Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Plaats reactie
bartbusje
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 07, 2019 7:23 am
Bouwjaar Bus: 1977

Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door bartbusje » zo dec 08, 2019 15:12 pm

Beste forumleden
Ik ben Bart en woonachtig te België. Ik rijd met een T2b van 1977 met een standaard 1600 blokje. Het busje wordt vooral gebruikt in de vakanties om naar Frankrijk of ander oorden te tuffen. Nu was ik aan het uitkijken om eventueel een Type 4 motor in te bouwen maar na wat nalezen op o.a. dit forum toch beginnen twijfelen i.v.m. de kosten en de ombouw. Bedoeling is niet om er een racemonster van te maken maar om wat vlotter mee te kunnen in het verkeer.
Nu zag ik op de site van B.A.S Ahnendorp een alternatief staan. Zij bieden sinds vorige maand een Type 1 1915 cc motor als bouwpakket aan. Er zijn 2 versies van. De ene kost rond de 2750 euro en de andere 3590 euro. Als ik het allemaal goed begrijp (mijn Duits is niet zo goed en Google Translate ook niet echt) zou dit een mooi alternatief zijn voor de Type 4 motor.

Aangezien mijn technische kennis wat motorbouw wat te beperkt is, hoop ik dat er hier wat meer technisch onderlegde forumleden hun blik willen op werpen... M.a.w. lijkt jullie dit wat? Zijn de gebruikte onderdelen ok? enz.
Alvast een grote "mercie" vanuit Vlaanderen!

Link van de Type 1 motor van 2750 euro:
https://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ ... ative.html

Link van de Type 1 motor van 3590 euro:
https://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ ... ative.html

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door Thijs84 » zo dec 08, 2019 15:47 pm

Met een 4 in 1 uitlaat (spaghetti), een andere demper en dubbele webers haal je zo 90pk uit je blok. Is een stuk goedkoper dan een ombouwset en je houdt een betrouwbare motor. ;-)

Aanvulling: zie dat op die motorblokken ook een dubbele weber zit. Krijg je die er dan bij? Kosten nieuw ook zomaar 1000 euro.
Met het uithonen van het carter om er een grotere cilinder in te zetten zal je het blok verzwakken.. lijkt me allemaal niet heel erg wenselijk.
zij die vielen zijn gevallen

Stuart
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door Stuart » zo dec 08, 2019 19:31 pm

Als ik de advertentie lees van Ahnendorf zitten de carbs er niet bij. Ook nog geen oliepomp etc etc.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door old brumax » zo dec 08, 2019 20:28 pm

Er staat onderaan de lijsr een heleboel wat er niet bij zit tot stoterstangen en pijpjes aan toe dus je zult alles heel goed op de rit moeten hebben om in een keer compleet thuis te komen en dan neem maar gerust een paar rooie ruggen extra mee.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door _ferry_ » vr dec 13, 2019 22:36 pm

Wat zijn de verdere specs van de 1600? standaard uitlaat, standaard nokkenas, standaard compressie etc.?
Afhankelijk van de staat van het blok zelf zou je natuurlijk kunnen kijken voor betere carburatie, goede afstelling dmv lambda sensor, 4-in-1 uitlaat etc.
En mocht hij revisie nodig hebben kan er ook meteen een andere nokkenas in.

De kits van Ahnendorp brengen nog wel meer kosten met zich mee, want die 1915cc komt natuurlijk pas goed tot zijn recht met een fatsoenlijke uitlaat en dergelijke.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door Thijs84 » za dec 14, 2019 8:04 am

Lambda sensor op een type 1 blok? Bestaat dat?
zij die vielen zijn gevallen

bartbusje
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 07, 2019 7:23 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door bartbusje » za dec 14, 2019 20:11 pm

Ok mannen, bedankt voor de berichtjes. Het zal inderdaad wat prijziger worden dan voorgesteld. Dat gaat het dus niet worden. Ben me nu wat aan het inlezen voor een 1641... Ervaringen hiermee zijn natuurlijk ook welkom!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door Thijs84 » za dec 14, 2019 21:03 pm

Maakt niet heel veel verschil heb ik me laten vertellen.. klinkt leuk maar is uiteindelijk maar 50cc meer op de 1600 cc.. ;-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Type 1 B.A.S Ahnendorp 1945 cc

Bericht door _ferry_ » zo dec 15, 2019 17:23 pm

Maargoed, als je sowieso nieuwe cilinders en zuigers moet kopen (omdat de oude op zijn), dan is er bijna geen reden om 1600 ten opzichte van 1641 te kiezen. (tenzij je twijfelt over de wanddikte, maar er rijden al heel wat 1641's rond.. En dan zit je nog met Mahle vs AA piston.)
Als het carter open gaat: W100 of andere nokkenas er in, en als er nog pretbudget over is nieuwe carburatie..
Thijs84 schreef:
za dec 14, 2019 8:04 am
Lambda sensor op een type 1 blok? Bestaat dat?
Er zijn ook mogelijkheden om een sensor in je uitlaat te steken voor tijdelijke test/afstelling. Maar anders moet je er wel een flens op lassen.
op thesamba heb ik een heel topic ( https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=293837) doorgenomen, en de samenvatting is dat veel mensen kiezen voor een iets rijker mengsel, want de benzine zou de zuigers koelen. Deels waar, maar dan moet je dan al weer zodanig rijk gaan afstellen dat het vermogen afneemt en je veel gaat gebruiken omdat het trager ontbrand. Dat kun je compenseren met de ontsteking wat eerder te zetten. Maar dat heeft weer meer warmteontwikkeling tot gevolg.

Iets armer is de verbranding veel sneller, dus kan de ontsteking later (minder kans op pingelen) en is de spoeling een stuk beter. En de temperatuur lager. En dat laatste is met een luchtgekoelde toch vaak de beperkende factor bij de eerste de beste helling of vrouw met bagage die meegaat ;)
(uitgaande van deellast, bij volgas is rijkere afstelling okee)

Plaats reactie