T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door DennisT2 » vr jul 15, 2022 0:41 am

Nu willen jullie natuurlijk foto's! Ja dat zal ik nog wel een keer doen, maar ik ben hier niet zo actief meer.
Ben er jaren mee bezig geweest in voorbereiding, maar het is me gelukt.

type4 motor, porsche inlaatspruitstukken waar vialle injectoren in gemaakt zijn naast de gewone benzine injectoren (wel moderne injectoren er nu in)
Plenum is van een T3, ondersteboven achterstevoren en weet ik wat nog meer.
De motor draaide eerst op benzine injectie, volledig sequentieel, dus alles per cilinder netjes vonk/benzine, en nu ook het vialle liquidsi systeem er in gemaakt. Het draait heel goed, nog weinig mee gereden, maar werkt tot nu toe perfect.

Op benzine reed het op de snelweg maximaal 1 op 10, op lpg weet ik nog niet. Het koelende effect van de vloeibare lpg die net voor de klep spuit, gaan we nog testen natuurlijk op lange stukken.

Alles is instelbaar en meetbaar. het benzine systeem is op basis van een efignition module (megasquirt kopie) en werkt heel goed. Voordeel is ook dat ik daar niet meer aan hoefde de solderen, basis draadboom erbij en verder kun je alles zelf samenstellen qua sensoren.

Je moet wel doorzettingsvermogen hebben, en handig zijn, maar ik vind het en mooi systeem. Tuurlijk werkt een carburateur ook goed, mits goed afgesteld. Maar ik wilde het vooral voor de vloeibare lpg injectie installatie en het koelende effect daarmee. Ik reed altijd met een stift door de uitlaat om de lpg op te warmen.

Groeten
Dennis

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door Wilfred » vr jul 15, 2022 9:27 am

Dat vind ik echt heel tof! ik hou ervan dat mensen dingen oppakken die nog niet gedaan zijn (of niet veel gedaan zijn!)

Plaatjes zou het verhaal wel beter maken trouwens :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door old brumax » vr jul 15, 2022 12:42 pm

Daar ben ik ook eens mee bezig geweest en met een gasinbouwer zitten overleggen maar is er uiteindelijk nooit van gekomen, die man zag er geen brood in denk ik, heb een gewone 1600 met carb dus wel op lpg maar geen injectie .
Laatst gewijzigd door old brumax op za jul 16, 2022 14:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door Briebelbus » za jul 16, 2022 10:32 am

Mooi onderwerp inderdaad. Zou zoiets ook mogelijk zijn op de 1600? ?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door transporterT2 » za jul 16, 2022 22:34 pm

Is het wel in de buurt te verkrijgen.?
Probleem met vloeibare lpg is de verkrijgbaarheid.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door old brumax » zo jul 17, 2022 9:38 am

LPG is altijd vloeibaar, ja soms is het een beetje zoeken maar langs de snelweg overal verkrijgbaar en in de buitengebieden ook wel aardig maar met de jaren steeds minder, in de bebouwde kom vrijwel niet ivm regelgeving, moet een behoorlijk aantal meters van dichts bij zijnde woningen af staan.
Het grote voordeel met rijden op lpg is dat je altijd een vrij grote res aan benzine hebt afhankelijk natuurlijk wat je als reserve wil meenemen, en heb dus ook geen gasbussen nodig, mag officieel wel niet :mrgreen: maar is erg goedkoop en bijna niet leeg te krijgen!! is mij in al die jaren 1 keer overkomen, gas op tijdens het eten koken en we reden al op res. dus dat was even billen knijpen of we een pomp zouden halen maar uiteindelijk allemaal goed gekomen dus een leermoment zeg maar!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

vw56beetle
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do aug 08, 2019 8:15 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door vw56beetle » di jul 19, 2022 9:00 am

Hoi Dennis,

dit klinkt als een exacte kopie van waar ik nu mee bezig ben, heb mijn kever al lopen of EFIgnition en ben van plan om de bus ook hier op te laten lopen. eerst benzine en daarna de overstap naar vloeibaar LPG, evt goed als ik je een PB stuur en we een keer kunnen bellen / koffie drinken om te kijken waar jij tegen aan bent gelopen ?

