diepte krukaskeerring achter vliegwiel

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door JDDV » vr nov 16, 2018 17:58 pm

Ik heb een type 1 motor.
Ik heb het vliegwiel eraf gehaald om de keerring van de krukas te vervangen. De oude is er al uit maar ik heb niet gekeken hoe diep deze in het carter zat.

Op internet lees ik verschillende berichten. De ene zegt dat de voorkant nieuwe keerring gelijk met carter moet en de ander zegt dat je de nieuwe keerring net iets dieper (voorkant ca. 1/8 inch verdiept) erin moet persen.

Wat is het beste?

O ja ik heb de krukaskeerring-montagetool waarmeee je icm met je vliegwielbout de keerring er netjes in kan persen/drukken.

Bedankt weer.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door mobiel70 » za nov 17, 2018 0:36 am

Bij mij zit de keerring gelijk met het carter. Is er ingezet in een gespecialiseerde garage voor luchtgekoelde vw's.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door old brumax » za nov 17, 2018 14:06 pm

Kijk even hoe het loopvlak voor die keerring is, zit er een beetje een groef in gesleten dan zou je na het nagemeten te hebben kunnen beslissen om de keerring zo te plaatsen dat de lip op het gave gedeelte komt, is de tap mooi en niet ingelopen dan maakt het niet uit!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door hanhoo » di nov 20, 2018 20:15 pm

Ik plaats de kering zo ver mogelijk het carter in tot deze aan zit met het speciale VW gereedschap. Zo heb ik het geleerd en na 15 motoren nog geen lekkage gezien. Andersom wel, regelmatig nieuwe lekkende keringen gezien die vlak aan het carter waren gezet.

Ik gebruik de dubbellips a kwaliteit silicone kering. En altijd de o-ring vervangen van het vliegwiel. Ook al heb je een test passing gedaan, altijd opnieuw vervangen.

Gebruik bij het plaatsen wat olie om de kering niet te beschadigen. Idealiter gebruik je het speciale stukje VW gereedschap.

Vergeet ook niet dat dit een goed moment is om de krukas speling uit te shimmen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door hanhoo » di nov 20, 2018 20:17 pm

mobiel70 schreef:Bij mij zit de keerring gelijk met het carter. Is er ingezet in een gespecialiseerde garage voor luchtgekoelde vw's.
Dat is een recept voor lekkage. Meerdere gezien. Ik heb het van gespecialiseerde garages anders geleerd. Immers is het speciale stukje VW anders redelijk onzinnig.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door mobiel70 » wo nov 21, 2018 1:52 am

Hans, da's dan jammer... Ik ga eens kijken hoe lang het duurt vootdat de lekkage optreedt. Leuk semi-wetenschappelijk experiment. Tot nu toe gaat het goed. Ben wel heel erg benieuwd hoe die keerring dan wel moet zitten...
Afbeelding
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door old brumax » wo nov 21, 2018 11:14 am

mobiel70 schreef:
wo nov 21, 2018 1:52 am
Hans, da's dan jammer... Ik ga eens kijken hoe lang het duurt vootdat de lekkage optreedt. Leuk semi-wetenschappelijk experiment. Tot nu toe gaat het goed. Ben wel heel erg benieuwd hoe die keerring dan wel moet zitten...
Afbeelding
Hij heeft nu al gelekt zo te zien :x :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door hanhoo » wo nov 21, 2018 12:21 pm

Nog even wat tips:

Voel aan het randje van het carter waar de keering in moet. Is deze erg scherp, gewoon even met een schuurpapiertje opschuren om de ergste scherpte eraf te halen. Zodra je de nieuwe keering plaatst en vlokjes kunststof eraf ziet komen: weggooien en een nieuwe halen.

Gebruik het speciaal stukje VW gereedschap, maar vertrouw er niet op. Help de keering er met de hand en een kunststof hamer in met wat olie. Daarna kan het hulpstuk erop. Rustig aandraaien met dop 36 en heel goed opletten of de keering er recht en gelijkmatig in gaat. Gaat hij scheef, gebruik ik de kunststof hamer op het hulpstuk om zeker te weten dat de keering er recht en gelijkmatig in gaat.

Ik denk dat het uiteindelijk niet heel veel uit maakt of hij helemaal aan zit in het carter of dat hij vlak met het carter ligt. Hij moet recht zitten en erin gaan, dat is het belangrijkst. Als de o-ring in het vliegwiel ook is vervangen, moet het dan correct afsluiten.

Nogmaals, ik plaats hem altijd zover mogelijk in het carter tot deze vlak aanzit op het aanligoppervlak. Dat gaat me tot noch toe altijd goed af.

Ik hoop dat je drukgroep en vliegwiel gemerkt hebt? Die moeten namelijk in de exact zelfde positie terug. Vliegwiel en krukas zijn op elkaar gebalanceerd. Check ook goed het toplager en het druklager. Toplager goed verzadigd invetten met hydraulisch vet die tegen hoge temperaturen kan, lagervet wordt te dun bij de motortemperatuur en loopt er makkelijk tussenuit. Vastzetten op 350NM en een beetje Loctite voor de zekerheid.

...en vergeet de o-ring in het vliegwiel niet...met een beetje olie.... 8-)
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door JDDV » wo nov 21, 2018 22:57 pm

bedankt voor de reacties. Het is gelukt ik heb hem er een klein stukje ingedrukt, ongeveer gelijk met waar de schuine rand begint.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door mobiel70 » do nov 22, 2018 9:39 am

@Old Brumax: van lekkage is nog geen sprake, Louis. Die glans? dat is nieuwigheid :lol: . Overigens is het spul gemonteerd op de wijze zoals Hans dat aangaf, ik maak me daar dus geen zorgen over...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door transporterT2 » di nov 27, 2018 17:56 pm

Ook kun je de stalen veer uit de seal halen en deze uitelkaar draaien,en dan een paar mm eraf knippen.
En weer inelkaar draaien en monteren in de seal.
Hij bleef bij mij niet droog na wel 4 seals gedaan te hebben en nu dus wel.

Jan Willem

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door mobiel70 » di nov 27, 2018 23:10 pm

Dat is een grapje dat ik ook wel eens heb uitgehaald. Ik vraag me toch af of het duurzaam is in de zin van houdt het lang? Je maakt de keerring strakker, waardoor die volgens mij wat eerder verslijt.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door old brumax » wo nov 28, 2018 11:39 am

Je kunt het ook anders zien, hij dicht niet af en zit dus te los om de as, iets strakkere veer en hij zit wel dicht zoals het hoort!!!
Die veren zitten er niet voor niets in!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door hanhoo » wo nov 28, 2018 12:08 pm

Ik vraag me dan eerder af of de carter helften dan wel goed op elkaar zitten. Bijvoorbeeld door bramen of overmatige en/of onjuist afdichtingsmiddel. Dan dicht de keering ook niet goed er kan er zelfs olie langs het hoofdaslager geperst worden lijkt mij.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: diepte krukaskeerring achter vliegwiel

Bericht door old brumax » wo nov 28, 2018 13:22 pm

Als de ring strakker gemaakt werd was lekkage over dusssss......
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie