Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tookster » vr dec 04, 2015 10:01 am

Hallo allen,

Zoals ik in mijn busverhaal al kort had gemeld, ben ik begonnen met het inbouwen van de bus. Allereerst wil ik de isolatie goed tackelen. Hier op het forum zijn er verschillende topics aan besteed, zoals hier, hier, hier, hier en hier. Ter aanvulling hierop wil ik graag de resultaten van mijn online zoektocht hier delen.
Waarom mijn bevindingen hier delen?
• Een goed vertrekpunt voor forumleden die dit willen aanpakken
• Discussie over wat de beste strategie is, in rekenschap houdend dat iedereen andere wensen, aandachtspunten en budget heeft.

Laat ik beginnen met te stellen dat ik vooral geïnteresseerd ben in geluidsisolatie, dwz. het verminderen van motor-, rij- en omgevingsgeluid. Warmte-isolatie en een verbeterd geluid van de stereo komen secundair. Nogmaals, ik heb zelf nog niks gebruikt, maar probeer zo goed mogelijk samen te vatten wat ik op talloze fora in binnen- en buitenland heb gelezen.

Uiteraard heb ik als eerste de sites van onze sponsoren bekeken, maar hier was geen info te vinden over dit onderwerp, waardoor hieronder links staan naar commerciële bedrijven anders dan onze sponsoren. Wanneer dit een probleem is hoor ik dit uiteraard graag en zal ik de content aanpassen danwel verwijderen.[EDIT: uiteindelijk kwam ik er via een omweg achter dat onze MENEER SAM ook de good stuff verkoopt! Zie mijn volgende bericht]

Op deze sites staat veel info over het isoleren van auto's, busjes en campers:
* Sound Deadener Showdown
Was vroeger een ‘gewone’ particulier die allemaal testen uitvoerde, maar heeft inmiddels zijn eigen lijn. Shipping naar NL is niet mogelijk/niet te betalen maar veel info.
* http://www.carblogger.nl/auto-tuning/auto-isoleren/
Nederlandse blogger die zeer helder de verschillende mogelijkheden en stappen uit de doeken doet. Het overzicht van de automerken en hun manier van isoleren is erg tof.

ONTDREUNEN

Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief voor het prijzige edoch zeer bewezen Dynamat. Grof gezegd zijn er twee groepen waar je naar toe kunt als alternatief:

1) Bitumen (asfalt) –achtige producten.

Materialen voor in de bouw, die ‘toevallig’ door de automotive branch zijn ontdekt. Wereldwijd is er een zeer grote groep liefhebbers van deze variant, vanwege het gigantische prijsverschil met Dynamat. Je kan het gewoon bij de bouwmarkt kopen, in Nederland bijv. van het merk Aquaplan. Verhitten met verfstripper en aan brengen met spuitlijm.
Iets luxere varianten hebben een lijmlaag en aluminium toplaag (wat stijfheid aan de bovenkant geeft en dus de trilling extra goed weet te dempen), zoals Peel and Seal en FatMat Rattletrap (dit bestaat schijnbaar uit een rubberachtige compound).
Beiden worden veel op Amazon en Ebay aangeboden (lees ook de comments!) voor zeer scherpe prijzen!

Gesteld nadeel, dat echter door de meerderheid van de gebruikers wordt ontkend: de geur van asfalt op warme dagen en het lekken/afvallen van panelen.
Hier een interessant topic op een American Classics forum, waar 11 pages lang lovende gebruikers aan het woord zijn.

Concluderend: de gemiddelde gebruiker is er erg tevreden hiermee, maar links en rechts geluiden van mensen die het verwijderd hebben vanwege de stank. Denk dat de vorm met alu toplaag hier minder last van heeft, zeker als daar ook weer vloerdelen etc over heen gaan.

2) CLD (Constrained Layer Damping)

Dit zijn platen opgebouwd uit laagjes aluminium en butyl en die daadwerkelijk voor geluidsdemping in voertuigen zijn ontwikkeld. Er wordt gesteld dat ze effectiever zijn en dat je dus minder nodig hebt. Geurvrij en zeer goede plakeigenschappen. Dynamat behoort zelf in deze categorie, maar is dus een van de duurste in zijn soort.

