Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
Ik ga binnenkort een nieuwe standkachel inbouwen, maar mij werd door Webasto ontraden om hem in het bestaande circuit op te nemen. Beetje vage redenen als 'verstoring van de luchtstroom' etc. De goeie ouwe Eberspacher BA6 zat toch ook in het bestaande verwarmingscircuit? Wat zouden zwaarwegende bezwaren kunnen zijn? Mijn pro's zijn:
- makkelijker inbouwen (grofweg: y-stuk plaatsen - kachel plaatsen - benzine aansluiten - elektra aansluiten - klaar)
- je kan gebruik blijven maken van de bestaande kleppen en uitstroomopeningen
- daardoor blijft de originele look gehandhaafd, dat vind ik ook belangrijk. Geen nieuwe/extra gaten in interieur etc.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de contra's?
- makkelijker inbouwen (grofweg: y-stuk plaatsen - kachel plaatsen - benzine aansluiten - elektra aansluiten - klaar)
- je kan gebruik blijven maken van de bestaande kleppen en uitstroomopeningen
- daardoor blijft de originele look gehandhaafd, dat vind ik ook belangrijk. Geen nieuwe/extra gaten in interieur etc.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de contra's?
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
Zorg wel dat je met je standkachel niet de motor extra gaat verwarmen
Bij een BA6 systeem zit er een klep die regelt dat er geen warme lucht naar achteren gaat maar alleen naar voor
Als de standkachel niet aan is kan er dan idd nog warme lucht van je motor naar voor geleid worden
Bij een BA6 systeem zit er een klep die regelt dat er geen warme lucht naar achteren gaat maar alleen naar voor
Als de standkachel niet aan is kan er dan idd nog warme lucht van je motor naar voor geleid worden
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10963
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
ik zou het hele motor gedeelte los koppelen van de kachel. ivm motorlucht/stank en het liefst dat die de lucht vanuit de bus aanzuigt en weer erin blaast. dan is de boel sneller warm en wederom minder last van motor lucht als je voor het stoplicht of in de file staat.
verder zie ik niet veel problemen maar ik snap dat webasto dat zegt dan is het niet hun probleem. zeggen ze het in algemene zin? of specifiek voor de t2?
verder zie ik niet veel problemen maar ik snap dat webasto dat zegt dan is het niet hun probleem. zeggen ze het in algemene zin? of specifiek voor de t2?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
Een goed punt van die klep, dat is ook wel te realiseren denk ik. Het was een opmerking in algemene zin, die nieuwerwetse inbouwstations hebben niet zo gek veel kaas gegeten van T2's. Ik bouw hem zelf in, dan gebeurt het ook naar mijn zin.
Wat ik nog niet zo goed begrijp is wat het probleem is als ik geen 'terugslag'klep gebruik. Als ik de reguliere verwarmingskleppen niet open heb staan (ik neem geen warmte af) in de situatie zonder standkachel, dan wordt de motor toch ook niet onnodig warm, of zie ik dat verkeerd?
Lucht laat ik inderdaad aanzuigen vanuit de cabine: efficiënter en schoner.
Wat ik nog niet zo goed begrijp is wat het probleem is als ik geen 'terugslag'klep gebruik. Als ik de reguliere verwarmingskleppen niet open heb staan (ik neem geen warmte af) in de situatie zonder standkachel, dan wordt de motor toch ook niet onnodig warm, of zie ik dat verkeerd?
Lucht laat ik inderdaad aanzuigen vanuit de cabine: efficiënter en schoner.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6357
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
AppleCase schreef:Lucht laat ik inderdaad aanzuigen vanuit de cabine: efficiënter en schoner.
Efficiënter en schoner, idd maar ook bedompter , er komt dan nl ook geen verse lucht/ zuurstof naar binnen , iets wat wel nodig is als je ergens staat en de kachel laat draaien op een koude regenachtige dag.
Misschien is en regelbare aanzuiging van buiten al naar behoefte iets om te overwegen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10963
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
Raampje open of frisse lucht klep.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
Liever m'n eigen windjes dan uitlaatgassen... Zonder dollen: met het dak omhoog en de 2 puntjes een klein beetje open is er voldoende ventilatie. Dat voldoet nu ook prima, een standkachel veranderd dat niet.
Ik ga denk ik voor een eenvoudigere optie: luchtinlaat via het rooster tussen de voorstoelen en luchtuitstroom onder de achterbank. Minimale aanpassingen aan het systeem, eenvoudige installatie zonder extra kleppen en ystukken.
Ik ga denk ik voor een eenvoudigere optie: luchtinlaat via het rooster tussen de voorstoelen en luchtuitstroom onder de achterbank. Minimale aanpassingen aan het systeem, eenvoudige installatie zonder extra kleppen en ystukken.
Re: Standkachel op bestaande circuit aansluiten?
Ik heb me laten vertellen dat zo'n webasto de ruimte temperatuur regelt op basis van de aanzuiglucht. Als je dus buitenlucht aanzuigt blijft ie altijd aan en zal het binnen veel te warm worden...