motor stottert

Plaats reactie
loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

motor stottert

Bericht door loekie61 » za jun 27, 2020 10:12 am

Sinds de revisie van mijn motor, 1700 type 4, liep de bus aardig goed.
ik heb nu 150 km gereden met de bus, maar er treden wat problemen op.
Koude start is goed, alhoewel ik vind dat de choke wel heel vlug er vanaf gaat.
Na een poosje gereden te hebben en de motor op temperatuur komt, begint het gelazer:
Bij een bergje omhoog en vol gas is er geen vermogen meer en valt de bus terug in snelheid.
Dit wordt dan steeds erger en ik moet dan steeds wisselend schakelen tussen de derde en vierde versnelling.
Als ik het gaspedaal loslaat, valt de motor uit. Het begint eigenlijk al ik wat doortrek in de eerste of tweede versnelling, dan stotter de motor.

De twee carburateurs ( solex 32/34 ) heb ik gedemonteerd en schoon gemaakt, in de rechtse zat geen noemenswaardig vuil in.
In de linkse zat wat roest vuil. Maar bij warme motor komen de problemen weer. Ik zelf heb het idee dat de benzine toevoer hapert.
Het benzine filter is naar mijn mening, ook niet goed gevuld. Wat ik ook zie is, bij uitgeschakelde motor, dat er luchtbellen verschijnen in het luchtfilter. Is dit normaal?? ( ik heb een filmpje gemaakt, maar krijg deze niet geladen hier )

Het zal toch niet zijn dat er iets in de tank zit? Toen de motor in revisie was, heb ik de tank gedemonteerd en schoongemaakt.
Wel is mij opgevallen dat er een stukje verweerde pakking van de oud benzinedop weg was....

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: motor stottert

Bericht door loekie61 » za jun 27, 2020 10:18 am

Het benzine filter zit in de motorruimte, ik lees hier op het forum dat dit geen ideale plaats is.
Vraag me af, waarom is dit niet correct. En, waar zou ik deze dan moeten monteren?
Er is weinig plaats vanaf de benzinepomp bij een type 4 motor.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motor stottert

Bericht door gijsv » za jun 27, 2020 10:25 am

Filter tussen tank en pomp, plek zat...

Je wil deze niet in de motor omdat als deze barst of er een aansluiting loskomt je gegarandeerd brand hebt

Staat je ontsteking wel goed afgesteld?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: motor stottert

Bericht door blokkever » za jun 27, 2020 10:33 am

Het is vrij normaal dat er lucht in het luchtfilter zit, daar is hij voor gemaakt.

Het is niet ondenkbaar dat de uitstroomopening in de tank geblokkeerd wordt door een stukje pakking o.i.d., ik heb dat ook al een keer gehad en heb zelfs een nieuwe benzinepomp aangeschaft hiervoor tijdens mijn vakantie in Oostenrijk.

In mijn geval was het wel heel wisselend, soms was er niks aan de hand en dat kon dan ineens veranderen tot niet meer harder dan 30km/h kunnen rijden.

Makkelijkste check is, als het probleem zich voordoet, even de slang onder de bus bij het benzinefilter loshalen en in een jerrycan hangen en dan kijken hoe snel de benzine er uit loopt.
Als er een klein pisstraaltje of nog minder uit komt dan zit de uitstroomopening dicht en kun je gaan vissen in je tank.
Het makkelijkst gaat dat via de opening voor de zender voor je benzinemeter.

Daarvoor moet je de firewall wel gedeeltelijk verwijderen, dat gaat bij een type 4 nog redelijk zonder de motor te moeten verwijderen.
Waarschijnlijk moet je wel de carburateurs verwijderen, daar heb ik geen ervaring mee (ik heb injectie).

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: motor stottert

Bericht door loekie61 » za jun 27, 2020 10:49 am

Dank voor jullie reacties.
Ik ga zo meteen een nieuwe filter plaatsen en nu op de juiste plaats.
Dan kan ik meteen controleren of de benzine goed doorloopt vanuit de tank. Heeft er iemand ervaring met zo'n endoscoop die bij "bol "
worden aangeboden voor rond de 25 euro? Dan zou ik eens in mijn tank kunnen kijken.
Kijk, en nu komt het inspectieluikje, dat ik gemaakt heb een poosje geleden, goed van pas.

De motor is recentelijk nagekeken en afgesteld. Dus de ontsteking e.d. zou goed moeten zijn.

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: motor stottert

Bericht door loekie61 » za jun 27, 2020 15:40 pm

Zo, nieuwe benzine filter gekocht en gemonteerd tussen de tank en benzinepomp onder de bus.
Oude filter uit de motorruimte gesloopt. De benzinestraal die uit de tank komt heb ik even laten lopen en er zit genoeg druk achter. Dus een verstopping zal er niet zitten.
De motor warm gedraaid en een proefrit gemaakt en de problemen zijn, vooralsnog verdwenen!
De motor stottert niet meer en hij trekt goed door. Ik verdenk de oude filter dat deze gewoon niet meer genoeg benzine doorliet.

Zouden de problemen zich weer voordoen, dan weet ik in ieder geval waar ik het zoeken moet.
Of er zweeft toch iets in de tank rond...
Of de tank is, ondanks dat ik hem destijds heb schoon gespoeld, toch vuil van binnen.,
We wachten het af!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: motor stottert

Bericht door mobiel70 » za jun 27, 2020 16:20 pm

Ik ken het verhaal van een stalen benzinetank die met een stoomapparaat onder druk werd schoongespoten. Daarna moest er iedere 20 km een nieuw benzinefilter in... Met zo'n reinigingsactie maak je vaak meer vuil los dan dat je uit de tank krijgt. En dat levert dan dit soort nare verschijnselen op. Hopen dat je weer fijn kunt rijden!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie