welke lak dashboard

Plaats reactie
fremzz
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1975

welke lak dashboard

Bericht door fremzz » di nov 26, 2013 17:20 pm

Hoi allen,

De verf aan de voorkant (raamkant) van het metalen dashboard begint de bladderen. Deze wil ik graag opnieuw schuren en spuiten. Vraag is alleen;

Welke spuitlak (matzwart) kan ik daar het beste voor gebruiken ivm UV straling en Hitte van de zon (afbladderen ed)
En is het nodig deze eerst weer in de primer te zetten?

Alvast vriendelijk Bedankt!

Gebruikersavatar
los limbos
Luchtgekoeld
Berichten: 1668
Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Baarlo Limburg

Re: welke lak dashboard

Bericht door los limbos » di nov 26, 2013 20:03 pm

Ik heb deze plaat laten stralen en poedercoaten, dit houd goed en de kleur ook.
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: welke lak dashboard

Bericht door erik_moust » di nov 26, 2013 21:44 pm

Ik heb mijn dash gespoten met een zwarte hoogglans lak in spuitbus van de praxis. Soort van eigenmerk geen Motip ofzo.
Heb hem nog niet gemonteerd, maar wat ik er zo van zie zit er een mooie glans in en lijkt het ook best een harde lak. Kan je nog niet vertellen of dit ook echt zo blijft maar eerste indruk is goed.
Mijn stuur heb ik gespoten met motip autolack 2K in een zwarte kleur. Dit spuit nog mooier en makkelijker. Was misschien ook wel goed geweest voor dash.

Gebruikersavatar
los limbos
Luchtgekoeld
Berichten: 1668
Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Baarlo Limburg

Re: welke lak dashboard

Bericht door los limbos » wo nov 27, 2013 7:57 am

Hoogglans is juist niet zo slim, je kunt beter zijdeglans pakken. Ivm spiegeling op de voorruit door de zon.
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2634
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: welke lak dashboard

Bericht door blokkever » wo nov 27, 2013 9:13 am

Ik heb hem ook laten stralen en poedercoaten in zijdeglans donker antraciet grijs (nog net géén zwart).
Zit er nu twee jaar op!
Als je wel gaat spuiten, gebruik dan wel een primer, de lak hecht dan beter wat de kans op afbladderen verminderd.
Bij mij kever heb ik het koelplaatwerk van de motor zelf gespoten met zwarte zijdeglans acryl lak van Motip.
Ik heb eerst het plaatwerk gestraald en in de epoxyprimer gespoten, daarna primer uit spuitbus van Motip en daarna een aantalkeren (3 a 4 keer) afgelakt.
Dat is nu ongeveer 5 jaar geleden en het ziet er nog steeds netjes uit.

Houdt er wel rekening mee dat natlak (uit spuitbus) wat krasgevoeliger is dan poedercoaten of evt. 2K lak, dus voor het dashboard is het, naar mijn mening, verstandiger om voor poedercoaten of evt. een 2K lak te kiezen.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: welke lak dashboard

Bericht door transporterT2 » wo nov 27, 2013 19:27 pm

Hallo,2K lak daar wordt 2 componenten lak mee bedoeld?
Is dit voor huis tuin en keuken gebruik te koop in spuitbus??

Jan willem

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: welke lak dashboard

Bericht door erik_moust » wo nov 27, 2013 20:01 pm

Dat klopt, de motip autolak is een 2K lak. Let op gewone motip zwart in spuitbus is geen 2K. Je moet dus wel speciefiek autolak nemen van dat merk. Er zullen vast wel meerdere merken zijn maar heb ze in de bouwmarkt nooit gevonden.
Je kunt ook bij een verfboer 2K lak in spuitbus laten maken. Ik weet niet of er verschil zit in 2K in spuitbus of in blik. Dat kun je wel vragen als je bij zo'n verfboer bent.

jorto
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 09, 2013 20:59 pm

Re: welke lak dashboard

Bericht door jorto » wo nov 27, 2013 22:57 pm

2k spuitbus lak is wel beperkt houdbaar na het spuiten. Je zal hem in een keer op moeten maken of weggooien aangezien hij dan in het busje uithard.

Er zit toch een groot verschil in kwaliteit of je lak uit blik heb of uit een spuitbus. Mijn ervaring is dat de lak niet lekker uithard, en erg lang duurt. 2K lak uit blik, heerlijk spul! Je gooit er wat verharder en verdunning bij, om het door je spuit heen te krijgen, en gaan met die banaan. Deze lak is ook een stuk sterker als de spuitbus variant.

fremzz
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: welke lak dashboard

Bericht door fremzz » wo feb 05, 2014 21:01 pm

Hoi,

Het is even geleden maar het is gelukt! Met 2K matzwarte verf uit een spuitbus, met speciale fill in systeem voor de verharder. Werkt perfect! En ziet er goed uit! :)

Thanks voor de tips!

gruss

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: welke lak dashboard

Bericht door wouthwortel » do feb 06, 2014 10:15 am

Kom je hem laten zien op de voorjaarsmeeting??
I am Wouth and I approve this message.

Plaats reactie