Hier enkele alternatieven:

Second Skin Damplifier
Bulk pack: 7,43 m2
.35 lbs. per square foot and a 6.5 mil thick foil
$ 360,94, dat is € 341,12 (inc shipping)
€ 45,91 p.m.2

Second Skin Damplifier PRO
Bulk pack: 7,43 m2
7,43 m2 voor $ 478.19, dat is € 451,93 (inc shipping)
€ 60,83 p.m.

RAAMmat BXII
7 m2 is $ 219,92, inc verzending echter $ 369,37
€ 52,77 p. m2

StP Gold
4m2 voor € 178,60
44,65 p. m2

Silent Coat Extra 4mm
€ 129,- voor 2,4 m2 (hier in NL te koop bij verschillende dealers)[EDIT: OOK BIJ MENEER SAM!]
€ 53,75 p m2

Silent Coat 2mm
€ 129,- voor 4 m2 (hier in NL, bij verschillende dealers)[EDIT: OOK BIJ MENEER SAM!]
€ 32,25 p. m2

En dit was de laagste prijs die ik voor Dynamat Xtreme vond online:
Dynamat Xtreme Bulk pack: 3,45 m2
ong € 212 Ebay (inc shipping)
€ 61,45 p. m2

Over het algemeen is men het er over eens dat de kwaliteit van Dynamat buitengewoon goed is, ook na al die jaren dat er concurrenten bij zijn gekomen. Second Skin Damplifier heeft ook louter goede reviews, maar is US based dus moet je voor veel geld laten bezorgen, evenals enkele anderen uit de lijst.
De meeste alternatieven zijn dus niet veel goedkoper dan Dynamat als je het echt per vierkante meter bekijkt, m.n. omdat het verschepen duur is en de invoerrechten hoog zijn.
Op Britse fora is men lyrisch over Silent Coat. Het is een product dat in Oost-Europa wordt gefrabiceerd (Litouwen als ik het goed onthouden heb) en erg gangbaar in Europa. De prijs is daarom als enige van de CLD’s echt significant lager dan Dynamat en het is bovendien is gewoon verkrijgbaar bij de Nederlandse vakhandelaar.

Eervolle vermelding:
Op het Britse Talk Audio forum is men zonder uitzondering uitzinnig over een zelf ontwikkeld spul van een gebruiker die luistert naar de illustere naam Loudboy. In elk sound proofing topic is er wel iemand (of een hele rits mensen) die zweert bij zijn zelf ontwikkelde goedje. Het is een 4 mm dik spul dat dmv verhitting aangebracht wordt en een rotsvast koek vormt tegen je beplating. Kost een paar tientjes, gaat er nooit meer af en weegt ik geloof wel 10 kg per m2, maar je hebt ook maar een paar vierkante meter nodig. Niemand weet of noemt waar het uit bestaat. Hoe je eraan komt? Lid worden van het forum en hem een PM sturen.
Lees dit maar eens...


AIRBORN SOUND

Met ontdreunen pak je een groot deel van het lawaai weg. Bij een busje zal je vanwege de grote hoeveelheid plaatmateriaal zeer veel winst pakken, maar wil je voor de full monty gaan, dan zal je het geluid dat zich door de lucht beweegt ook willen afvangen.
Hiervoor worden Closed Cell Foam matten gebruikt. Een soort yogamat, maar dan met een veel hogere dichtheid en dus een geluidsisolerende werking.

* Reimo X-trem
In Nederland en Duitsland erg gangbaar, oa verkrijgbaar bij de kampeerwinkel in Schijndel
10 mm dikte ongeveer € 7,25 p. m2 of 20 mm dikte voor € 13,25 p. m2 , zelf aanbrengen met lijm (wat het wel weer duurder maakt dus)
Vrij voordelig tov onderstaande varianten.

