Lockout plate/achteruit schakelen

Plaats reactie
donutbus
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jul 31, 2022 17:45 pm

Lockout plate/achteruit schakelen

Bericht door donutbus » zo aug 21, 2022 11:51 am

Dag allen,
Zoals velen ben ik bezig m’n schakelen te optimaliseren. Ook ik zit af en toe in z’n achteruit in plaats van z’n twee, iets wat o.a. met een lock-out-plate goed te fixen valt, maarr nu is het zo dat ik in mijn (Braziliaans, 1600cc, werkt net even anders) busje juist de pook omhoog moet trekken om in de achteruit versnelling te komen, anders dan de originelen die je juist in moet drukken.
Bij het loshalen van m’n pook zag ik dat ik (wellicht om die reden) geen stopplaat/lockout plate heb. Lees overal dat die nodig is voor soepel schakelen, maar omdat ik dus omhoog moet trekken ipv naar beneden moet duwen heeft dat denk ik geen zin. Klopt dat, of kan ik wel zo’n plaatje installeren?
Hier een fotootje van m’n pook.
Groet! Carlien
Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lockout plate/achteruit schakelen

Bericht door old brumax » zo aug 21, 2022 13:49 pm

Als ik die foto zo zie lijkt mij dat een home made constructie om een korte schakelweg te creeren, of alle brazilianen dat hebben dat weet ik niet maar als het goed werkt kun je dat toch gewoon zo laten?
Normaal zit er een kraag rondom net onder die plaat waar je hem mee vast zet die er voor zorgt dat je niet in z'n achteruit kunt schakelen als je gewoon rijd, alleen na het indrukken dan komt die kraag onder de schakelplaat en kan de handel verder zijwaarts bewegen en dan in de achteruit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

donutbus
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jul 31, 2022 17:45 pm

Re: Lockout plate/achteruit schakelen

Bericht door donutbus » ma aug 22, 2022 13:45 pm

Haha home made is wel echt de tweede naam van dit busje ja. Het werkt oké, maar heb wel regelmatig wat schakelproblemen (voor het stoplicht in z'n achteruit bijv.). Misschien moet ik die dan op andere manieren proberen op te lossen. Dank voor het meedenken.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lockout plate/achteruit schakelen

Bericht door old brumax » ma aug 22, 2022 15:55 pm

of er een originele pook in zetten dan kun je weer "roeien" met de pook in de rondte
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

donutbus
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jul 31, 2022 17:45 pm

Re: Lockout plate/achteruit schakelen

Bericht door donutbus » di aug 23, 2022 10:31 am

Ook aan gedacht, maar dan blijft die achterruit op een verkeerde plek zitten denk ik, weet niet hoe je daar dan gaat komen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lockout plate/achteruit schakelen

Bericht door old brumax » di aug 23, 2022 10:44 am

Die achteruit zit in de bak dus dan moet hij weer gewoon schakelen mits goed afgesteld.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie