Ik heb een externe oliekoeler gemonteerd omdat de temperatuur toch wel hoog opliep.
Nu lopen er dus 2 slangen onder de bus Door met ongeveer totaal 4 meter slang plus inhoud oliekoeler.
Is er een manier om deze slangen voor het oliedruk draaien alvast te vullen? Ik heb met een trechter geprobeerd maar dit mislukte.
Ik dacht nu om de motor met de startmotor rond te laten gaan ZONDER bougies en ontsteking. En dus met de oliepomp het systeem te vullen. En dan natuurlijk het oliepeil goed in de gaten houden.
Iemand een beter idee of betere methode?
Lange olieslangen oliekoeler
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer:
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Lange olieslangen oliekoeler
Zonder ontsteking lijkt me prima hoor. Er zit een flinke oliefilm op de onderdelen en alles is al ingelopen dus de olie is schoon en zonder metaalsplinters. Zodra de motor nog niets aanslaat terwijl koud, blijft het koud en zal de smering prima zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Lange olieslangen oliekoeler
Misschien ergens een T-stuk (en tevens aftappunt) nabij de radiator, en een oliepomp (17€ bij de Lidl) kopen om hem alvast vol te pompen? En met de oliewissel pomp je hem daar dan ook weer makkelijk leeg.
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer:
Re: Lange olieslangen oliekoeler
Om hier even op terug te komen zodat ook andere er iets aan hebben:
Ik heb de bougies verwijderd en daarna met de oliepomp het systeem gevuld.
Doordat je de bougies verwijderd heeft de startmotor het makkelijker en zet je geen onnodig compressie op je lagers, die toch even zonder oliedruk koeten draaien.
Na 2 min starten ging het olielampje uit en was er oliedruk.
Ik heb de bougies verwijderd en daarna met de oliepomp het systeem gevuld.
Doordat je de bougies verwijderd heeft de startmotor het makkelijker en zet je geen onnodig compressie op je lagers, die toch even zonder oliedruk koeten draaien.
Na 2 min starten ging het olielampje uit en was er oliedruk.