Grt

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door wouthwortel » di jul 19, 2022 12:47 pm

vw56beetle schreef:
di jul 19, 2022 9:00 am
Hoi Dennis,

dit klinkt als een exacte kopie van waar ik nu mee bezig ben, heb mijn kever al lopen of EFIgnition en ben van plan om de bus ook hier op te laten lopen. eerst benzine en daarna de overstap naar vloeibaar LPG, evt goed als ik je een PB stuur en we een keer kunnen bellen / koffie drinken om te kijken waar jij tegen aan bent gelopen ?

Grt
En het klinkt aardig naar de KdfI waar ik al een tijdje mee bezig ben.
KdfI is volgens mij ook een MegaSquirt-kloon???
I am Wouth and I approve this message.

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door DennisT2 » do aug 11, 2022 23:03 pm

Dag iedereen, nu 3 weken door Italie, door de hitte, niets onziend, B en C wegen met alleen kuilen, geen drempels, bergop volgas omdat een grote italiaanse vrachtauto wel heel graag op tijd thuis wil zijn voor de pasta van zijn moeder. Alles doet het zoals het moet. 1x gehad dat ik vapour lock had in de benzinepomp. Weinig benzine in de tank, hele dag op lpg gereden, bergop net gereden, en toen was lpg op. De benzinepomp blijft pompen als ik op lpg rijd, dat is wel een puntje om nog aan te pakken met een simpel relais. Want daardoor pomp ik continu benzine langs een hete motor, over het plaatwerk heen, en de pomp zelf warmt ook op natuurlijk. Maar nu letten we daar op, en gaat het goed. Meer benzine in de tank, op tijd lpg tanken.
Voor wie mij wil contacten voor alle valkuilen, ik heb er wel een paar, gaat je weken, zoniet maanden geklooi schelen als je pech hebt. 0zes28184117 De foto's komen nog wel een keer hoor, maar dan moet ik de app downloaden enzo, gedoe met foto's uploaden anders.

Wat betreft dat vialle systeem liquidsi, ze zijn net failliet, maar de onderdelen zijn nog wel te krijgen denk ik. Ik heb hier nog door mijn valkuilen, een complete nieuwe draadboom met ecu liggen en knopje om te switchen, en ook nog wat lpg slangen. De tank is universeel voor multivalve pompen, de pomp is het moeilijkste, maar in het buitenlang wel te bestellen, vooral Polen heeft wel aardig wat van vialle. Voor verschillende tankvormen, verschillende pompen, omdat het pomp gedeelte natuurlijk in het laagste deel van de tank moet uitkomen. Via UK had ik moeite met verzending, misschien is het nu beter. De onderdelen die ik over heb, mogen weg, tegen een realistische prijs. Injectoren heb ik gebruikt gekocht van een volvo, nieuwe rubbertjes erin, even in de ultrasoon ook gedaan, geen idee of dat uberhaupt helpt. De zittingen in de inlaatspruitstukken heb ik er bij M2 lpg in Tilburg in laten zetten. Heel aardige kerel, en kostte ook de wereld niet. Nu het systeem er in zit en goed werkt, is het echt een eitje om het nog een keer te doen, maar die eerste keer alles uitpuzzelen was niet even makkelijk.

