Weber 32/36 dfev carburateur
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Weber 32/36 dfev carburateur
Ik heb een Weber 32/36 DFEV carburateur gekregen met spruitstuk.
Nu hoor ik hier verschillende verhalen over. Het verhaal klinkt goed. Hij gebruikt de 32mm carb als je normaal rijdt en pakt de 36mm erbij zodra je het gas verder in trapt. Dus zuinig als het moet, en vermogen wanneer nodig.
Heeft iemand ervaring met zo'n carburateur. En erop zetten of op de plank laten liggen?
Het gaat om deze:
Nu hoor ik hier verschillende verhalen over. Het verhaal klinkt goed. Hij gebruikt de 32mm carb als je normaal rijdt en pakt de 36mm erbij zodra je het gas verder in trapt. Dus zuinig als het moet, en vermogen wanneer nodig.
Heeft iemand ervaring met zo'n carburateur. En erop zetten of op de plank laten liggen?
Het gaat om deze:
zij die vielen zijn gevallen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Geen ervaringen dus. Heb ondertussen een hoop gelezen op thesamba. De ene zegt niet doen en de ander vind het een fantastisch ding.
Ik heb iemand gevonden op dat forum die goed kan uitleggen hoe of wat en welke sproeiers erin moeten. De standaard sproeiers zijn verkeerd.. (daarom denk de carb gekregen). Nu ga ik andere sproeiers bestellen, alles grondig schoonmaken en monteren op mn type 1 motor. Als t niet werkt komt de setup er weer op die er nu op zit (motor draait nu echt heerlijk met de standaard carb.. maar wil gewoon even spelen met die weber)
Nu zit er alleen op het inlaat spruitstuk geen aansluiting voor de rembekrachtiger. Op de originele kan je dit erop lassen. Zou dat ook op deze kunnen?
Ik heb iemand gevonden op dat forum die goed kan uitleggen hoe of wat en welke sproeiers erin moeten. De standaard sproeiers zijn verkeerd.. (daarom denk de carb gekregen). Nu ga ik andere sproeiers bestellen, alles grondig schoonmaken en monteren op mn type 1 motor. Als t niet werkt komt de setup er weer op die er nu op zit (motor draait nu echt heerlijk met de standaard carb.. maar wil gewoon even spelen met die weber)
Nu zit er alleen op het inlaat spruitstuk geen aansluiting voor de rembekrachtiger. Op de originele kan je dit erop lassen. Zou dat ook op deze kunnen?
zij die vielen zijn gevallen
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Als het middelste (aluminium?) deel dik genoeg is kun je daar ook een gat in boren, schroefdraad in tappen en dan een slangpilaar er in draaien.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Nog even een mooie link die ik gevonden heb mocht in de toekomst nog iemand gaan spelen met deze carb
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=386388
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=386388
zij die vielen zijn gevallen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Weet je welke maat slangpilaar? Ik kom uit op 12mmblokkever schreef:Als het middelste (aluminium?) deel dik genoeg is kun je daar ook een gat in boren, schroefdraad in tappen en dan een slangpilaar er in draaien.
zij die vielen zijn gevallen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Volgende..
De uitlaatgassen stromen door je voorverwarmingsbuis zodat de benzine van je carb niet bevriest. De weber heeft meer warmte nodig lees ik overal.. waarom zit ie dan fabrieks af dicht?
De uitlaatgassen stromen door je voorverwarmingsbuis zodat de benzine van je carb niet bevriest. De weber heeft meer warmte nodig lees ik overal.. waarom zit ie dan fabrieks af dicht?
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
is die wel dicht? het lijkt erop dat je aan einden van de tunnel linksaf kan door een vernauwing.... dus kan je erdoorheen blazen???
verder benzine bevriest niet maar de vocht in de lucht. probeer je spruitstuk niet warmer te krijgen dan 60 graden want dan krijg je weer verdamping... oude benzine kon nog 80 graden aan maar nieuwe maar 60.
pakkingen kunnen ook verschil uit maken. we hadden op de Dukw een probleem met bevriezen nadat we er een dikkere pakking tussen hadden gezet.
verder benzine bevriest niet maar de vocht in de lucht. probeer je spruitstuk niet warmer te krijgen dan 60 graden want dan krijg je weer verdamping... oude benzine kon nog 80 graden aan maar nieuwe maar 60.
pakkingen kunnen ook verschil uit maken. we hadden op de Dukw een probleem met bevriezen nadat we er een dikkere pakking tussen hadden gezet.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Buis zat echt dicht. Nu open gemaakt met de boormachine. Lees juist dat deze carb een hele hoop hitte nodig heeft. Dit omdat de beninze toch wel een stukje moet afleggen voordat het bij de cilinder is. En de opening is bij vol gas 68mm ipv de standaard 34mm. Dus meer benzine die kan bevriezen.fahtal schreef:is die wel dicht? het lijkt erop dat je aan einden van de tunnel linksaf kan door een vernauwing.... dus kan je erdoorheen blazen???
verder benzine bevriest niet maar de vocht in de lucht. probeer je spruitstuk niet warmer te krijgen dan 60 graden want dan krijg je weer verdamping... oude benzine kon nog 80 graden aan maar nieuwe maar 60.
pakkingen kunnen ook verschil uit maken. we hadden op de Dukw een probleem met bevriezen nadat we er een dikkere pakking tussen hadden gezet.
zij die vielen zijn gevallen
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Mooi dat je dit post Thijs! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen hiervan.
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Ik heb zelf ook een centrale Webber gemonteerd en deze bij hotels op de rollerbank af laten stellen. Werkt erg goed, 1641cc, W100 nokkenas en 123ontstekking. Werkt allemaal erg goed nooit spijt van gehad.
Succes
Succes
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Nog even gezocht wat ze er in hebben gezet.
1e trap stationair 55
2e trap 120
1e trap stationair 55
2e trap 120
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Ik kom uit op deze setup. Sproeiers zijn vandaag binnen gekomen.
Volgende maand maar eens een keer monteren..
Welke weber heb je erop zitten? Er zijn blijkbaar nog wel wat verschillende.
Bij deze carb gaat de tweede opening pas open zodra je meer gas geeft. Normaal draait ie alleen op de 32mm carb
Volgende maand maar eens een keer monteren..
Welke weber heb je erop zitten? Er zijn blijkbaar nog wel wat verschillende.
Bij deze carb gaat de tweede opening pas open zodra je meer gas geeft. Normaal draait ie alleen op de 32mm carb
zij die vielen zijn gevallen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Om even het verhaal af te maken blijf ik alles over de weber even hier posten ipv mn busverhaal.
Vandaag op zoek geweest voor spullen om de aansluiting voor de rembekrachtiger te maken.
Nu zo gemaakt:
Eerst positie bepalen waar hij moet komen. Heb dot zelf een beetje op de gok gedaan. Hem er een paar keer voor gehouden en wat punten zetten met een stift.
Dan het gat boren. Ik ben begonnen met 6mm en telkens wat groter gegaan tot 16mm
Hierna getapt met een 19mm tap welke geschikt was voor mn slangpilaar.
Vervolgens vloeibare pakking welke ook tegen hitte kan op jet slangpilaar gesmeerd en erop gedraaid.
Check.. zit erop..
Vandaag op zoek geweest voor spullen om de aansluiting voor de rembekrachtiger te maken.
Nu zo gemaakt:
Eerst positie bepalen waar hij moet komen. Heb dot zelf een beetje op de gok gedaan. Hem er een paar keer voor gehouden en wat punten zetten met een stift.
Dan het gat boren. Ik ben begonnen met 6mm en telkens wat groter gegaan tot 16mm
Hierna getapt met een 19mm tap welke geschikt was voor mn slangpilaar.
Vervolgens vloeibare pakking welke ook tegen hitte kan op jet slangpilaar gesmeerd en erop gedraaid.
Check.. zit erop..
zij die vielen zijn gevallen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Weber 32/36 dfev carburateur
Na heel veel gelezen te hebben op thesamba te weten gekomen dat de sproeier bezetting die er standaard op zit helemaal waardeloos is. De persoon die dit uitlegde heeft heel veel ervaring, veel ingebouwd en kon goed onderbouwen waarom zijn sproeier keuze. Dit gaat om de sproeier bezetting op zee niveau. Nu zit ik er een meter onder maar dat zal wel goed komen . (Zie de uitleg in de link die ik eerder geplaatst heb)
Op de rollerbank zal je nog beter kunnen afstellen.. maar volgens hem zit je met deze sproeiers heel erg dicht in de buurt.. dus daar gok ik dan maar op.
Nu carb dicht maken en motor eruit halen om te monteren.
Kwam er wel achter dat ik net de verkeerde carb heb. Je hebt de weber dfav en de dfev.
Je moet de dfev hebben. Ik heb de dfav helaas. Enige verschil kan de choke zijn (die heb ik gelukkig hetzelfde als de dfev. De dfav heeft alleen de stationair afstelschrowf aan de kant van het koelruimte zitten (dus lastig bij te komen) de dfev heeft hem aan de andere kant zitten, en dus makkelijker af te stellen.
Op de rollerbank zal je nog beter kunnen afstellen.. maar volgens hem zit je met deze sproeiers heel erg dicht in de buurt.. dus daar gok ik dan maar op.
Nu carb dicht maken en motor eruit halen om te monteren.
Kwam er wel achter dat ik net de verkeerde carb heb. Je hebt de weber dfav en de dfev.
Je moet de dfev hebben. Ik heb de dfav helaas. Enige verschil kan de choke zijn (die heb ik gelukkig hetzelfde als de dfev. De dfav heeft alleen de stationair afstelschrowf aan de kant van het koelruimte zitten (dus lastig bij te komen) de dfev heeft hem aan de andere kant zitten, en dus makkelijker af te stellen.
zij die vielen zijn gevallen