* Armacell Armaflex
Veel verschillende varianten, origineel bestemd voor isolatie machines en airco’s, Verkrijgbaar bij Bouwmaat/Technische Unie/etc.
Zelfs met de klantenkorting van mijn baas kon ik het niet voor minder dan ongeveer € 290,- voor 8 m2 vinden.
Zelfklevende variant verkrijgbaar
Duits draadje over mn Armacell en X-trem met veel technische gegevens

* Dynaliner van Dynamat.
Erg prijzig!!! Ongeveer € 150,- voor 1,11 m2!!!

* Silent Coat Isolator 6mm en 10mm
Zelfklevend
€ 40 p.m2 voor de 6mm en € 50 p.m2 voor de 10mm

* DODO liner 6mm en 9mm
Vanuit het Talk Audio forum wordt veel verwezen naar de site van Sound Deadening Shop, een Britse webstore. Dit is een budget-CCF, soort van huismerk.
€ 48,34 voor 1,8 m2 voor de 6mm versie.


* DODO Van Liner
Vergelijkbaar met hierboven, maar dan met extra isolatielaagje. Ook veelverkocht in deze webshop. In rol te verkrijgen dus voordelig per m2.
10 m2 voor € 138,14

Voor de volledigheid hier twee gangbare producten van over de oceaan, die hier niet te krijgen zijn:
* Ensolite
* Second Skin Overkill



VLOER EN MOTORRUIMTE

Voor de vloer en op voor op de motorruimte (vanuit het interieur) is er de optie om een laag Mass Loaded Vinyl aan te brengen, wederom een soort yogamat maar met een nog hoger soortelijk gewicht (en daarom dus minder geschikt voor de wanden).
Als je het dan helemaal goed wilt doen, moet je volgens de kenners tussen de ontdreuning en deze laag een laag CCF als ‘decoupler’ plaatsen, waardoor er een soort dubbelglas constructie ontstaat.
Vreemd genoeg vind je op Nederlandse en Duitse fora weinig info over MLV. Op Britse en Amerikaanse fora wordt er wel veel over gesproken.
Hier een link naar een MLV op een overzichtelijke en prettige Britse webshop. Deze rol heeft de decoupler er in verwerkt.



ABSORPTIE

Tot slot kan je nog met open cell structuren het restgeluid opvangen, net als het bekende eierschalen-foam in een geluidsstudio. Waar je met het CCF dmv een ondoordringbare laag het geluid weerkaatst en dus wilt zorgen dat het van buiten af niet je bus binnen komt, vang je het hier juist op en laat je het verdwalen in de celstructuur totdat het de energie afgegeven heeft in het schuim.
Volgens mij wordt het bijvoorbeeld in houten wielkasten geplaatst, die weer op de stalen wielkasten staan. Dus echt in klankkast achtige constructies. Als je nog ruimte over hebt zouden de zijwanden wellicht ook een goede plek zijn.
Heb hier zelf verder niet al te uitgebreid naar gekeken. Denk dat je het merendeel van het geluid weghaalt met de bovengenoemde combo's en dat de ‘bang for the buck’ (zoals dat in sommige draadjes zo mooi wordt omschreven) voor onze busjes niet zo hoog is.
In dit filmpjewordt echter wel goed getoond wat voor winsten er te behalen zijn, maar nogmaals, de vraag is of dit in de praktijk in onze busjes het verschil gaat maken.


Samengevat moet je jezelf de volgende vragen stellen:
- Wil ik een speciaal voor de automotive branch ontwikkelde alubutyl deadener of een ‘gewoon goedwerkend’ en veel goedkoper ‘bouwmarkt’ alternatief?
- Wil ik hier nog een 100% coverage laag overheen die de airborn sound opvangt?
- Wil ik op de vloer en motorruimte een laag Mass Layered Vinyl, dwz. een extra zware schuimlaag? En wil ik daar onder nog een ‘decoupler’, zoals sommige aanbieders en experts beweren dat nodig is?


