Koelfan vol met rubberschuim

Plaats reactie
erst
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 17, 2020 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door erst » vr sep 03, 2021 17:56 pm

Hallo, ik ben in de motorruimte een stuk rubberschuim kwijt nadat ik de rubberschuim heb vervangen.
Kan zijn dat ie is aangezogen door de koelfan.
Hoe kan ik controleren of de koelfan vol zit met rubberschuim?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door fahtal » vr sep 03, 2021 18:10 pm

Gewoon voelen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

erst
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 17, 2020 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door erst » vr sep 03, 2021 18:13 pm

fahtal schreef:
vr sep 03, 2021 18:10 pm
Gewoon voelen.
Het is een T2b, 1977. Hoe kan ik dit het beste voelen?

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door Tuinkabouter90 » vr sep 03, 2021 18:18 pm

Of spiegeltje er bij en in de fan voelen/ kijken

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door Briebelbus » vr sep 03, 2021 18:29 pm

Ja dit is serieus een mogelijkheid dat is gebeurt.
Als je het luchtfilter weg haal kan je met je hand rechtsom zit er niets in. Dan is het zaak de motor goed in de gaten te houden.

Bij mij was het schuim ooit verkruimeld en door de fan heen tussen de koelribben terecht gekomen. Dat betekende verminderde koeling, warmlopen van de motor met schade tot gevolg.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

erst
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 17, 2020 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door erst » vr sep 03, 2021 19:14 pm

Ik heb spiegeltje gekeken, en rechtsom de luchtfilter in de fan kunnen voelen.
Het ontbrekend stuk heb ik met tang uit de fan kunnen halen.

Dank voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door fahtal » vr sep 03, 2021 19:18 pm

Als het nieuw schuim is dan ben ik niet bang voor verkruimelen en dan heb je nu wel het meeste eruit.

Mocht je het schuim van vervangen. Bij paruzzie hadden ze vroeger een echt rubber zoals bij een a maar dan voor een b. Die gaat langer mee en kruimelt niet
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door old brumax » vr sep 03, 2021 19:37 pm

En niet onbelangrijk met het schuim direct voor je beginnen en dan achter het koelhuis langs weer naar je toe werken, is een rot klus maar dan heb je minder kans dat de einden in de fan gezogen gaan worden zoals nu het geval was.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

erst
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 17, 2020 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door erst » vr sep 03, 2021 21:18 pm

fahtal schreef:
vr sep 03, 2021 19:18 pm
Als het nieuw schuim is dan ben ik niet bang voor verkruimelen en dan heb je nu wel het meeste eruit.

Mocht je het schuim van vervangen. Bij paruzzie hadden ze vroeger een echt rubber zoals bij een a maar dan voor een b. Die gaat langer mee en kruimelt niet
Bij de rubbers voor de Volkswagen Bus van augustus 1971 t/m juli 1979 zit het verschil in het soort materiaal: de A-kwaliteit is net als het origineel van schuimrubber en de B-kwaliteit van mosrubber. Het mosrubber is slijtvaster dan schuimrubber en zal dan ook langer meegaan, maar het is moeilijker te vormen en sluit hierdoor minder goed aan op de plaatwerkdelen.

Had gekozen voor het schuim om dat dit beter te verwerken is.
Achter het koelhuis is het niet goed te verwerken heb ik gemerkt. Onder de bus gelegen, geduwd en gepropt. Helaas niet het gewenste resultaat.

De tip van "old brumax" om direct voor je te beginnen ga ik proberen met nieuwe schuim.
Zijn er nog tips om de schuim achter het koelhuis te verwerken?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koelfan vol met rubberschuim

Bericht door fahtal » vr sep 03, 2021 21:45 pm

Ik heb het niet over a of b kwaliteit. Maar de t2a heeft echt rubber ipv schuim.

Maar achterlangs schuif je hem als eerste en dan het liefst inderdaad helemaal naar voren proberen te trekken
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie