Benzine in carter

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Benzine in carter

Bericht door laflauwurhman » za sep 14, 2019 23:40 pm

Wat op mijn vakantie gelukkig niet gebeurd is (zie topic help! Lekkende benzinepomp), is nu wel gebeurt.

Eergisteren olie eruit laten lopen, zeef schoongemaakt, nieuwe filter en verse olie erin, kleppen gesteld. ‘S avonds nog even de bus volgetankt en hij liep prima.

Vanochtend stonk hij naar benzine, dit liep er bij de rechter carb uit. Starten ging heel moeizaam (wilde/kon niet ronddraaien) maar lukte uiteindelijk toch. Nog een stukje gereden en hij liep vreselijk. Onderweg gestopt, uitgezet en hoorde ik een gorgelend geluid uit de motor komen. Oliepeil gecontroleerd en die was zeker 5cm gestegen en stonk naar benzine!

Nu heb ik het benzine oliemengsel eruit laten lopen en weer vervangen voor nieuwe olie.
Alles wijst erop dat de er iets mis is met de vlotternaald alleen lekt hij nu niet meer...kurkdroog!

Was is wijsheid?
Moet ik de nieuwe olie die ik er vandaag in heb gegooid snel nog eens verversen ivm restanten benzine die nog in de Carter zaten?
Hoe kan ik de werking van de vlotternaald testen?

En is het nou stomtoevallig dat dit gebeurde na verversen van de olie? Kan er toch niets mee te maken hebben?

Dank alvast voor jullie antwoorden!
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Benzine in carter

Bericht door wouthwortel » zo sep 15, 2019 10:23 am

Ik denk dat de conclusie
Shit happens
Hier op zijn plek is.

Heb jij een type-4 motor? Dan zou je alle deksels aan de onderzijde eens los kunnen halen en de boel goed uit laten lekken.
Eventueel zelfs met een föhn de boel aan de binnenzijde droog blazen.
Goedkope olie bij de Hema halen en hiermee een olidrukstart uitvoeren.
Dus geen ontsteking gebruiken, maar alleen de startmotor!
Alle benzine moet namelijk uit die kleine kanaaltjes verwijderd worden.
Olie aflaten en eraan ruiken.
Dit telkens met verse olie herhalen tot de benzinegeur veel minder is.
Helemaal verdwijnen doet die geur echt niet.

Succes!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Benzine in carter

Bericht door old brumax » zo sep 15, 2019 11:32 am

Begin eens met de bezineleiding afdoppen of klemmen zodat er geen nieuwe benzine in het carter kan lopen, dan verder zoals wouth beschreven heeft.
Vervolgens de vlotternaalden reinigen of domweg vervangen, zit er we een filter in de benzineleiding, zoniet dan er een plaatsen dan zou in principe het probleem weg moeten zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Re: Benzine in carter

Bericht door laflauwurhman » zo sep 15, 2019 12:34 pm

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb inderdaad een type 4.
Ik zal de olie ververs procedure nog een paar keer herhalen en de vlotternaalden testen!
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Benzine in carter

Bericht door old brumax » zo sep 15, 2019 19:25 pm

Kijk gelijk ff of de vlotters wel vlot zijn, dus niet lek of vast zitten, rommel in de vlotterkamer.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Benzine in carter

Bericht door _ferry_ » zo sep 15, 2019 19:33 pm

Volgens mij hoef je niet meerdere keren te spoelen. Als je motor op temperatuur komt, verdampt die benzine wel.
Vlotters blijven tricky,dan denk je dat hij schoon is, maar lekt hij later toch weer....

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: Benzine in carter

Bericht door maxima » ma sep 16, 2019 15:50 pm

is het toch niet je brandstofpomp welke het carter in lekt,

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Re: Benzine in carter

Bericht door laflauwurhman » ma sep 16, 2019 23:36 pm

Denk toch de vlotternaald. Heb het deksel van de carb afgehaald en de boel even schoongemaakt. Aan het tuutje gezogen terwijl ik op het pennetje druk en dit blijft niet langer dan 10 seconden aan mijn tong hangen.

Nog een ding wat ik ontdekte:
Mijn mechanische benzinepomp ging lekken tijdens mijn vakantie, deze is vervangen voor een elektrische pomp.
Nu trok ik het benzineslangetje van de carb en duwde hem naar beneden. Door druk van de tank behon hij te stromen.
De avond voordat het misging heb ik de tank volgegooid en nu zat het benzine niveau op hoogte van de aansluiting van de carb. Is het normaal dat een benzinepomp benzine doorlaat terwijl pomp uitstaat?

Buiten het feit dat de vlotternaald niet goed werkt zou het handig zijn als de pomp geen benzine doorlaat als hij uit is en de tank vol zit.
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Benzine in carter

Bericht door fahtal » di sep 17, 2019 9:58 am

dat is niet raar(dat de pomp benzine doorlaat)

verder. zuigen aan het tuutje waar normaal de benzine ingaat(dus blazen) is natuurlijk wel een verkeerde test.

Ik zou de de naald erin drukken en dan blazen of beter nog een mond vol benzine en dan met de de deksel en vlotter afgesteld kijken of je de kamer kan vullen en dat die dan stopt....beetje vies;) hhahaha
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Benzine in carter

Bericht door old brumax » di sep 17, 2019 11:29 am

fahtal schreef:
di sep 17, 2019 9:58 am
dat is niet raar(dat de pomp benzine doorlaat)

verder. zuigen aan het tuutje waar normaal de benzine ingaat(dus blazen) is natuurlijk wel een verkeerde test.

Ik zou de de naald erin drukken en dan blazen of beter nog een mond vol benzine en dan met de de deksel en vlotter afgesteld kijken of je de kamer kan vullen en dat die dan stopt....beetje vies;) hhahaha
Kan ook zonder een mond vol benzine, als de vlotterkamer vol is het deksel erop draaien en dan een slang van een meter of meer vol benzine zuigen en op het pijpje van de carb drukken en dan blazen zo hard je kan en gelijk naar het benzine peil kijken die mag dan niet zakken.
Een grote injectiespuit werkt ook goed maar die heeft niet iedereen tot zijn beschikking.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Re: Benzine in carter

Bericht door laflauwurhman » wo sep 18, 2019 21:34 pm

Nou...ik heb de olie 4 keer ververst en de benzinegeur is nagenoeg verdwenen. De vlotternaald heb ik schoongemaakt, meegenomen naar de garage voor een second opinion. Zij hebben hem ook nog eens getest en goed bevonden. Deze originele solex was nog beter dan een nieuwe repro zeiden ze.
Dus er weer ingezet. De pakking van de deksel zat ook blijkbaar al jaren niet goed waardoor hij valse lucht zoog. Dus dat probleem ook opgelost.
Toen nog wat vacuumslangen vervangen want die waren broos. En mijn handen stonken toch naar benzine dus gelijk de vlotter afgesteld van de benzinemeter, deze kwam nooit verder dan 3/4 tank en nu weer tm 1/1
En als laatste nog een veiligheidsrelais voor mijn elektrische pomp erop gezet.

De boel weer afgesteld en hij draait als een zonnetje! :-)
En na zo’n 100km nog steeds goudkleurige olie in m’n blokkie, nog nooit zulke schone olie gehad haha!

Bedankt voor het meedenken allemaal!
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Benzine in carter

Bericht door old brumax » do sep 19, 2019 10:13 am

Het is goed zo af en toe even een grote beurt geven, kleine dingetjes blijven vaak zitten als er geen noodzaak voor is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Re: Benzine in carter

Bericht door laflauwurhman » di jul 13, 2021 23:50 pm

Raar maar waar, vanavond is weer exact hetzelfde gebeurt als bijna 2 jaar geleden. Olie ververst, nieuw filter en weekendje weg geweest. Afgelopen zondagavond de bus neergezet, niets aan de hand. Vanmiddag wilde ik weg met de bus en ja hoor, benzine stank! Mijn “oliepeil” stond weer extreem hoog dus ik wist al genoeg. De boel eruit laten lopen en er zat 2,5 liter benzine bij de olie… :shock:

Vorige keer was het de rechter carburateur waar de benzine uitdrupte, deze keer de linker.
Waarschijnlijk weer de vlotternaald die niet goed afsloot, maar wat kan het achterliggende probleem zijn?
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Benzine in carter

Bericht door old brumax » wo jul 14, 2021 10:56 am

Heb je wel een filter in de leiding, een elektrische pomp heeft mss een hogere druk dan de membraanpomp maar als hij stilstaat pompt ie niet meer dus dan is het alleen de druk uit de tank, die solex ventielen zijn normaal toch goed dicht of er zou een stofje oid tussen moeten zitten die door het filter gegaan is als die er zit, zou de carb er voorzichtig afhalen en op de bank loshalen voor een grondige inspectie op mogelijke verdachte zaken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Benzine in carter

Bericht door wouthwortel » wo jul 14, 2021 15:00 pm

Ken jij die electrische sloten die in een auto worden geplaatst als hij op LPG is omgebouwd?
Bij het omschakelen van benzine naar LPG wordt de benzinetoevoer electrisch dicht gezet....een soort van electrisch benzinekraantje zeg maar.

Wellicht kan dat ding deze problemen in de toekomst voorkomen?
Je kunt hem gewoon aan/uit zetten via je contactslot.
I am Wouth and I approve this message.

Plaats reactie