ben benieuwd. Duimen :oops:

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door superkever » di apr 24, 2018 15:08 pm

Gaat denk ik helemaal goed komen.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door EeVeeWee » di apr 24, 2018 15:59 pm

Cali schreef:
ma apr 23, 2018 22:00 pm
Inmiddels met busbrothers gesproken, ik laat hen de afstelling doen. HR is te ver.
Hoge Co waarde met carterontluchting vonden ze niet zo boeiend, wel zonder van 0,2%. Dat is veel te laag en zelfs schadelijk. Verder kan de egr klep verstopt zitten waardoor ie niet sluit bij stationair.

Apk zou zonder egr moeten gebeuren overigens, is uiteindelijk ook gedaan, maar dan weten jullie dat.

Vanaf volgende week wordt ie afgesteld. Ik ben benieuwd. Duimen :oops:
Tip: goede afspraken maken over de prijs, dat kan een onaangename verrassing voorkomen.
Dus.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door blokkever » di apr 24, 2018 18:13 pm

hanhoo schreef:Mijn kennis houdt hier op. Blokkever is hier meer bedreven in dan ik.
Van het EGR systeem weet ik niet zo veel.
Ik weet wel dat het er bij mijn bus is af gesloopt door een vorige eigenaar.
De opening op de verzameldoos is simpel afgesloten met een blindflens (lees: originele flens is dicht gelast), en de uitlaat plus kachelpotten zijn vervangen door EU versies.
Als ik jou was zou ik overwegen hetzelfde te doen, het EGR systeem heeft niet het eeuwige leven en de kans op storingen wordt een stukje kleiner.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » di apr 24, 2018 22:16 pm

Ik heb aangegeven dat ze hem alleen afstellen, bij andere dingen moeten ze bellen. Zal wel goedkomen dan toch?

Wat bedoel je met de verzameldoos blokkever? Dat deel van de inlaat of juist van de uitlaat?
Ik heb ook een Europese uitlaat erop gezet. De Amerikaanse was zo lek als een mandje.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door superkever » wo apr 25, 2018 9:05 am

blokkever schreef:
di apr 24, 2018 18:13 pm
hanhoo schreef:Mijn kennis houdt hier op. Blokkever is hier meer bedreven in dan ik.
Van het EGR systeem weet ik niet zo veel.
Ik weet wel dat het er bij mijn bus is af gesloopt door een vorige eigenaar.
De opening op de verzameldoos is simpel afgesloten met een blindflens (lees: originele flens is dicht gelast), en de uitlaat plus kachelpotten zijn vervangen door EU versies.
Als ik jou was zou ik overwegen hetzelfde te doen, het EGR systeem heeft niet het eeuwige leven en de kans op storingen wordt een stukje kleiner.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Bij mijn bus is net als die van Blokkever het EGR-systeem bij de vorige eigenaar eraf gehaald, de zaken afgesloten en voorzien van EU kachelpotten.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door superkever » do apr 26, 2018 9:57 am

Deze week is mijn bus voor een beurt geweest met APK. Weer voor 2 jaar goedgekeurd en rijdt als een tierelier.Ook CO uitstoot dus goed.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » do apr 26, 2018 21:14 pm

Mooi zo! Zoals het hoort te gaan.

Moet toch ergens iets goed mis zijn bij mij. 4 jaar geleden gereviseerd, geen olieverbruik, rijdt goed en toch blijkbaar een hoge druk uit het carter. Zonder carterontluchting loopt ie weer heel erg slecht, ook vreemd lijkt mij. Misschien trekt ie daar toch valse lucht uit, of kapotte luchthoeveelheidsmeter.
Zit er bij een type4 motor eigenlijk een drukregelaar op de carterontluchting? Wellicht dat die kapot is?
Of de egr eraf gehaald is na revisie weet ik eigenlijk niet. Laat ik ook ff checken.

Een hoop vragen. Volgende week weet ik meer in elk geval :cry:

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door superkever » vr apr 27, 2018 19:38 pm

Mocht het door een defecte EGR komen, kan je die er volgens mij vanaf laten en de aansluitingen afdoppen. Bij mij heeft er vroeger ook een EGR opgezeten, gezien bouwjaar en EGR connector aan de kabelboom, maar na plaatsen van een revisie motor niet meer gemonteerd.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door hanhoo » zo apr 29, 2018 9:30 am

Cali schreef:
do apr 26, 2018 21:14 pm
Mooi zo! Zoals het hoort te gaan.

Moet toch ergens iets goed mis zijn bij mij. 4 jaar geleden gereviseerd, geen olieverbruik, rijdt goed en toch blijkbaar een hoge druk uit het carter. Zonder carterontluchting loopt ie weer heel erg slecht, ook vreemd lijkt mij. Misschien trekt ie daar toch valse lucht uit, of kapotte luchthoeveelheidsmeter.
Zit er bij een type4 motor eigenlijk een drukregelaar op de carterontluchting? Wellicht dat die kapot is?
Of de egr eraf gehaald is na revisie weet ik eigenlijk niet. Laat ik ook ff checken.

Een hoop vragen. Volgende week weet ik meer in elk geval :cry:
Ik praat even uit mijn tijd van de jaren 80 BMW: met de carterontluchting los, zoog hij juist valse lucht aan en ging hij beroerd rot lopen.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.ratwell.com/technical/VacuumHoses.html
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitstoot Co te hoog, GE

Bericht door Cali » zo mei 13, 2018 22:37 pm

Inmiddels nagekeken. Het bleek inderdaad de afstelling te zijn in combinatie met wat slangetjes die verkeerd zaten en soms valse lucht hapten. Verder moesten de kleppen gesteld worden. Motor is in prima conditie.

Plaats reactie