Keuze motorblok

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Keuze motorblok

Bericht door Friso » wo dec 26, 2018 9:53 am

In mijn bus ligt een motor met teveel krukas speling. 0,021. Mm. Ben de compressie werd ook minder. Dus ben opzoek gegaan naar een ander blok. Bij toeval kwam ik bij een oud ijzer boer 2 keer een brandweerpomp motor tegen met het motornummer 126a Afbeelding. Dus een laag bod gedaan en ze beide over kunnen nemen!

Hier 1 van de 2
Afbeelding

Na wat schoonmaak werk en meerwerk kom ik op de volgende krukas speling:

Blok met bus ophang punten: 0,015 mm speling
Blok zonder ophang punten. 0,010mm speling

Eigenlijk is het mooiste om het blok met de ophang punten In de bus te hangen, alleen dat blok heeft al speling tegen de slijtgrens.

Ander optie is het ander blok erin zonder de ophang punten en dan de steun aan de olie pomp maken.

Wat denken jullie wat het beste is?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Keuze motorblok

Bericht door hanhoo » wo dec 26, 2018 11:09 am

Mijn ingeving zou zijn de best passende te kiezen en deze preventief te splitsen en te reviseren. Een speling van 0,10mm of 0,15mm zegt nog niet zoveel als je niet weet hoe de rest van de staat van het blok is. Een blokje met 0,15mm speling met betere zuigers/cilinders/kleppen loopt altijd nog beter van een blokje met 0,10mm en slechte compressie.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Keuze motorblok

Bericht door Friso » wo dec 26, 2018 11:16 am

Ben ik helemaal met jou eens Hanhoo, ik wil in ieder geval de zuigerveren vervangen bij het blok wat in de bus komt. Alleen splitsen.. is weer veel extra werk, en kosten

Heb de olie deksel aan de onderkant van 1 van de motoren gedemonteerd en in het blok gekeken met een camera, het blok ziet er vanbinnen werkelijk nieuw uit!! En zit een urenteller bij met 84 uur gelopen. Dan denk ik dat splitsen niet nodig is snap je? Dit blok heeft trouwens wel de 0,015 mm speling.
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Keuze motorblok

Bericht door old brumax » wo dec 26, 2018 11:40 am

Waarom niet gewoon het blok met de steunen dus die kant en klaar is erin gehangen en rijden met die hap, dan kun je zien hoe hij zich gedraagt olieverbruik enz, er weer uit plukken en uit elkaar trekken is snel gedaan maar dan........
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Keuze motorblok

Bericht door wouthwortel » wo dec 26, 2018 13:52 pm

Kun jij deze 2 motoren in jouw werkplaats laten koudstarten?
Dan kun je namelijk de compressie meten; weet je weer meer!

Dat samen met het advies van Hanhoo en de slimme tip van Old Brumax, maakt de beslissing stukken makkelijker!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: Keuze motorblok

Bericht door Friso » wo dec 26, 2018 18:31 pm

Ja dat kan ik! Heb een startbok.
Heb bij 1 motor de compressie getest en die was niet goed, vandaar dat ik ook nieuwe zuigerveren wil plaatsen. En als er dan echt iets niet goed is bij de cilinders zie ik dat met het vervangen van de zuigerveren.

Kan natuurlijk door de lange stilstand dat er wat is met de zuigerveren. Denk ik
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Keuze motorblok

Bericht door Thijs84 » vr dec 28, 2018 9:06 am

Ben benieuwd of zuigerveren het probleem zijn.
In mijn kever heb ik ook een 126a blok hangen welke ook 84 uur heeft gedraaid. Heb de carb, inlaat, verdeler, dynamo en uitlaat vervangen. Blok loopt nog steeds verschrikkelijk ellendig.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: Keuze motorblok

Bericht door Friso » vr dec 28, 2018 9:09 am

Oo dat is raar. Ik ga proberen morgen het andere blok aan de startbok te hangen en kijken wat daar de compressie van is.

Heb jij al eens een compressie test gedaan op jou zuigers? Er moet toch een probleem te vinden zijn ergens dan.
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Keuze motorblok

Bericht door wouthwortel » vr dec 28, 2018 11:43 am

Friso schreef:
wo dec 26, 2018 9:53 am
. Dus ben opzoek gegaan naar een ander blok. Bij toeval kwam ik bij een oud ijzer boer 2 keer een brandweerpomp motor tegen met het motornummer 126a Afbeelding.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zijn brandweerpomp-motoren niet bedoeld als "vast toerental" motoren?
Lopen ze daarom misschien in een auto zo beroerd?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Keuze motorblok

Bericht door old brumax » vr dec 28, 2018 13:54 pm

Vergeet niet dat een brandweerpomp veel sneller op is dan een normale motor omdat de brandweer hem opstart en gelijktijdig word ie ook vol belast ondanks dat ie nog koud is waardoor er versneld slijtage optreed.
En buiten dat, een motor die al jaren stilstaat moet je niet verwachten dat die meteen weer perfect loopt , dat kan even duren of hij gaat het nooit goed doen, dan zit er niets anders op dan uit elkaar trekken en reviseren, vandaar mijn suggestie van inbouwen en domweg gaan rijden.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Keuze motorblok

Bericht door hanhoo » vr dec 28, 2018 17:24 pm

De 126a industriemotor heeft een compressieverhouding van 7.7:1. Dat ligt hoger dan de standaard 7.2:1 van de 1600 enkelpoort motor die in auto's werd gebruikt. Dezelfde motor met deze specificaties is volgens mijn informatie ook geleverd in de VW type 3, maar dan wel met twee enkele carburateurs. Deze liggen dan ook bovenop de cilinderkop en niet met het lange inlaatspruitstuk en een centrale geplaatste carburateur.

Ik kan mij dus zo voorstellen dat dit lastig af te stellen is en niet lekker lopend te krijgen is. In ieder geval ben je in redelijk niemandsland als het gaat om carburateurkeuze en de juiste sproeierbezetting.

De 1600 enkelpoort in mijn Kever heb ik destijds met de bouw naar 7,5:1 gebracht (de standaard specificatie van een dubbelpoort). Daar heb ik aardig moeten knutselen om de juiste sproeierbezetting te krijgen, in combinatie met een 34PICT carburateur. Die is dus een maatje groter dan wat standaard op een 1600 enkelpoort aanwezig is. De koeling heb ik omgebouwd naar dubbelpoort doghouse. Op de rollenbank wel 58,4PK in plaats van de standaard 44 :D . Alleen het nadeel dat door de krappe inlaat het bij 4500tpm echt wel op is.

De industriemotor is inderdaad gemaakt voor een beperkt toerenbereik en direct op een fix hoger toerental dan (auto)stationair koppel te leveren. Echter bij mijn beste weten is het draaiend gedeelte inwendig, op de hogere compressieverhouding na, gelijk.

Als je toch de koppen eraf gaat halen, meet dan gelijk de compressieverhouding. Met vulringen of het uithollen van de cilinderkop kun je deze dan verlagen naar 7,2:1 zodat je met standaard 1600 enkelpoort specificaties werkt. Een alternatief is 7,5:1, maar dan zal je moeten knutselen met een 34PICT carburateur en de juiste sproeierbezetting. Je kan het ook 7,7:1 laten, en dan 2 enkele Webers plaatsen en laten afstellen op een testbank. Bij die laatste twee opties raadt ik je ook aan om de dubbelpoorts doghouse oliekoeler, koelbeplating en fan te plaatsen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie