Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » vr mei 22, 2020 15:40 pm

Hallo allemaal, nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen. Ik heb sinds anderhalf jaar een t2ab in sierragelb en pastellweiss die ik flink heb opgeknapt. Er zit o.a. een revisiemotor in. Momenteel staat er 1200 km op en heb zojuist 1e oliewissel gedaan en kleppen nagesteld op 0.15mm. Ik heb afstelling / CO ook laten controleren dit was allemaal goed. Beplating zit ook goed volgens mij.

Wat is het probleem? Ik heb een peilstokmeter, standaard 1600cc type 1 motor (revisieblok) die meer dan prima rijdt. Binnendoorwegen waar ik tot 70 km/u rijdt haal ik temp van tegen de 100 gr, bij kouder weer rond de 90 gr. Op de snelweg waar ik 85-90 (echte) km/u rij gaat t bij kouder weer naar 115gr en vandaag bij wat warmer weer maar nog geen tophitte naar de 125 graden. Mij lijkt dat te warm, ik doe nog niks geks (bergop, naar de 100 of hele gezin met bagage) en toch gaat hij al dicht naar de max. Ik ben net van de snelweg afgegaan en rustig binnendoor teruggetuft en toen ging temp langzaam naar de 100 graden

Ik vermoed zelf dat het te maken heeft met mn imperial over de hele lengte van de bus. Die is groot, vangt nogal wat wind. Dus ik ga deze test in ieder geval nog doen zonder de imperial om te kijken wat de temp dan doet. Je zou echter zeggen dat dit wel moet kunnen, vroeger hadden loodgieters e.d. toch ook gewoon een imperial?

Wat kan ik nog meer doen & onderzoeken? In juli wil ik met de vrouw, kids en klein aanhangertje op pad....

Alvast dank en groet, Jeroen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » vr mei 22, 2020 15:44 pm

Hier wat foto's van m'n bus :-)


https://www.instagram.com/p/CAcctIhpnTZ ... irblwwhb2b

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door gijsv » vr mei 22, 2020 16:51 pm

Dat imperial gaat niet het verschil geven wat je zoekt, met dit weer mag ie niet zo warm worden.

Heb je de peilstok al ge-ijkt? Dus in een pannetje kokend water? Eerst maar zeker weten dat wat je afleest klopt

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » vr mei 22, 2020 17:04 pm

Ja had ik al gedaan, en net toevallig nog een keertje :-) Pannetje kokend water, m'n bbq kerntemp meter en de peilstokvoeler en beide geven rond de 95 graden aan. Ook even af laten koelen en dan gaat ie nagenoeg synchroon met de bbq temp meter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Dirty Harry » vr mei 22, 2020 17:23 pm

Idd imperial mag niks uitmaken.
Geef eens wat meer motor info zoals enkel of dubbelpoort, getuned of niet welke oliekoeler en op welke plek, stroomverdeler carb enz.
Enkelpoorts ventilator in dubbelpoorts koelhuis kom ik ook nog wel eens tegen.

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » vr mei 22, 2020 18:01 pm

Standaard dubbelpoorts motor, niet getuned opgevoerd of iets dergelijks. Geen externe koeler, gewoon zoals het standaard was. 34pict3 carburateur.

Hier filmpje van de motor buiten de bus.
https://www.instagram.com/p/Bv6RIe5AtvP ... 6jb59xfiex



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door gijsv » vr mei 22, 2020 19:50 pm

Kan van alles zijn, vraag is ook of ie met vollast nog verder stijgt... zoniet is het ook prima

Maar ontsteking, sproeiers, beplating, rubbers etc etc kan allemaal uitmaken.

Daarnaast zijn er nog 1000 trucjes om de temp lager te krijgen met andere klepdeksels, extra koelers etc

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » vr mei 22, 2020 20:41 pm

Update.

Ik heb net de enorme imperial eraf gehaald en een flinke ronde snelweg gereden. Dat scheelde echt een stuk aan herrie en ook luchtweerstand. De lucht temperatuur was inmiddels graad of 8 gedaald naar 18 graden. Verder heb ik om dat te compenseren iets harder gereden 95 echte km/u. De temperatuur liep minder snel op dan vanmiddag en uiteindelijk tot net onder 120 gr en daar bleef het ook bij. Dit heb ik half uurtje volgehouden.

Volgens mij is eea dus wel in orde. Wel denk ik dat ik wat extra koeling wil voor de warme en zwaar beladen vakanties. De imperial is wel handig en vind ik mooi er op. Hier een foto van imperial:

https://www.instagram.com/p/CAQi49bpQWv ... laa9ltxk7v



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Cali » vr mei 22, 2020 23:53 pm

Bij volle belading kom ik bij deze temperaturen net op de 100 graden wanneer ik op de snelweg rijd. Volle bepakking scheelt mss 5 graden meer. Is wel type4, maar toch. 120 is wel echt te warm volgens mij.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door old brumax » za mei 23, 2020 0:47 am

Dat imperiaal kost je zeker extra brandstof daar is geen twijfel over, je vroeg je af hoe het kon dat de loodgieters er vroeger ook met imperiaal en nog een flinke belading rondreden zonder dat die last van oververhitting hadden maar dat weet je dus nooit omdat er toen helemaal niemand met die peilstokmeter rondreed of met een andere meter erin, het was gewoon gassen met die dingen en de meesten waren zo rond de 80-90 000 km al div keren gerepareerd andere motor erin en dan gingen ze ze de sloop op, een loodgieter bij ons in het dorp had er 6 rondlopen en die klaagde altijd dat ze zoveel kostten : iedere km valt er een knaak uit de uitlaat, was zijn uitspraak.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door fahtal » za mei 23, 2020 5:51 am

Inderdaad mijn vader verving regelmatig een motor bij het bouwbedrijf van mijn opa...

Ontsteking kan veel doen met temperatuur. Iets vroeger of later of puntjes verder uit elkaar.

Kun je na een warme rit je hand op het motor plaat werk leggen? Is je bumper gloeiend heet. Is de motor klep klaar om een ei te bakken... Dat zijn mijn indicatoren... Als dit kan bij jou. Dan zou ik er vrede mee hebben.

En gebruik de peilstok om onregelmatigheden op te sporen.

Wat misschien nog wel kan is hem op de roller bank zetten bij hotrod bijvoorbeeld. Dat geeft veel vertrouwen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Dirty Harry » za mei 23, 2020 7:41 am

Mijn maat heeft een t2 hoogdak met volledig lengte dakrek en dit gaat gewoon goed.

Het moet nog echt warm worden en dan wil je er ook op uit en dan wil je erop vertrouwen dat het gewoon goed gaat!
Zoek het in de kleine dingen zoals carb afstelling, een tikje rijker is nl al koeler, ontsteking iets later is ook weer koeler.
Voel eens bij de uitlaat van het doghouse koeler komt daar een goede luchtstroom uit of voel je nauwelijks wat?
Welke dikte olie gebruik je?
Zie dat je een originele repro uitlaat erop hebt zitten en deze zijn er in verschillende kwaliteiten je hebt redelijk goede maar ook 1A schroot.
Op thesamba een verhaal gelezen van iemand die zo’n schroot ding had verwisseld voor een leistriz of ernst en zijn performance en temperatuur probleem waren in 1 klap voorbij, bleek dat er helemaal geen flow in te zitten.
Heb zo’n uitlaat ook wel eens in de hand gehad op een treffen maar zoiets zou ik nooit en te nimmer monteren!

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » za mei 23, 2020 8:12 am

Die uitlaat wil ik me in gaan verdiepen. Geen idee of dat goede of slechte is, die zat bij de motor. Ik wilde ook de standaard uitlaat omdat ik ook trekhaakje heb. De lak bladderde er naar paar 100 km al af in ieder geval.... hoe kan ik dat ding beoordelen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door dirkinbrabant » za mei 23, 2020 10:56 am

Kijk ook of je motorrubber rondom goed zit. Ik moest met een spiegeltje achter het ventilatorhuis kijken om erachter te komen dat die er bij de oliekoeler niet goed op lag. Daar zit ook de luchtinlaat dus die haalde warme lucht van de oliekoeler naar binnen. Kijk verder of alle beplating goed aansluit, de luchtslangen die naar je kachelpotten lopen er goed opzitten, dat soort dingen. Bij mij liep de temperatuur op de snelweg ook op naar 115 graden en nu ik al die kieren gedicht heb blijft dat nu op ca 100-105 graden.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door old brumax » za mei 23, 2020 13:11 pm

Gaan de kleppen wel goed open en werkt de thermostaat ook goed!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie