1600 motor optimalisatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rowan
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

1600 motor optimalisatie

Bericht door Rowan » do aug 05, 2021 6:09 am

Afgelopen week heb ik mijn 1600 motor eruit gehaald in verband met hevig olielekkage afgelopen vakantie. >1L:1000km.

Het betreft een Hecho AS 177647 Dualport die er vermoedelijk in 2010 gereviseerd ingegaan is in combinatie met een CU 29 04 6 versnellingsbak.
De motor is standaard m.u.v. blue cool, luchtfilter en 123 ontsteking.

Van origine zat er een type 4 motor in.

De lekkage:
Lijkt in eerste opslag bij de krukas te zitten. In de versnellingsbak zit aan de motor zijde een laagje motorolie. Maar vermoedelijk op nog wel meer plekken. Verdere demontage volgt nog.

De prestaties:
Afgelopen zomer 1:7 gemiddeld gereden waarbij de cruise snelheid rond de 80-90 was.
Beperkte "power" met volgeladen camper, voornamelijk helling op (regelmatig terug in z'n 2e versnelling). Enkele malen bij passen zoals de gothardt moeten stoppen om de motor onder de 130 graden te houden. Verder redelijk (met aanpassingen van snelheid) standaard rond de 110 celcius.

Overige bevindingen:
Bij vertrek vanuit de camping altijd bij starten wel een dikke zwarte rookpluim. I.c.m. de olielekkage dacht ik dat er ergens wat olie in het verbrandingsproces terecht komt maar de compressie test geeft in ieder geval 122psi volle cil3 en 124psi voor de overige cilinders aan.

De wensen:
- Uiteraard geen olie lekkage.
- Behouden van type 1 motor
- Nadruk op efficiëntie/laag brandstof verbruik
- externe oliekoeling(wellicht voor later)

In eerste instantie wilde ik de motor vervangen voor een andere type 1 met vergroot cilinder inhoud maar ik heb het idee dat het huidige blok nog wel even mee kan.
Daarnaast is hij er nu redelijk noodgedwongen uit i.v.m. de olielekkage en wil ik hem op korte termijn weer in de bus hebben. (Seizoen is nog niet over).

Zijn er nog aandachtspunten voor nu/ kleine aanpassingen die ik mee kan nemen. Maar vooral wat is het advies voor later?

Ik ben zelf niet geheel thuis op het motor technische gebied en lees dat alles op elkaar afgestemd moet zijn (klinkt logisch). Dubbele "carb/inlaat" niet perse goed is voor de fuel efficiëntie en dat injectie optimaal zou zijn (zijn er gebruikers met injectie op type 1 blok).

En als laatste, doet een Heco uit Mexico onder aan een Duits blok kwa kwaliteit?

Alvast bedankt !

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 1600 motor optimalisatie

Bericht door Thijs84 » do aug 05, 2021 8:28 am

Olie lekkage bij je bak is vaak de kering van het krukaslager. Deze gelijk vervangen :-)
Als je dan toch bezig bent, Check je koppingsplaten en drukgroep. Nu je er bij kan misschien ook gelijk vervangen, net als je druklager.
Vaak leken de blokken ook bij de oliekoeler. Dus koelhuis er even vanaf en kijken hoe het eronder uitziet.
Wat ook nog wel eens wil gaan lekken zijn de stotterpijpjes (van je motor naar je cilinderkoppen).
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Rowan
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: 1600 motor optimalisatie

Bericht door Rowan » do aug 05, 2021 9:38 am

Bedankt, die punten stonden al op m'n lijstje ;)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: 1600 motor optimalisatie

Bericht door jerupke » vr aug 06, 2021 9:09 am

Even 1 verschil duidelijk maken is wellicht handig.

Ik merk dat veel mensen niet weten dat dubbele carburateurs in meerdere vormen ontstaan.

Grofweg zijn er 3 opties (en vul deze gerust aan indien ik iets mis).

1. Dubbele kadrons, dit zijn a.h.w. 2 enkele carburateurs die elk 1 kant van de motor "voeden".

2. Dubbele centrale carburateur, dit is 1 carburateur die 2 venturi's heeft dus eigenlijk 2 carburateurs in 1 behuizing (al is het wat ingewikkelder in de praktijk).

3. Dubbele webers/dellorto's. Dit zijn 2 dubbele carburateurs waarbij elke cilinder zijn eigen venturi heeft.

Een venturi is het mengkanaal waar het benzine/luchtmengsel wordt samengesteld.

Nr 3 is het meest onderhoudsgevoelig, maar levert het meeste vermogen op.

Nr 2 is het minst onderhoudsgevoelig, maar levert ook minder vermogen.

Nr 1 is voor kleinere blokken (grofweg tot 1800cc) een hele leuke middenweg. Meer onderhoud dan optie 2, maar ook meer vermogen.

Het onderhoud zit hem bij optie 1 en 3 voornamelijk in het synchroon stellen. De carburateurs werken los van elkaar en zijn eigenlijk alleen verbonden middels de gaskabel (met een stangenstelsel voor de verdeling) die moeten zo gelijk mogelijk afgesteld zijn, anders loopt het blok niet zoals het hoort (en kan zelfs motorschade ontstaan).

Op het verbruik hebben een aantal dingen invloed.
1. Uiteraard onderhoud, de motor maar zeker ook de carburateur(s) moet goed afgesteld zijn.

2. De verhouding vermogen t.o.v. vermogensvraag. Als jij met een relatief klein blok hard of zwaar beladen gaat rijden heeft dat blok meer moeite om aan jouw wensen te voldoen. Dit resulteert vaak in een hoger verbruik.

3. Jouw rechtervoet, het maakt heel veel verschil of jij het gaspedaal 70% indrukt en dan wacht totdat de motor op toeren komt, of dat je begint met 30% indrukken en dan langzaam, met het stijgen van de toeren, naar 70% gaat. Ook verbruik je veel meer als je korte stoten gas geeft of een redelijke constante pedaaldruk aanhoudt.
Idem geldt voor tijdig terugschakelen bij ritten berg op.

En deze 3 variëren ook nog eens per bovengenoemde 3 opties.

Het is dus niet eenvoudig te zeggen wat jou het meeste gaat opleveren of wat de beste keuze is.

Ik had een 1997cc met 2 kadrons die ons 9 persoons busje inclusief constructam coral (caravan), 5 personen een hond en kleding e.d. voor ons 5 van hier naar Lago Mergozzo bracht (over de oude Brennerpas) met een gemiddeld gebruik van 1 op 9.

Nu heb ik een 1641cc met iets kleinere kadrons en rij ik met een La Fleurette (vouwcaravan) en dezelfde samenstelling gemiddeld 1 op 10.

Just my 50 pfenninge... ;-)

ik haat mensen die hun zin niet af


(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie