Motor

Plaats reactie
timmei
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo dec 13, 2020 20:50 pm

Motor

Bericht door timmei » zo dec 13, 2020 21:17 pm

Hallo, ik ben Tim en ik ben hier nieuw op het forum.
Ik heb een kever en geen bus (Sorry), maar ik zoek info over motoren en die krijg ik niet genoeg op andere forums.

Ik heb een 1300cc motor enkelpoorts inlaat (jaartal 1968) die ik helemaal heb laten reviseren uitbalanceren, standaard nokkenas en de cilinderkoppen lichtjes afgedraaid om meer compressie te hebben. Motor reed super, maar helaas niet lang! Hij is vastgelopen wegens geen olie, een verstopping in het oliekanaal. De motor heeft druk opgebouwd en de olie naar buiten gegooid tijdens rijden. Het oliedruk contact (nieuw) heeft nooit gebrand. Motor heeft een kleine 80km gereden. Er zat wel wat pit in de motor.

Mijn nieuwe motor wil ik een beetje tunen zonder dat je het kan zien aan de buitenzijde en op mijn kever zit ook een trekhaak voor een bagagewagen te trekken.
Nu heb ik een nieuw motorblok gekocht (Autolinea) en wil ik mijn motor terug gaan opbouwen.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen terug een 1300cc maar dubbele inlaat of een 1600cc.
Wel heb ik al besloten om er het volgende aan te doen:
1. Andere nokkenas W100 Engle
2. Alles terug uitbalanceren.
3. Andere (nieuwe) cilinderkoppen.
4. Hoog rendement oliepomp met extra oliefilter.
5. High flow inlaatcollector voor centrale carburator.
6. Nieuwe krukas met contergewichten.
7. Verlicht vliegwiel.
8. Type 4 oliekoeler voor betere koeling.
9. High flow RVS uitlaatpijpjes (omdat ik mijn verwarming wil behouden en niet veel aan het geluid veranderen) of is hier een andere optie voor?

Ook moet ik nieuwe cilinderkoppen steken en is mijn vraag welke? Er is zoveel keuze Empi GTV2, CB 044 Panchito, 041 autolinea.

Wat denken jullie hier van? Waar zitten de mannen met ervaring hieromtrent?
Laat de reacties maar komen.

Groeten Tim.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Motor

Bericht door blokkever » zo dec 13, 2020 22:15 pm

Je lijstje ziet er goed uit, maar:
4. Hoog rendement oliepomp raad ik je af, een standaard oliepomp voldoet prima. Zeker als je het originele circuit voor de oliekoeler blijf gebruiken. Als je toch een grotere oliepomp wilt dan moet je ook de plunjers (de veren) aanpassen.
9. CSP heeft kachelpotten met hogere flow in 3 verschillende diameters, ik zou voor een 1600 voor de kleinste (38mm) kiezen omdat je graag een hoge snelheid van de uitlaatgassen wilt, de grotere diameters zijn bedoeld voor de grotere motoren (2000cc+)
Ik heb deze kachelpotten ook onder mijn kever in combinatie met een CSP Python, mijn motor is, op een iets verhoogde compressie na, verder standaard.

timmei
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo dec 13, 2020 20:50 pm

Re: Motor

Bericht door timmei » za dec 26, 2020 21:30 pm

Hoge lift 1.25:1 tuimelaars, welk verschil zou dit maken?

Plaats reactie