Ik ben bezig met een CP/091/6ribs bak te plaatsen op een 1700 type 4 motor.
Eigenlijk zit hij er al in...
Nu heeft deze cp bak altijd op een type 1 motor gezeten in onze andere bus. Vanwege motorproblemen is deze bak+motorset op zolder terechtgekomen.
Op thesamba, maar ook hier; http://www.partsemporium.co.uk/GUIDE%20 ... ratios.htm
lees is het een over dat een cp bak enkel op een type 1 past met een andere verwisselde ingaande as.
Type 1 motoren vereisen bakken met ingaande assen die korter uitsteken dan de type 4 bakken
Op dezelfde website schrijft men ook dat omgekeerd geen probleem is; type 4 gaat zonder problemen op een 1600 bak.
Mijn vermoeden is dat de CP bak die ik heb geplaatst dus een verkorte ingaande as heeft. Deze ingaande as is origineel gezien dus te kort voor een type 4 motor. Kan dit kwaad?
Volgens de eerdere link kan dit zonder problemen...maar is dit zo?
091 versnellingsbak verhaal
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 091 versnellingsbak verhaal
Die informatie lijkt mij niet correct, een te korte prise-as krijgt niet of onvoldoende steun van het toplager.
De lange variant zou kunnen werken in combinatie met een type 1 mits er voldoende ruimte in de krukas aanwezig (diepte van het draadgat voor de centrale bout van het vliegwiel).
Bij een kameraad van pastte dat zonder problemen maar het is wel raadzaam om dit van tevoren goed na te meten.
Een type 4 op een versnellingsbak bouten met een korte prise-as zou ik nooit doen.
De lange variant zou kunnen werken in combinatie met een type 1 mits er voldoende ruimte in de krukas aanwezig (diepte van het draadgat voor de centrale bout van het vliegwiel).
Bij een kameraad van pastte dat zonder problemen maar het is wel raadzaam om dit van tevoren goed na te meten.
Een type 4 op een versnellingsbak bouten met een korte prise-as zou ik nooit doen.