Andere fora waar er veel over dit onderwerp geschreven is:
Camper Forum, Talk Audio (aanrader), Hifi Forum (Duits), Bulli Forum, Duits, The Samba (kan niet in het lijstje ontbreken... en DIY Mobile Audio

Al met al is het best een verhaal geworden. Ik begeef mijzelf pas sinds enkele dagen in deze wondere wereld en wil mezelf by no means een expert noemen. Wilde echter voor mezelf een overzicht van de enorme keuzemogelijkheden hebben, so why not share it?
In een volgend bericht zal ik de voor mij belangrijke afwegingen vermelden en jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Laatst gewijzigd door Tookster op vr dec 04, 2015 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tookster » vr dec 04, 2015 11:39 am

Na het overzicht hierboven hier mijn eigen overweging en een toelichting waarom ik hier zoveel aandacht aan besteed:

Als ik de afgelopen jaren in mijn bus reed, had ik na twee uur rijden echt suizende oren. Ook kon je elkaar nauwelijks verstaan. Inmiddels heb ik begrepen dat de half uit elkaar hangende deuren en lekke window seals niet echt bijdragen aan een stille bus. De nieuwe deuren en rubbers zullen dus al een grote verbetering zijn. Ik vind een goede isolatie verder belangrijk, omdat ik een soort van overgevoeligheid/gehoorschade heb opgelopen door te lang motor te rijden zonder oordoppen, met pothelmpje en luchtgekoelde V-twin (Guzzi met van dat overheerlijke klepgetik). Heb dus vrij snel 'last' van het lawaai, waar een ander het wellicht nog niet hoort.
Tenslotte heb ik zelf ervaren dat het ook anders kan: vorig jaar heb ik drie weken door de VS gecruised in een T2 die wel erg goed geïsoleerd was, en dat was echt een wereld van verschil. Het hoeft zeker niet fluisterstil te zijn -ik rij niet voor niets luchtgekoeld- maar als ik een beetje het resultaat kan benaderen wat in dit filmpje van JK+Dynamat hoorbaar is, zou dat een enorme verbetering van mijn rijplezier betekenen.

Na alle hierboven beschreven omzwervingen op het web heb ik mijn oog laten vallen op Silent Coat 2MM. Louter goede reviews op fora en zeer betaalbaar. Bovendien kan ik ook nog eens de BTW terugkrijgen omdat ik het via m'n baas kan bestellen, waardoor het niet eens zo heel veel duurder is dan budgetoplossingen als Peel and Seal en Rattle Trap.

Gaaf om te vermelden: na deze beslissing genomen te hebben nam ik eens een kijkje bij de dealerlijst van Silent Coat. Zie ik daar ineens de naam van onze sponsor Meneer Sam tussen staan! Grappig dat je daar via deze gigantische omweg terechtkomt! Hem meteen gebeld hij verkoopt al 2,5 jaar naar volle tevredenheid dit spul.
Dus zojuist bij hem 2 bulk packs besteld, dat is 8 m2. Kosten ex. BTW ongeveer € 200,-
De prijzen zijn bij de Nederlandse dealers overigens overal hetzelfde.

Voor de isolatiemat die je over de ontdreuning doet, ga ik denk ik voor de X-trem van Reimo. Deze is het meest voordelig (je moet nog wel zelf lijm kopen). Scheelt nogal wat, € 7,- p.m2 of € 30,- p.m2, waarbij ik uiteraard de kanttekening moet maken dat het niet precies om dezelfde materialen gaat. Maar aangezien X-trem gewoon een zeer gangbaar en veelvuldig verwerkt materiaal is denk ik dat het voor mijn toepassing uitstekend is. Denk dat 10mm mat voldoende is, of een mix van 10mm en 20mm op bepaalde plekken waar het past en extra demping wenselijk is. Helaas niet self adhesive (dus niet met eigen lijmlaag) maar daar ga ik natuurlijk geen € 25,- p.m2 extra voor betalen.
Helaas kan ik nergens een echt voordelige partij Armaflex vinden, was ook zeker een mooie oplossing geweest maar is dus zogezegd ook € 30,-, zelfs via de TU of Bouwmaat.
Meneer Sam verkoopt overigens ook een mat hiervoor, genaamd 'Noise Isolator' oid, maar ook hier kom je toch al snel op € 30,- p.m2 zei hij, vind ik toch wel erg veel.
MLV matten vind je nergens in Nederland, heel vreemd aangezien dit in UK en VS veel verkocht en besproken wordt. Zou vanwege het extra soortelijk gewicht wel echt een goed materiaal zijn voor de bodem en motorruimte en is goed vanuit de UK naar Nederland te verzenden, maar gaat stiekem toch weer richting de € 30,- p.m2. Dus toch 'gewoon' X-Trem... :)

Absorptie isolatie vind ik op dit moment te ver gaan, tenzij iemand hier helemaal weg van is en het voor niet teveel geld goed te verwerken is.

Denk dus dat je voor een bedrag van tussen de € 300,- a € 400,- een significante verbetering kan bewerkstelligen.
Ik post wel even wat foto's als ik het materiaal aan het verwerken ben en hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door fahtal » vr dec 04, 2015 12:56 pm

Mooie samenvatting.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door old brumax » vr dec 04, 2015 13:17 pm

Xteme isolatie is volgens mij speciaal op temp gericht, heb in mijn bus helemaal 2 cm dik in zowel dak, wanden en vloer.
Na een koude nacht kun je precies zien waar je nog lekken hebt, daar staat het condens dik op .
Silent coat is trouwens een loodlaag op een bitumenlaag,een oud gezegde is : lood slaat dood.
Als je het ook in het dak plakt hou er dan rekening mee dat je warmte/hitte bestendige lijm gebruikt, het is een beetje afhankelijk van de kleur dak maar die kan in de zomer flink oplopen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tuinkabouter90 » vr dec 04, 2015 13:23 pm

heb inderdaad zelf Silent Coat 2MM, gebruikt in de bus en dit alleen eerst op de motorruimte en tegen het schuine gedeelte. dit scheelt al enorm in de geluidsreductie, want de eerste ritjes met de bus die we maakten waren inderdaad erg lawaaierig.
voor onder de mat bij de pedalen heb ik voor als nog een soort vezel plaat liggen.
het enige nadeel is als het nat word blijft dit ook lang vochtig, wat weer niet ideaal is voor de vloer plaat.
wat ik mij wel af vraag is of er mensen zijn die hier ook silent coat of id. geplakt hebben en de ervaringen daar van willen delen :-)

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tookster » vr dec 04, 2015 14:44 pm

old brumax schreef:Xteme isolatie is volgens mij speciaal op temp gericht, heb in mijn bus helemaal 2 cm dik in zowel dak, wanden en vloer.


Daar zou je zeker weleens gelijk in kunnen hebben, kon ook nergens het gewicht p.m2 oid vinden, of andere indicatoren voor de demping. Verklaard ook het prijsverschil waarschijnlijk.
Dan zou Armaflex waarschijnlijk beter zijn, toch nog eens zoeken naar een goedkope partij online...

Heb jij de X-trem helemaal tot de rand van je panelen, dwz zitten naden onder de Xtrem? Dacht dat het misschien goed is om een of twee cm voor de naad te stoppen. Dan de naden goed invetten/waxen, zodat het daar niet kan roesten.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door old brumax » vr dec 04, 2015 16:42 pm

Bij die firma werd alleen de isolatie genoemd mbt temp. je kon er bij 30 gr onder 0 op slapen zonder last van optrekkende kou.
Heb mijn panelen aan de binnenkant behandeld en daarna die schuim er in gemaakt, was wel een klus achter alle stijlen waar mogelijk door laten lopen en helemaal klem zetten langs de randen, plaat een beetje groter laten en dan klem er in proppen zodat je geen tochtnaden krijgt.
Het grote voordeel van extreem isolatie is dat het geen vocht kan opnemen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Busfever
Nieuweling
Berichten: 48
Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Odijk
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Busfever » za dec 05, 2015 18:29 pm

Goed onderwerp
Ga door
Ik wil meer weten/zien, zeker het resultaat en wat wordt het totaal extra gewicht :)
Groet

Mark

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tookster » wo dec 09, 2015 20:09 pm

Busfever schreef:Goed onderwerp
Ga door
Ik wil meer weten/zien, zeker het resultaat en wat wordt het totaal extra gewicht :)
Groet

Mark


Hi Mark, ik zou zeggen klik eens op de linkjes in mijn eerste bericht. Genoeg leesvoer voor een paar dagen hoor... :D
Maar even serieus, ik denk dat de gewichtstoename ong. 25 kg is, maar kan ik de komende dagen wel even voor je nakijken. Heb nl. twee bulkpacks gekocht, maar weet nog niet of ik alles erin ga plakken. Het is trouwens echt fijn te verwerken. Plakt goed en goed op maat te snijden. Ik verwarm de bus en de sheet Silent Coat even een minuutje voor met een verfbrander/föhn voor betere hechting (bus staat in een onverwarmde loods).
Zal morgen ook even wat foto'tjes maken

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tookster » wo dec 09, 2015 20:18 pm

old brumax schreef:Bij die firma werd alleen de isolatie genoemd mbt temp. je kon er bij 30 gr onder 0 op slapen zonder last van optrekkende kou.
Heb mijn panelen aan de binnenkant behandeld en daarna die schuim er in gemaakt, was wel een klus achter alle stijlen waar mogelijk door laten lopen en helemaal klem zetten langs de randen, plaat een beetje groter laten en dan klem er in proppen zodat je geen tochtnaden krijgt.
Het grote voordeel van extreem isolatie is dat het geen vocht kan opnemen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.


Thanks again voor de toelichting old brumax.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tookster » wo dec 09, 2015 20:51 pm

Maandag de Silent Coat bij Meneer Sam opgehaald en vanmorgen verder gegaan met de zoektocht naar de geluidsisolerende laag voor over de ontdreuning. Eerst op zoek naar Armaflex. Probleem met dat spul is dat er weet ik hoeveel varianten in omloop zijn, waarvan ik er veel niet eens terug kan vinden op de site van Armacell.
In Nederland is er een aantal redelijk obscure webshops dat het spul voordelig verkoopt, maar het gaat dan om Armaflex met allerhande achtervoegsels waar je nergens iets over terug kunt vinden. Verder hebben de Duitse eBay en Amazon goede prijzen, maar na aanvankelijk enthousiasme ben ik daar ook afgehaakt wegens bovengenoemde reden.

De "officiële" varianten zijn dus allemaal rond de € 30,- p.m2. Als iedereen daar nou helemaal lyrisch over zou zijn is dat misschien nog te rechtvaardigen, maar na al het zoekwerk kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat er zoveel meningen en strategieën zijn, dat ik van deze dure optie af zie. Specifieke uitleg over de materialen, of testuitslagen, zijn nergens te vinden, dus had er uiteindelijk geen goed gevoel over.

Het wordt dus toch de Reimo X-trem voor 7 € de meter. Zal wellicht niet de geluidsisolerende werking van een dure mat hebben, maar is anderzijds wel een CCF en is dus volgens de theorieën een logisch paar met de Silent Coat. Daarnaast de bijkomstigheid van een goede warmte-isolatie en het is een mooie onderlaag voor onder de houten vloer.

Mijn uiteindelijke setup:

Vloer, bovenop de motorruimte:

- Silent Coat 2mm
- Reimo X-trem 10mm
- Houten plaat (dikte weet ik nog niet, maar hoeft niet dik te zijn)
- Tapijttegels oid

Wielkasten, schuifdeur, zijpaneel:
- patches Silent Coat waar mogelijk.
- Reimo X-trem 20mm (moet ik nog bestellen)
- Hout (muv wielkast), weet nog niet welke dikte en soort hout

Deuren:
- Silent Coat
- dunne CCF laag (heb deurpanelen van een vriend overgenomen en hij had al een dun laagje isolatie aan de binnenkant van de panelen aangebracht)

Ik post wel even een foto als de Silent Coat erin zit, vanmiddag het eerste stukje gedaan, mooi spul.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door mobiel70 » wo dec 09, 2015 22:37 pm

Ook ik moet deze klus nog gaan doen, en ben daarom ook benieuwd naar de kosten van een en ander. Je geeft wel prijzen in je mooie overzicht per m2, maar ik heb niet helemaal in het snotje hoeveel m2 je daadwerkelijk nodig hebt. Maar je verhaal is verder goed te volgen! En voor mij ook waardevol. Bedankt!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Busfever
Nieuweling
Berichten: 48
Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Odijk
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Busfever » do dec 10, 2015 20:18 pm

Tookster schreef:
Hi Mark, ik zou zeggen klik eens op de linkjes in mijn eerste bericht. Genoeg leesvoer voor een paar dagen hoor... :D
Maar even serieus, :D


Te veel geklikt de afgelopen dagen ben benieuwd naar de mooie foto's
kan niet wachten ;)

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidsisolatie: overzicht mogelijkheden

Bericht door Tookster » vr dec 11, 2015 21:09 pm

mobiel70 schreef:Ook ik moet deze klus nog gaan doen, en ben daarom ook benieuwd naar de kosten van een en ander. Je geeft wel prijzen in je mooie overzicht per m2, maar ik heb niet helemaal in het snotje hoeveel m2 je daadwerkelijk nodig hebt. Maar je verhaal is verder goed te volgen! En voor mij ook waardevol. Bedankt!


Kosten tot nu toe:
* 2 x € 129,- voor twee bulk packs Silent Coat 2mm. Ik weet alleen niet of ik ze allebei op ga maken, wellicht dat ik nog een half bulk pack over houdt. Deze kan ik dan weer terugbrengen bij Meneer Sam, is ongeveer € 65,-.
* € 99,- voor de 9 m2 X-Trem en 2,5 liter lijm. Die lijm is vrij prijzig, € 40,- oid. Je kon ook 750 ml kopen, maar denk dat dat weer te weinig is. Laat wel even weten hoeveel ik gebruikt heb.
* Verwacht nog een paar vierkante meter 20mm X-trem aan te schaffen, voor pak hem beet € 50,-, maar kijk even hoe ik hier mee weg kom voordat ik dat bestel.
(Heb zoals ik eerder schreef het gelukje dat ik deze bestellingen via m'n baas kan doen, werk op een camping, waardoor ik de BTW uitspaar, zo'n € 70,-)

Groet, Wouter
Laatst gewijzigd door Tookster op vr dec 11, 2015 22:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 11, 2015 21:36 pm

Hier nog twee picca's van mijn NASA space bus :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Toelichting over de hoeveelheid ontdreuning:
Over het algemeen wordt gesteld dat 50% oppervlakte voldoende is om de trilling te dempen. Sound Deadener Showdown heeft het zelfs over slechts 25%. Maar veel mensen plakken toch hun hele auto vol en ook de fabrikanten laten bijna allemaal foto's zien op hun site met 100% coverage (wat natuurlijk niet zo vreemd is...). Het devies van de 'experts' op Talk Audio is daarom: 50% is in principe voldoende, maar meer zal altijd helpen, zij het in mindere mate (dit staat dus even los van de extra kosten en het extra gewicht). Tja, dan weet je het dus uiteindelijk nog niet...

Ik heb uiteindelijk besloten de motorruimte 100% coverage te geven, vanuit de gedachte om bij de bron de maximale demping te behalen. Dit overigens met lichte tegenzin, omdat ik weet dat het waarschijnlijk too much is, maar better safe than sorry, zeker voor die paar velletjes extra. Daar komt nog bij dat het werk op een bepaalde manier erg verslavend is en die blik op zo'n mooie glimmende "satellite look" schreeuwt om "Méér! Méér!" :lol:

Maar voor de rest ga ik voor de 50%-70% en volg ik de logica achter het product. Je kan het ook redelijk goed horen hoor, of de onbedekte stukken ook gedempt worden, of dat er nog meer deadener op moet.

Plaats reactie