Iets niet aangesloten op kachelpotten?

Plaats reactie
Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Iets niet aangesloten op kachelpotten?

Bericht door Jeewee85 » do jun 14, 2018 9:18 am

Hallo,

Ik zit er over te denken om een VW T2 bus uit het buitenland te kopen. Nu heb ik al veel foto`s en video`s ontvangen, maar nu zag ik op een van de video`s het volgende:

Afbeelding

Bij het rechter achterwiel lijkt er iets niet aangesloten te zijn, dit zijn de kachelpotten toch?. Gezien ik er nog onvoldoende vanaf weet wil ik jullie om hulp vragen. Het gaat om een T2B uit 78, USA GE#### 2.0 motor met injectie.

Moet ik me hier zorgen om moet maken? (Zitten er verkeerde kachelpotten op? Doet de verwarming het zo nog wel?)

Groeten,

Jan Willem

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Iets niet aangesloten op kachelpotten?

Bericht door Cali » do jun 14, 2018 9:35 am

het plaatje is niet echt van goede kwaliteit en volgens mij is het een video maar werkt hij niet?

Voor zover ik het kan beoordelen zit er geen klep op waarmee je de verwarming aan/uit zet. Die klep is ook je verbinding naar de verwarmingsbuis die je lucht naar voren blaast. Het kan ook zijn dat een stuk harmonicabuis mist. Dus nee, je verwarming zal niet werken.

Overigens, zolang de prijs goed is en er zijn verder geen noemenswaardige mankementen zou ik je daardoor niet laten tegenhouden. Dit is maar een klein iets wat je zo kan kopen en met weinig moeite eronder krijgt. Realiseer je dat de bus 40 jaar oud is en gebruikt, dan zal niet alles meer perfect zijn en zal je er werk aan moeten besteden. Tegelijkertijd is dat juist het leuke eraan.
Laatst gewijzigd door Cali op do jun 14, 2018 17:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Iets niet aangesloten op kachelpotten?

Bericht door fahtal » do jun 14, 2018 11:03 am

alle onderdelen en plaatwerk is nog goed en relatief goedkoop aan te komen.

het belangrijskte is toch wel of die niet rot is. dat blijft moeilijk te beoordelen op foto`s. als hij te strak is zou ik eerder achterdochtig zijn dan als je her en der roest plekken ziet. een bus in originele vale lak en geen mooie strakke zwarte onderkant is vaak eerlijker over wat er schuil gaat dan een mooie glimmende:)

verder moet je er gewoon budgetair vanuit gaan dat de motor binnen 2 jaar kapot gaat... en dat je daar kosten aan gaat maken. ook al staat erbij dat die pas gereviseerd is... het blijft een een gok bij oude motoren. Dus een mooie harde bus is belangrijker dan een complete motor of andere onderdelen. Een mooi compleet interieur is ook wat waard.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Re: Iets niet aangesloten op kachelpotten?

Bericht door Jeewee85 » vr jun 15, 2018 13:00 pm

Hoi,

Bedankt voor de reacties.

Wellicht zitten de kachelpotten niet aangesloten, omdat de kachelpotten lek zijn? Kachelpotten zijn niet goedkoop (+-300-400 euro). Moet een type 4 motor uitgebouwd worden als de kachelpotten vervangen moeten worden?

Rotte plekken repararen is inderdaad kostbaar, net als een motorrevisie, maar daarna komen denk ik wel reparaties als kachelpotten?

Groeten,

Jan Willem

ps. zie hieronder not 2 detailfoto`s, de klep en een stuk harmonicabuis mist?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Iets niet aangesloten op kachelpotten?

Bericht door fahtal » vr jun 15, 2018 13:40 pm

ha nee dit is wat anders. de amerikaanse kachel potten hebben extra buizen. ik geloof dat de werking daarvan is om tijdens de warme dagen de warmte uit de kachel potten te trekken tijdens het rijden.

had mijn ge 2.0 ook uit amerika.

echt maak je hier geen zorgen over.

sowieso is dat hele kachelpot systeem niet heilig. verwarmen kan ook met een standkachel.

succes met de aankoop.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie