Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Curlie
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: ma feb 01, 2021 8:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop

Bericht door Curlie » do feb 25, 2021 12:25 pm

Beste allemaal

Mijn T2ab bus heeft een kleine eeuwigheid niet gedraaid.

Het is een modeljaar 1972, met 1700cc type4 motor, een eerste generatie 009, wel al met een elektronische ontsteking.

Ik ga de motorolie en de benzine verversen, alle filters vervangen, bougies, de kleppen regelen,...


Ik zou ook graag mijn ontstekingstijdstip 'ongeveer' goed zetten op een statische manier vooraleer hem terug op te starten.
Hoe ga ik daarbij te werk aub?

Vriendelijke groeten
Curt

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop

Bericht door dirkinbrabant » do feb 25, 2021 13:02 pm

Hoi, Curt, had je deze al gelezen? Daar staat ook ergens de statische afstelling in beschreven met hulplampje.

viewtopic.php?t=9494

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop

Bericht door old brumax » do feb 25, 2021 13:19 pm

Je hebt elektronische ontsteking, wat maakt dat je denkt dat die "op tijd" gezet moet worden, als je er niet met je tengels aankomt staat die gewoon op tijd!! :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop

Bericht door blokkever » do feb 25, 2021 14:17 pm

Een electronische ontsteking kun je niet statisch afstellen, in ieder geval niet nauwkeurig.
Je hebt daar een stroboscoop lamp voor nodig en de motor moet lopen om deze goed af te stellen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop

Bericht door hanhoo » ma mar 01, 2021 21:32 pm

Heb je een multimeter of een lampje?

Een elektronische ontsteking doet globaal hetzelfde als contactpunten: de stroom onderbreken op het moment van ontsteken.

Plaats een lampje of multimeter tussen de 1 van de bobine en massa ergens.

Trek de verdelerkap open en zoek de kabel naar de bougie van cilinder 1. Draai de krukas rechtsom totdat de rotor bijna naar deze kabel wijst. Plaats de verdelerkap terug.

Kijk nu naar de gradenboog en poulie. Als het goed is, zit er een merkteken op de poulie voor BDP. Draai deze ruim voor 7,5 graden voor BDP.

Zet contact aan. Draai nu langzaam de poelie rechtsom totdat het lampje aan gaat of de multimeter +12v aangeeft (stroom is onderbroken, kortste weg loopt nu via lampje of multimeter). Lees op de gradenboog af wanneer dit is. Dit zou rond de 7,5 graden voor BDP moeten zijn. Zo niet, verdraai de verdeler en probeer op nieuw totdat je dit moment wel hebt bereikt.

Als je dit punt (in redelijkheid) hebt bereikt, check je zelf door met uitgeschakeld contact even de verdelerkap los te halen en zeker te zijn dat de rotor naar de goede kabel (cilinder 1) wijst.

Vervolgens zou de motor moeten kunnen lopen.

Verdere afstelling is toch helaas een stroboscoop bij benodigd, zeker met een 009.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie