voorruit verwarming

Plaats reactie
loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

voorruit verwarming

Bericht door loekie61 » zo dec 01, 2019 10:32 am

Ik heb de kachelventilator in de motorruimte weer gemonteerd en de slangen op de motor bevestigd.
De ventilator werkt perfect als ik deze inschakel op het dashboard.

Maar wat er voor bij de voorruit aan lucht uitkomt, valt me vies tegen. Ik voel eigenlijk niks als ik mijn hand op het dashboard leg bij de ventilatiegaten. Binnenkort moet ik op keuring bij de RDW maar ik weet niet wat de eisen zijn voor wat betreft de voorruitverwarming.
Iemand hier ervaring mee? En kan ik nog wat meer doen om meer lucht bij de voorruit te krijgen?

Ik lees hier en daar iets van een standkachel, maar ik wil het origineel houden.
De bus is van b.j. '72 motor is 1700 CC type 4.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: voorruit verwarming

Bericht door EeVeeWee » zo dec 01, 2019 12:16 pm

De kachels van luchtgekoelde VW staan niet bepaald bekend als goed werkend. ;-)
In de cabine nauwelijks warm en een klein lek kan al gauw roet in het eten gooien.
Ik zou het systeem onder de bus nog eens nalopen en waar nodig afdichten.
Dus.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: voorruit verwarming

Bericht door superkever » zo dec 01, 2019 14:02 pm

Ik neem dan wel aan dat je de dashboard schuifregelaars van de verwarming in de juiste stand, voorruit ontwaseming hebt gezet. Bij mijn bus lijkt het verschil tussen kachelventilator aan of uit ook marginaal te zijn wat betreft uitstroom. Let wel de lengte van de verwarmingsslangen is lang naar achteren. Je kan de flow ook niet vergelijken met een moderne auto met de ventilator dicht bij de voorruit. Toch valt bij mij de werking het verwarming en ventilatie systeem niet tegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: voorruit verwarming

Bericht door KeesAA » zo dec 01, 2019 14:44 pm

Ik heb een extra ventilatortje bij de ruit, op stroom van sigaretteaansteker, werd goedgekeurd :-)
Vraag me niet hoe dat kan.....

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: voorruit verwarming

Bericht door old brumax » zo dec 01, 2019 15:24 pm

loekie61 schreef:
zo dec 01, 2019 10:32 am
Ik heb de kachelventilator in de motorruimte weer gemonteerd en de slangen op de motor bevestigd.
De ventilator werkt perfect als ik deze inschakel op het dashboard.

Maar wat er voor bij de voorruit aan lucht uitkomt, valt me vies tegen. Ik voel eigenlijk niks als ik mijn hand op het dashboard leg bij de ventilatiegaten. Binnenkort moet ik op keuring bij de RDW maar ik weet niet wat de eisen zijn voor wat betreft de voorruitverwarming.
Iemand hier ervaring mee? En kan ik nog wat meer doen om meer lucht bij de voorruit te krijgen?

Ik lees hier en daar iets van een standkachel, maar ik wil het origineel houden.
De bus is van b.j. '72 motor is 1700 CC type 4.
Heb je de handel in je totempaal wel in de goede stand staan,Handel naar beneden is verwarming naar boven en omgekeerd handel naar boven verwarming op/bij de voeten, althans bij mij, geen idee of dat in de jaren nog verschillend gemaakt is dus zelf even proberen en niet onbelangrijk, ik heb het rooster voorop dicht gemaakt met een vel plastic ertussen wat alleen in de paar zomermaanden te warm is maar voor die andere 10 maanden voldoet dat prima en ook in de winter kan ik het voorin redelijk aangenaam krijgen, de eerste voelbare warmte al na een paar km.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: voorruit verwarming

Bericht door superkever » zo dec 01, 2019 17:43 pm

old brumax schreef:
zo dec 01, 2019 15:24 pm
loekie61 schreef:
zo dec 01, 2019 10:32 am
Ik heb de kachelventilator in de motorruimte weer gemonteerd en de slangen op de motor bevestigd.
De ventilator werkt perfect als ik deze inschakel op het dashboard.

Maar wat er voor bij de voorruit aan lucht uitkomt, valt me vies tegen. Ik voel eigenlijk niks als ik mijn hand op het dashboard leg bij de ventilatiegaten. Binnenkort moet ik op keuring bij de RDW maar ik weet niet wat de eisen zijn voor wat betreft de voorruitverwarming.
Iemand hier ervaring mee? En kan ik nog wat meer doen om meer lucht bij de voorruit te krijgen?

Ik lees hier en daar iets van een standkachel, maar ik wil het origineel houden.
De bus is van b.j. '72 motor is 1700 CC type 4.
Heb je de handel in je totempaal wel in de goede stand staan,Handel naar beneden is verwarming naar boven en omgekeerd handel naar boven verwarming op/bij de voeten, althans bij mij, geen idee of dat in de jaren nog verschillend gemaakt is dus zelf even proberen en niet onbelangrijk, ik heb het rooster voorop dicht gemaakt met een vel plastic ertussen wat alleen in de paar zomermaanden te warm is maar voor die andere 10 maanden voldoet dat prima en ook in de winter kan ik het voorin redelijk aangenaam krijgen, de eerste voelbare warmte al na een paar km.
Ja, het werkt ook nog steeds zo bij de latere bouwjaren, dus ook bij de T2b nog zoals Old Brumax beschrijft.
De ventilator schakelt alleen aan als de verwarmingshendel voor de vooruit op de alleruiterste stand naar beneden staat. Dus als deze maar een fractie omhoog staat draait de ventilator niet meer. Op de laagste stand is er slechts een puntcontact dat word geschakeld naar massa. Maar uit het verhaal van Loeki61 begrijp ik dat z'n ventilator wel draait.

Plaats reactie