Versnellingsbak t2a giert

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » za jul 21, 2018 13:37 pm

Hallo allemaal!

Ik heb een t2a uit 1970 met 1600 motor en originele versnellingsbak.

Sinds vorig jaar giert de versnellingsbak. eerst alleen in 3e en 4e versnelling en nu ook in de 2e. Op de snelweg inmiddels een flink kabaal. Schakelen gaat nog perfect.

Nu twijfel ik wat te doen.
1- ik ga de bak er zelf er onderuit halen, uit elkaar halen en dan een diagnose proberen te stellen
2- naar een betrouwbaar adres brengen voor een diagnose + reparatie/revisie
3- een andere bak zoeken

Wat zouden jullie doen, en heeft er iemand ervaring hiermee?

Hoor graag van jullie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door old brumax » za jul 21, 2018 14:03 pm

Zelf kun je daar niets aan doen, daar is te veel speciaal gereedschap voor nodig, reviseren kost zo 5-800 euries, een andere bak is meestal de goedkoopste optie maar je hebt geen idee wat je dan krijgt !!!
JK verkoopt gereviseerde bakken maar ook die zijn niet goedkoop, heb je de bestaande bak als eens naar het oliepeil gekeken???
De kans is groot dat er vrijwel geen olie meer in zit waardoor nu alles in de puin gelopen is!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » za jul 21, 2018 14:56 pm

old brumax schreef:Zelf kun je daar niets aan doen, daar is te veel speciaal gereedschap voor nodig, reviseren kost zo 5-800 euries, een andere bak is meestal de goedkoopste optie maar je hebt geen idee wat je dan krijgt !!!
JK verkoopt gereviseerde bakken maar ook die zijn niet goedkoop, heb je de bestaande bak als eens naar het oliepeil gekeken???
De kans is groot dat er vrijwel geen olie meer in zit waardoor nu alles in de puin gelopen is!!
500-800 voor een revisie vind in te overzien als het goed gebeurt en we dan weer een poos vooruit kunnen.

Oliepeil is altijd goed geweest en sinds hij giert heb ik al een keer alle olie vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door EeVeeWee » za jul 21, 2018 15:25 pm

Ik had hetzelfde met mijn T2a en heb toen mijn versnellingsbak naar Tonnie Vos gebracht.
Die heeft hem toen uit elkaar gehaald en alleen de benodigde onderdelen vervangen en wat delen preventief vernieuwd.
Hij heeft zelfs diverse gebruikte onderdelen liggen die eventueel gebruikt kunnen worden.
Zo kunnen de kunnen de kosten enigszins binnen de perken gehouden worden.
Dus.

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » za jul 21, 2018 16:17 pm

EeVeeWee schreef:Ik had hetzelfde met mijn T2a en heb toen mijn versnellingsbak naar Tonnie Vos gebracht.
Die heeft hem toen uit elkaar gehaald en alleen de benodigde onderdelen vervangen en wat delen preventief vernieuwd.
Hij heeft zelfs diverse gebruikte onderdelen liggen die eventueel gebruikt kunnen worden.
Zo kunnen de kunnen de kosten enigszins binnen de perken gehouden worden.
Dat klinkt goed, zou je mij de gegevens van hem willen sturen via pb?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » zo jul 22, 2018 14:14 pm

Zijn er verder nog ideeën van wat er kapot zou kunnen zijn, welke nieuwe onderdelen er nodig zijn en hoe een revisie in z’n werk gaat?

Ik wil best wat neerleggen om de bak weer goed te krijgen maar vind het wel fijn om te weten hoe eea in z’n werk gaat...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door hanhoo » di aug 28, 2018 14:52 pm

Rietbergen en van Eeden in Noordwijkerhout is mijn vaste adresje. Ze maken open, reinigen, inspecteren en vervangen alleen hetgeen wat noodzakelijk is. Maar voordat je dat doet zou je nog kunnen proberen een toevoeging bij de bakolie te doen en daar zo'n 500 km mee te rijden. Daar krijg je vaak nog wel enkele tienduizenden kilometers uit een versleten bak. Controleer ook je schakelstangrubbers en koppelingen. Bekijk ook de afstelling van de versnellingspook. Is dat nog goed? Wellicht dat hij net wel / net niet in de versnelling hangt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » do okt 11, 2018 23:12 pm

hanhoo schreef:Rietbergen en van Eeden in Noordwijkerhout is mijn vaste adresje. Ze maken open, reinigen, inspecteren en vervangen alleen hetgeen wat noodzakelijk is. Maar voordat je dat doet zou je nog kunnen proberen een toevoeging bij de bakolie te doen en daar zo'n 500 km mee te rijden. Daar krijg je vaak nog wel enkele tienduizenden kilometers uit een versleten bak. Controleer ook je schakelstangrubbers en koppelingen. Bekijk ook de afstelling van de versnellingspook. Is dat nog goed? Wellicht dat hij net wel / net niet in de versnelling hangt.
Inmiddels gaat hij ook niet meer in z’n 2. Denk dat ik maar eens contact op ganemen met de genoemde adressen. Wordt vervolgd... Bedankt voor jullie reacties...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » ma jan 21, 2019 11:48 am

Inmiddels heb ik de bak eronderuit en schoongemaakt... plan is nu om eerst eens zelf te kijken hoe de bak er van binnen uitziet en dan eventueel weg te brengen naar een van de genoemde adresjes..

Ik ben ook erg benieuwd of deze bak nog de originele is en of hij ook echt onder mijn bus hoort te hangen.. ik kom er zelf nog niet goed achter... weet een van jullie het misschien? Foto 1 is gemaakt vóór het schoonmaken Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door old brumax » ma jan 21, 2019 14:02 pm

Als je even rond gekeken had dan had je het zo gevonden, daar is de schatkamer voor!!! :mrgreen:
viewtopic.php?f=8&t=7971
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » ma jan 21, 2019 14:33 pm

old brumax schreef:
ma jan 21, 2019 14:02 pm
Als je even rond gekeken had dan had je het zo gevonden, daar is de schatkamer voor!!! :mrgreen:
viewtopic.php?f=8&t=7971
thanks! ;) :D

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » za jan 26, 2019 19:50 pm

Vandaag de bak maar eens voorzichtig open gemaakt om te inspecteren. Al bij het aftappen van de olie veel slijpsel te zien en ook in de bak veel gruis en brokjes. Uiteindelijk bleken het kroonwiel en pignonwiel flink gehavend, deze moeten dan ook vervangen worden. Tandwielen zien er trouwens nog helemaal goed uit gelukkig. Wat nog een vreemd detail is, is dat het druklager helemaal vast zit, niet rond te draaien.. heb hiervan met koppelen niks gemerkt ook niks gehoord. Kan het met de schade in de bak te maken hebben? Of deze veroorzaakt hebben? Het lijkt me stug maar vind het wel vreemd.

Plan is nu om in ieder geval het kroon en pignonwiel te laten vervangen en afstellen door een expert en misschien meteen ook de synchromeshringen en een algehele check te laten doen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt....



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door old brumax » za jan 26, 2019 22:31 pm

Dan ben ik bang dat ook de lagers een flinke tik mee gekregen hebben, als dat gruis in de olie zit komt het overal tussen en dus zeer grote kans op bovenvermeld!!

Als dat druklager idd vast zit dan kun je nu gelijk een nieuwe drukgroep plaatsen maar dat was je wss toch al van plan, en natuurlijk ook dat druklager. :)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Versnellingsbak t2a giert

Bericht door Robinelse » zo jan 27, 2019 13:11 pm

old brumax schreef:Dan ben ik bang dat ook de lagers een flinke tik mee gekregen hebben, als dat gruis in de olie zit komt het overal tussen en dus zeer grote kans op bovenvermeld!!

Als dat druklager idd vast zit dan kun je nu gelijk een nieuwe drukgroep plaatsen maar dat was je wss toch al van plan, en natuurlijk ook dat druklager. :)
Lagers moeten inderdaad ook even goed gecheckt worden denk ik ja

Ik ga in ieder geval het druklager vervangen, drugroep en koppelingsplaat zijn nog vrij nieuw...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak t2a giert

Bericht door old brumax » zo jan 27, 2019 14:31 pm

Kan zijn dat de drukgroep nog vrijwel nieuw was maar als het druklager vast gezeten heeft over een langere periode dan kunnen de vingers behoorlijk afgesleten zijn dus zaak om daar even op te letten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie