Advies over 3 punts gordels achterin

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door gijsv » do feb 27, 2014 16:01 pm

Volgens mij kan je de gordels er zo in schroeven. Die stalen plaat is ervoor om het bovenste punt te verhogen zodat de gordel goed zit (hoger en niet in de nek snijd). Onder je bank zie ik geen bevestigingspunten, maar die zouden best wel eens hoger kunnen zitten, je foto's zijn erg van boven genomen waardoor niet alles zichtbaar is. Voor wat betreft de kast, ik heb een Helsinki en bij mij paste het niet. ik heb mijn kast ingekort.

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door Zaaf » do feb 27, 2014 20:51 pm

Die laatste foto's zijn met mijn telefoon genomen, vandaar dat ik geen goeie "hoeken" kon maken.

Hoe weet ik of ik ook een Helsinki heb...... :oops:

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door mobiel70 » do feb 27, 2014 23:18 pm

Een Helsinki heeft de keuken in de breedte van de bus, een Berlin in de lengte. Bij de Helsinki is de keuken "opgeborgen" in de zijkant van de kledingkast achter de bestuurder, boven de gasfles(sen) en tegenover het kastje met de koelkast en het aanrecht. Kijk hier maar eens:http://www.amescador.nl/documenten/Folder1977.pdf, dan zie je het verschil wel.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door Zaaf » za mar 01, 2014 17:02 pm

Bedankt voor het linkje, ik ben er uit. Wij hebben de iets minder gebruiksvriendelijke versie, de Helsinki.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door mobiel70 » za mar 01, 2014 22:26 pm

Wij ook. Maar minder gebruiksvriendelijk? 't Is maar waarvoor je kiest! Wij zijn er erg blij mee (maar zijn maar met z'n tweetjes, dochter is al heel lang de deur uit...)
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door Zaaf » zo mar 02, 2014 17:24 pm

In het linkje dat je doorstuurde staat "kenmerkend voor de Berlin is de grote bewegingsvrijheid in het woongedeelte"
Vandaar dat ik er een beetje vanuit ging dat de Helsinki wat minder gebruiksvriendelijk is.
Maar dat is natuurlijk ook maar hoe je het bekijkt, wij kunnen vanuit de cabine in een keer door naar achteren lopen..... :D

Groet,

Zaaf.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door mobiel70 » zo mar 02, 2014 23:53 pm

En zo is dat!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10955
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door fahtal » ma mar 03, 2014 10:38 am

en zo is dat niet. bij een berlin heb je ook gewoon een doorloop. maar dat terzijde.

bij de schuifdeurkant kun je het zoals ik heb gedaan doen:

fahtal schreef:zo hebben we het nu in de westy berlin

tja een derde erbij zorgde voor wat hoofdbrekers ivm zitplaatsen in de westy. omdat dit een berlin is is de bank niet over de gehele breedte. dus het is krap en een kast aan de bestuurders kant.

een oplossing die we hadden was een extra stoel achter de passagiers stoel. maar ja dan wordt het nog meer proppen in de al wat kleine bus voor een gezin van 5..

maar geinspireerd door deze foto van laflauwerman
Afbeelding

dachten we wat zij kunnen kunnen wij ook.

nu vind ik de zit plaats achter het keuken blokje wel eentje die een 3 punts gordel vereist anders komt dat keuken blokje wel erg hard aan...

dus aan het slijpen en lassen gegaan.

Afbeelding

een koker profiel die staat op een plaat die boven op het motor ruim wordt bevestigd. en daar onder om het voor waardste moment op te vangen een stevig hoek proviel die onder de bank over de schuine wand van de benzine tank gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maar aan de andere kant moest ook nog een gordel komen. bij mijn bus zat er wel een gat maar geen schroefdraad. ik had geen m10 blindklink moer en ik weet ook niet of dat stevig genoeg zou zijn. maar jerupke heeft me ooit verteld dat hij een plaatje met een moer van achteren heeft door gevoerd.

Afbeelding

link zie je het gat met daar doorheen een stuk las draad. en rechts het iets open gebogen plaatwerk met de plaat en moer. na wat friemelen zat die op zijn plek.

onder de bank:

Afbeelding
de heupgordel en de onvangers van de 3 punts gordel en de rolautomaat van de kast kant. in bed is geen optie want die is al zo smal. op de voor grond liggen npog extra gordels van een opvolg stoel voor in de toekomst.

naast de bank bij de schuifdeur.

Afbeelding

de rol automaat bevestigd op het spatbord. dus ook niet in bed.

het eind resultaat

Afbeelding

2 trunki stoelverhogers(ook als koffer/ruzak te gebruiken) en de easybase voor de maxicosi. door de trunki`s zitten ze wel hoger en is het volgende probleem het missen van een hoofdsteun... dus of trunki`s of niets zoals de eerste foto..


aan de andere kant kan dat misschien ook maar ik kan niet zo goed zien of dat gat nog net voor de kast zit of erin omdat de brandblusser er in de foto van jou ervoor hangt..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door Zaaf » ma mar 03, 2014 11:54 am

Wauw......... :!: Dat heb je mooi opgelost!
Helaas ben ik niet zo handig (met lasapparaat), dus dan zou ik dat werk uit moeten besteden.

Het gat zonder schroefdraad heb ik ook en daar zit ook geen schroefdraad in helaas.....
Afbeelding

Ik zal nog even aan de andere kant moeten checken of dat gat er daar ook zit maar dat lijkt me wel. Dus ik ga proberen om de kast weg te halen (+ brandblusser). Ik wil toch nog even kijken of ik langs die kant een kabel door kan voeren.

Beide kanten moet ik gewoon gaan gebruiken want die gordels moeten er komen! Maar ik vrees dat ik het toch uit moet gaan besteden, want ik kan niet lassen. Maar jouw verhaal helpt zeker mee in het vinden van de juiste oplossing in onze bus.
Jij hebt jouw kast niet in hoeven korten en dat doe ik liever ook niet, alle kastruimte is mooi meegenomen met 2 kindertjes.

Thanks!

Groet,

Zaaf.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10955
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door fahtal » ma mar 03, 2014 12:34 pm

Dit hele verhaal stond in het gordels gordels gordels topic.... Dat had je toch al gelezen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door Zaaf » di mar 04, 2014 8:10 am

Ja.

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door Zaaf » do mei 29, 2014 18:50 pm

Lang geleden sinds mijn laatste post maar ik wilde toch nog even laten weten hoe en wat het geworden is.

Ik ben uiteindelijk naar Ruud Rams gegaan van Repro Westy. Hij levert goede service en heeft zelfs die loshangende kabel van mijn interieurlamp nog weggewerkt.
Uiteindelijk was het een klusje wat ik denk ik ook zelf had kunnen doen, maar dat zal je achteraf altijd zien. Alhoewel, ik heb niet zo'n apparaat om die blindklinkmoeren te bevestigen, dus wat dat betreft.

Alles werkt perfect! Enige ding was dat onze Maxicosi in eerste instantie net niet paste (ik had de stoeltjes bij me toen ik de bus op kwam halen). Er zaten in eerste instantie namelijk geen verstelbare gordelklikkers in. Geen probleem, Ruud heeft ze meteen verwisseld voor verstelbare.
Op zich waren we best wat geld kwijt maar ik ben erg blij met het werk wat Ruud geleverd heeft. Ik kan iedereen aanraden om interieurklusjes die je zelf niet kan of wilt doen bij hem te laten doen.

En dan nu de foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Zaaf.

Gebruikersavatar
PeterS
Gevorderde
Berichten: 550
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 13:13 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Advies over 3 punts gordels achterin

Bericht door PeterS » do mei 29, 2014 19:00 pm

Hee, wij hebben hetzelfde systeem in onze bus. Het is geen camper maar wel met slaapbankje. Werkt perfect!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
alles heeft een einde en een worst wel twee

'76 Panelvan + M756

Plaats reactie