Groeten Dennis

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door blokkever » vr aug 12, 2022 10:42 am

Ik wilde eerst ook graag vloeibare gas injectie in laten bouwen, maar geen inbouwstation kunnen vinden die daar aan mee wilde werken.
Zelfs voor het LPG injectie systeem wat ik nu heb (Vogels) was het lastig een inbouwer te vinden en ik heb uiteindelijk de hele inbouw zelf nog een keer opnieuw gedaan.
Het is dat mijn systeem nu goed werkt, anders was ik zeker geïnteresseerd.
Kun je ook iets zeggen over het totale kostenplaatje voor een dergelijke inbouw?
Ik ben ook wel benieuwd naar het verbruik op LPG.
Monitor jij ook de AFR met een wideband lambda sensor? Zo ja wat voor waarden rij jij mee onder normale belasting en vollast?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door old brumax » vr aug 12, 2022 13:59 pm

Waarom is een pomp nodig, in de tank is een continu druk van 10 bar aanwezig dus volgens mijn begrippen ruim voldoende om het vloeibare gas in de injector te krijgen, mss werken de injectoren met een hogere druk??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door blokkever » vr aug 12, 2022 16:04 pm

Nee, dat is niet voldoende. De druk in de tank is in evenwicht met de dampdruk bij de temperatuur die in de tank heerst.
Het kan dan gebeuren dat het gas bij de injectoren niet meer vloeibaar is omdat daar de temperatuur waarschijnlijk hoger is.
Je hebt dus altijd een pomp nodig om de druk op te voeren tot ruim boven de dampdruk.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door old brumax » vr aug 12, 2022 17:01 pm

Ok duidelijk, was er altijd vanuit gegaan dat de dampdruk ruim voldoende was ook al omdat bij de injectie de vloeistofuitstroom/nozzel nog kouder word toch!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door DennisT2 » vr aug 12, 2022 23:19 pm

Mijn bus stond op kenteken al op LPG. De druk is 12 bar ongeveer als de pomp draait. En 6,7 bar uit mijn hoofd wat ik zie als de pomp niet draait. Ik rijd met wideband, om te zien wat ik doe als ik dingen aanpas. Het vialle systeem is tijdens het rijden zelfs heel simpel aan te passen met je laptop.
AFR van Benzine stoich.. is 14,7, ik heb mijn map rond 14, en vollast iets lager. Op LPG rijden is rond 15-16, en stationair bij warme motor en LPG kan het zomaar 18 zijn. Hij loopt er gewoon op. Zelfs op snelweg bij koel weer hele stukken 110- 120 op de teller bij afr 18 of hoger zonder probleem. Ik zeg niet dat het goed blijft gaan hè, maar het liep prima. Ik heb dat later wel iets bijgesteld voor mijn gemoedsrust. 1 op 8 heb ik gehaald, schraal afgesteld bij 100kmh ongeveer. Het kan vast nog beter, maar geen moeite voor gedaan nu. Timing is vast ook nog wat mee te winnen.

ECU en draaiboom 250e, pomp 350, tank 180, slangen, afsluiter, troepjes 150 , injectorzittingen 80, injectoren gebruikt incl revisiesetje 100 , vulslang 50

Ik kan er wat naast zitten met de prijzen, maar ongeveer. Maar dit systeem werkt alleen met een sequentieel benzine njectie systeem. Misschien heeft het niet eens op benzine te functioneren, maar alle electra er voor dus wel. Dus iedere cilinder afzonderlijk wordt op het juiste moment aangestuurd. Efignition is een prima manier hiervoor.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2B 2.0 type4 motor omgebouwd naar vloeibare lpg injectie

Bericht door blokkever » vr aug 12, 2022 23:45 pm

Dat doe je al heel netjes ik haal momenteel 1 op 7 op LPG.
Bij warme motor zie ik soms ook wel een AFR van 18 op LPG, vooral als de tank bijna leeg is.
Ik merk dan wel dat de motor slechter begint te lopen.
Mijn motor loopt het mooist met een AFR van rond de 15.5, dat is trouwens niet de werkelijke AFR voor LPG omdat mijn controller is afgestemd op benzine, dus de werkelijke AFR is wat hoger.

Plaats reactie