motor houdt in bij kwart tot half gas

Plaats reactie
JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

motor houdt in bij kwart tot half gas

Bericht door JDDV » za mar 28, 2020 23:25 pm

Hallo,

Ik heb een t2a bus met een type 1 motor 1600 enkelpoort 126 industriemotor.
Loopt als een tierelier als ik volgas doortrek en doorschakel. Veel vermogen, en zonder haperingen trekt hij door alle versnellingen heen.

Ik rij echter niet altijd volgas....
Als ik wat lager in de toeren rij, door een dorpje oid hapert de motor soms een beetje en ploft hij ook af en toe in de uitlaat.
Op zich wel jammer, want heel relaxed toeren is het zo niet.

Heeft iemand een idee waar ik dit als eerste kan zoeken?
Ontsteking, carb, bougies, kabels, alles nieuw en kleppen zijn gesteld.

Bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: motor houdt in bij kwart tot half gas

Bericht door fahtal » zo mar 29, 2020 9:19 am

Contact punten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: motor houdt in bij kwart tot half gas

Bericht door hanhoo » do apr 02, 2020 16:41 pm

Hapering op deellast is meestal de mengselverhouding en/of het ontstekingstijdstip (curve). Daarbij ga ik ervan uit dat alles goed is gesteld en er geen sprake is van valse lucht.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: motor houdt in bij kwart tot half gas

Bericht door fahtal » vr apr 03, 2020 10:43 am

fahtal schreef:
zo mar 29, 2020 9:19 am
Contact punten
Om iets meer uit te wijden,

toen onze bus nog contact punten had liep die op 1 vakantie ook zo. prima weg rijden maar bij half toeren super slecht zeker als die wat meer kracht moest leveren. volg gas dan doet die het wel.

ook met andere voertuigen mee gemaakt(oldtimers) wel werken bij hoog toeren.

wat er dan gebeurd is dat de contactpunten door de snelheid(hoog toeren) verder uit elkaar worden geslingerd zodat ze het net wat beter onderbreken.

Bij mijn bus zag het er van boven prima uit. maar toen de puntjes eruit waren gehaald zag je dat ze schuin op elkaar zaten. van boven slecht te zien. daardoor was de onderbreking belabberd behalve bij hoog toeren.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie