verbeteren verwarming

Plaats reactie
Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

verbeteren verwarming

Bericht door Reef blue » ma okt 24, 2016 10:02 am

Omdat ik mijn kachelpotten heb vernieuwd ben ik ook bezig met mijn verwarming. We gebruiken de bus dagelijks dus een goede ontwaseming en een beetje verwarming zouden mij best wat waard zijn.

De vraag is wat is haalbaar, welke verbeteringen zijn mogelijk.

Om een beeld te krijgen, heb ik de verwarmingslucht gemeten met beide rode schakelaars naar beneden. Gewoon met stilstaande bus. Gemeten in de kachelpot (met sensor in de buis) en in de uitgang van het dashboard (in de uitgang voor het raam).

Met droge buizen en een temperatuur van 10 graden.

minuten/uit de pot/dashboard
0 10 10
2 26 11
4 40 14
7 63 31
11 74 36
15 84 41
21 86 45
23 92 45
Tijdens een rit (100km uur) loopt de temperatuur bij het dashboard op naar 60 graden.

Ik vind het verschil groot en zeker ook in snelheid, al na 4 minuten heb je lucht van 40 graden met een stilstaande auto. Ik geloof dat ik is ga nadenken over de mogelijkheden van isolatie. Voor een daily is dat interessant voor een camper veel minder.

Misschien mis ik nog veel warmte maar ik heb alles dicht gemaakt en ik heb nieuwe kachelpotten en nieuwe kleppen. Ik heb de aanwijzingen van burgemeester Ratwell opgevolgd http://www.ratwell.com/technical/Heating.html

Ik denk dat het niet simpel wordt om veel - en lekker warme lucht te gaan maken. Ideaal is een hele dunne en gladde buis (aluminium) met weinig massa. Superwool (keramisch) en dan een waterdichte laag.

Naast isolatie wil je ook meer lucht. Dat ben ik nog aan het bekijken, heeft iemand een tip? Ik weet wel dat ik achterin best wat blaaskracht heb, de kracht gaat er volgens mij uit bij de verdeling voorin.

Ik haal ondertussen ook de lucht niet meer uit de motorruimte maar uit de ruimte voor het reservewiel. Dat scheelt veel stank. Geeft wel lawaai.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: verbeteren verwarming

Bericht door transporterT2 » do okt 27, 2016 22:42 pm

Ook de warmtewisselaars zelf kun je kopen in orgineel en imitatie.
Verschil in prijs en gewicht de dure zijn de zwaarste en geven de meeste warmte af.

Jw

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: verbeteren verwarming

Bericht door wouthwortel » vr okt 28, 2016 10:08 am

Betreft het hier een type 1 of een type 4 motor?
I am Wouth and I approve this message.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: verbeteren verwarming

Bericht door Reef blue » za okt 29, 2016 19:05 pm

1977 type 4
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Inactief Account

Re: verbeteren verwarming

Bericht door Inactief Account » di nov 01, 2016 13:11 pm


Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: verbeteren verwarming

Bericht door Reef blue » wo nov 02, 2016 9:24 am

Bedankt! sluit goed aan bij mijn ideeen. Hij heeft de bestaande buizen een laag isolatie gegeven met glaswol. Ik wil ze vervangen door buizen met een keramische isolatie.

Helaas is het allemaal niet eenvoudig te verkrijgen en moet ik van de vrouw eerst zorgen dat de bus beter gaat rijden!

Heel goed om te lezen dat het goed kan werken!
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Plaats reactie