Ombouw 1600 naar 2 liter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door eelke » za apr 25, 2020 17:40 pm

Vandaag een bigin gemaakt van de ombouw van een standaard 1600 naar een 2 liter met injectie.

Hier zitten wel wat verschillen in, natuurlijk de gaskabel en de tank die een retour leiding moet hebben maar vooral de versnellingsbak...
Deze is 1,3 cm langer dan een 1600 bak.

Hiervoor noet het voorste gedeelte van de schakelstang gewisseld worden. Het deel onder het midden van de bus is gelijk! Gelukkig had ik nog wat liggen van een sloper maar dit is denk ik iets wat snel over het hoofd gezien wordt en wilde ik graag even delen met jullie!
hoe???

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door jerupke » zo apr 26, 2020 21:18 pm

Ja klopt, ik heb een 2.0l bak voor mijn 1641 (voornamelijk omdat de vorige moter een bak meer vermogen had). Omgekeerde dus.
Daardoor de pook verder naar voren moeten afstellen, maar voor mensen die het niet gewend zijn, is dat blijkbaar lastig.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.


(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door fahtal » wo apr 29, 2020 8:08 am

Voor de tank retour kan je 1 van de ontluchting pijpjes gebruiken. Zeker bij een doka zonder firewall
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door old brumax » wo apr 29, 2020 11:52 am

fahtal schreef:
wo apr 29, 2020 8:08 am
Voor de tank retour kan je 1 van de ontluchting pijpjes gebruiken. Zeker bij een doka zonder firewall
Je zou ook een T stuk in de brandstofleiding voor de pomp kunnen zetten waardoor de overdruk ook gewoon weg kan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door blokkever » wo apr 29, 2020 12:07 pm

old brumax schreef:
fahtal schreef:
wo apr 29, 2020 8:08 am
Voor de tank retour kan je 1 van de ontluchting pijpjes gebruiken. Zeker bij een doka zonder firewall
Je zou ook een T stuk in de brandstofleiding voor de pomp kunnen zetten waardoor de overdruk ook gewoon weg kan.
Dat is niet zo'n goed idee, er blijft dan te lang dezelfde benzine rond circuleren.
De benzinepomp wordt namelijk ook gekoeld door de benzine die rondgepompt wordt.
Ik heb een andere bus liefhebber ooit geholpen met ombouw naar injectie, daar hebben we een extra retour in de bodem van de tank gemaakt d.m.v. een messing wanddoorvoer met slang pilaar er in te lijmen.
Retour boven in de tank zou ik niet doen.


Laatst gewijzigd door blokkever op wo apr 29, 2020 12:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door fahtal » wo apr 29, 2020 12:10 pm

Ik heb het zo in mijn doka en werkt nu jaren prima.

Maar onderin is het mooiste.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door Wilfred » wo apr 29, 2020 13:49 pm

Ik zou de retour juist wel boveninmaken. Dat heb ik voor mijn diesel ook gedaan. simpelweg een doorvoorthule met rubber afknelling en je kan zo een leiding er in steken. voor mijn diesel was het wel van belang dat de retour onder vloeistof niveau eindige, omdat anders de retour leegloopt en je constant moet ontluchten voor het starten. weet zo even niet of dat voor een 2 liter injectie ook opgaat.

Waarom bovenin? veel minder kans op lekkage. lijmen en rubber icm brandstof blijft een slechte combinatie dus op de langere termijn kans op lekkage. Bij een doorvoer bovenin, heb je daar geen last mee.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door blokkever » wo apr 29, 2020 19:08 pm

We hebben het met epoxy lijm gelijmd, dat kan prima tegen benzine.
Origineel zit de retour ook onderin, en dat heeft een reden denk ik.
Wil je hem toch bovenin de tank, maak er dan een standpijp aan tot vlak boven de bodem van de tank.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door fahtal » wo apr 29, 2020 21:53 pm

blokkever schreef:
wo apr 29, 2020 19:08 pm
We hebben het met epoxy lijm gelijmd, dat kan prima tegen benzine.
Origineel zit de retour ook onderin, en dat heeft een reden denk ik.
Wil je hem toch bovenin de tank, maak er dan een standpijp aan tot vlak boven de bodem van de tank.
Benzine kan gaan schuimen. Toch heb ik die ervaring niet.

Ook geen rare ontluchting problemen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Ombouw 1600 naar 2 liter

Bericht door superkever » do mei 21, 2020 0:54 am

Mocht je een injectiekabelboom nodig hebben, ik maak ze.

Dit is geboren uit het feit dat ikzelf ook naar opzoek was, omdat mijn oude slecht was. Nieuw in Europa niet te koop en vanuit Amerika te duur en gedoe.

Als VW luchtgekoeld enthousiast en van origine Elektronicus, dacht ik die maak ikzelf. Inmiddels ervaring mee.
Alles nieuw, draden met kleurcodes, hittebestendige sleeves, nieuwe connectoren en stekers.
Word specifiek aangepast aan bouwjaar verschillen van de Bosch injectie.

Bij interesse, stuur mij maar een PB.

Plaats reactie