Koppeling ontkoppelt niet meer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Koppeling ontkoppelt niet meer

Bericht door blokkever » za aug 21, 2021 20:49 pm

Ik heb een raar probleem met de koppeling.
Vanmiddag wilde ik even de bus uit de schuur rijden en kreeg daarbij de versnellingsbak eerst niet in de eerste versnelling, uiteindelijk lukte dit met gevolg dat de bus gelijk naar voren schoot en afsloeg, blijkt dat de koppeling niet ontkoppeld, raar, want vorig weekend ook de bus uit, en weer in de schuur gereden zonder problemen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de koppelingskabel op knappen staat (ondanks dat deze nog praktisch nieuw is) dus deze gedemonteerd en gecontroleerd, niets mee aan de hand.
Weer gemonteerd, extra strak afgesteld, maar wil nog steeds niet ontkoppelen.
Pedaal voelt wel normaal aan met voldoende tegendruk bij intrappen.
Wat ik nu nog kan bedenken is dat de koppelingsplaat blijft kleven, maar vorig weekend was er nog niets aan de hand, kan dat zo snel?
Ik heb al geprobeerd te starten met ingetrapte koppeling terwijl hij in de versnelling staat, maar zonder resultaat tot nu.
Heeft nog iemand tips? Anders wordt het motor demonteren.

Laatst gewijzigd door blokkever op za aug 21, 2021 20:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koppeling ontkoppelt niet meer

Bericht door old brumax » za aug 21, 2021 21:10 pm

Heb dit in het verleden ook al eens meegemaakt, wel met een andere auto maar hetzelfde probleem, na de motor eruit gehaald te hebben bleek dat de koppelingplaat aan stukken was gebroken die klem waren komen te zitten dus kon er wel mee rijden maar dan zonder koppeling,zon 40 km voor ik thuis was , erg lastig rijden kan ik je vertellen.
Mss is hij alleen vastgeplakt maar dat zou je met gepast geweld los moeten kunnen krijgen, in z'n 1 starten en rijden, koppeling intrappen en dan pompen en loslaten met gas , als hij alleen plakt moet het dan loskomen en anders is het toch de motor eruit helaas.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Koppeling ontkoppelt niet meer

Bericht door blokkever » za aug 21, 2021 21:26 pm

Het is opgelost, mijn pogingen hem los te krijgen deed ik steeds in de eerste versnelling.
Ik had net een helder moment en dacht ik probeer het in de vierde versnelling, de koppeling krijgt dan een hardere klap als je gaat starten, dit was genoeg om de koppeling weer los te krijgen.
Rijden met de bus is nog even niet mogelijk, de bus moet dan door onze nieuw aangebouwde garage heen, en die is nog niet helemaal klaar.
Ik kan hem alleen even uit de schuur rijden en weer terug er in.

Ik ben wel verbaasd dat dit gebeurd na één week stilstand, de bus heeft wel veel langer stilgestaan en heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Gelukkig dus geen gebroken koppelingsplaat zoals het nu lijkt.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koppeling ontkoppelt niet meer

Bericht door old brumax » za aug 21, 2021 23:46 pm

Het zal aan het vochtige weer gelegen hebben dan is er mss sneller condensvorming en dus ook roest, mooi dat ie los is scheelt wel een hoop werk!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie