Kachel slangen / buizen

Plaats reactie
Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Kachel slangen / buizen

Bericht door Jeewee85 » di jan 22, 2019 22:11 pm

Hoi,

Onlangs heb ik het interne materiaal van de kunststof verwarmingsbuizen gerepareerd, omdat het gaas doorgerot was, en omdat ik het een minder fijn idee vind dat er asbestringen in het warme lucht systeem zitten. Wellicht hebben anderen er nog wat aan (let op : nog niet getest ;) )

Onderdeel nummers originele plastic buizen (voor type 4 motor):
211-255-357
211-255-358

Voor deze reparatie heb je ongeveer 0,7m meter Truma VR72 hete lucht slang / kachelslang nodig en 8 rubber ringen ter vervangen van de asbestringen:
111-819-945

-Kachelslang op maat maken, ongeveer 5 cm korter dan de plastic buizen. De buis kan je een stuk uitrekken en indrukken, dus het komt niet heel nauw.
-Nieuwe rubbers er in doen ter vervanging van de asbest ringen. Ik heb de zwarte van https://www.wagenteile.de en de grijze van https://www.vwheritage.com/. De zwarten zijn van betere kwaliteit! (dikker uitgevoerd).
-Wikkel daarna isolatie materiaal er om heen. Ik heb het gekleurde materiaal hergebruikt, maar niet het witte materiaal dat tegen het originele ijzeren gaas aan zit -> EDIT: het gekleurde materiaal begon toch een beetje te stinken, een blusdeken (van glaswol) doet het een stuk beter!
-De plastic buis er omheen doen en nog een set rubbers aan de uiteinden monteren.

Afbeelding Afbeelding

In een eerdere poging heb ik geprobeerd de hete lucht slang tussen de rubbers en de plastic buis proberen te klemmen, maar omdat de hete lucht buis heet wordt ben ik bang dat de plastic buis zal smelten. In bovenstaande oplossing zit er een rubber tussen de plastic buis en de hete lucht buis.

Als iemand het wil proberen, zie hieronder (Op deze manier blijft de boel wel net wat beter zitten, en je hebt maar 4 rubbers nodig):
-Slangen ongeveer 3,5cm korter maken dan plastic buizen, uiteinden uitrekken en platdrukken met een tang
-isolatie materiaal eromgeen en terugstoppen in de plastic buis
-Nieuwe rubbers monteren, opletten dat de hete lucht buis tussen het rubber en het plastic is geklemd.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Jan Willem
Laatst gewijzigd door Jeewee85 op za apr 27, 2019 20:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Kachel slangen / buizen

Bericht door wouthwortel » wo jan 23, 2019 12:13 pm

Mooie tip JW !
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Kachel slangen / buizen

Bericht door Cali » do jan 24, 2019 19:32 pm

Ik ga het binnenkort ook vervangen en aansluiten op mijn brander. Maar voor ik eraan begin zou ik willen weten waar de asbest precies zit. Kunnen jullie dat uitleggen?
Dan kan ik er rekening mee houden zodat ik er later ook van kan genieten 😉

Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Re: Kachel slangen / buizen

Bericht door Jeewee85 » do jan 24, 2019 19:49 pm

Hoi Cali,

De asbest ringen zitten op twee plekken:

- Op beide aansluitingen van de plastic slangen (niet direct in de luchtstroom):

Afbeelding

Afbeelding

-Op de uiteinden van de metalen kooi (wel direct in de luchtstroom):

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

JW

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Kachel slangen / buizen

Bericht door Cali » do jan 24, 2019 20:27 pm

Top! Dank je wel.

Plaats reactie