kachel ventilator
-
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
kachel ventilator
Hallo ik vroeg me af hoe de warmte van de motor bij het voorraam komt.
Ik weet het gaat langs je kachelpotten door een buis onder je bus naar voren.
Ik ben aan het opknappen een camper met een 1600 motor.
Gaat de warmte wel snel genoeg naar voren?
Ik bedoel zit er wel kracht achter,is het ook mogelijk om een blower in te bouwen zoals bij de 1700,1800,2liter motoren.
Ik weet ook dat er een soort ventilatoren verkocht zijn voor in een ambulance uitvoering,deze komen denk ik ergens in de leiding van voor naar achter.
Wie heeft hier al eens mee gestoeid? of werkt het voldoende zoals het zit en heb je geen last van beslagen ramen?
Jan willem
Ik weet het gaat langs je kachelpotten door een buis onder je bus naar voren.
Ik ben aan het opknappen een camper met een 1600 motor.
Gaat de warmte wel snel genoeg naar voren?
Ik bedoel zit er wel kracht achter,is het ook mogelijk om een blower in te bouwen zoals bij de 1700,1800,2liter motoren.
Ik weet ook dat er een soort ventilatoren verkocht zijn voor in een ambulance uitvoering,deze komen denk ik ergens in de leiding van voor naar achter.
Wie heeft hier al eens mee gestoeid? of werkt het voldoende zoals het zit en heb je geen last van beslagen ramen?
Jan willem
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: kachel ventilator
Hoi Jan Willem,
Met ambulance fans bedoelen ze ventilatoren die in het koude lucht kanaal zitten onder het dashboard. Deze blazen dan oa de koude lucht via de portierbakken naar achteren.
Jefrey van BUSOK heeft ze op MP staan.
ventilatoren op mp
Dit scheelt al meer met beslagen ramen omdat je dan ook bij stilstaan en lage snelheid een goede luchtstroom hebt in de auto. Verder is het bij een type 4 moter zo, dat als je harder gaat rijden, er meer warme lucht naar voren komt omdat de motorventilator dan meer toeren maakt. Daarbij heeft een type 4 moter vaak een extra kachelblower in het moterruim hangen. zodat je ook bij stilstaan en lage snelheid wat extra stuwing van de lucht hebt.
Ik denk dat de beste oplossing tegen beslagen ramen echter een standkachel is. Dit omdat je dan de boel echt droogstookt. je moet dan uiteraard wel ventileren, zodat de vochtige lucht uit de bus kan.
Correct me if i am wrong.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Patrick
Met ambulance fans bedoelen ze ventilatoren die in het koude lucht kanaal zitten onder het dashboard. Deze blazen dan oa de koude lucht via de portierbakken naar achteren.
Jefrey van BUSOK heeft ze op MP staan.
ventilatoren op mp
Dit scheelt al meer met beslagen ramen omdat je dan ook bij stilstaan en lage snelheid een goede luchtstroom hebt in de auto. Verder is het bij een type 4 moter zo, dat als je harder gaat rijden, er meer warme lucht naar voren komt omdat de motorventilator dan meer toeren maakt. Daarbij heeft een type 4 moter vaak een extra kachelblower in het moterruim hangen. zodat je ook bij stilstaan en lage snelheid wat extra stuwing van de lucht hebt.
Ik denk dat de beste oplossing tegen beslagen ramen echter een standkachel is. Dit omdat je dan de boel echt droogstookt. je moet dan uiteraard wel ventileren, zodat de vochtige lucht uit de bus kan.
Correct me if i am wrong.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
-
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: kachel ventilator
Hallo Patrick deze van bus oke zijn wel aan de prijs moet ik zeggen!
Maar goed het is wel een oplossing,ik dacht zelf aan een blower van een 2 liter welke in je motorruimte hangt.
Als je deze dan met 2 Tstukken aansluit op de bestaande kartonnen slangen welke vanaf je ventilator tunnel komen,en dat deze dan over je warmte wisselaars naar voren blazen.
Ik vraag me af of er dus mensen zijn die hier al mee aan het proberen zijn geweest.
Jan willem
Maar goed het is wel een oplossing,ik dacht zelf aan een blower van een 2 liter welke in je motorruimte hangt.
Als je deze dan met 2 Tstukken aansluit op de bestaande kartonnen slangen welke vanaf je ventilator tunnel komen,en dat deze dan over je warmte wisselaars naar voren blazen.
Ik vraag me af of er dus mensen zijn die hier al mee aan het proberen zijn geweest.
Jan willem
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: kachel ventilator
Ventilator in de centrale verwarmingsbuis die in het midden van de bus onder het het dashboard omhoog komt.....?
Ik weet dat iemand van de vct2 het zo heeft gedaan. Wie weet ik niet meer..
Ik weet dat iemand van de vct2 het zo heeft gedaan. Wie weet ik niet meer..
-
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: kachel ventilator
Dat kan ook enkel de buis heeft een diameter van ik dacht 95 mm en hiervoor een blower 12 volt kopen wordt denk ik lastig.
Een blower uit een 2 liter is redelijk te koop her en der.
Ga er toch eens mee stoeien in de motorruimte.
Jan willem
Een blower uit een 2 liter is redelijk te koop her en der.
Ga er toch eens mee stoeien in de motorruimte.
Jan willem
Re: kachel ventilator
Died schreef:Ventilator van een pc?
Die zijn niet voor dat soort omstandigheden gebouwd
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: kachel ventilator
Die van een PowerMac G5 waarschijnlijk wel. Da's net een vliegtuig wat opstijgt af en toe
En daar zitten er maar zeven in waarvan sommige zorgen voor vloeistofkoeling van de processor.
En daar zitten er maar zeven in waarvan sommige zorgen voor vloeistofkoeling van de processor.
Lomax schreef:Died schreef:Ventilator van een pc?
Die zijn niet voor dat soort omstandigheden gebouwd
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Subassie
- Nieuweling
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo aug 22, 2010 20:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: kachel ventilator
wsl bedoel je deze?
heb ik gekocht, 2dehands voor plm 50 euro, moet nog ingebouwd, maar draait als een tierelier!
laatst stond er ergens op mp een te koop voor 95,- vraagprijs....
succes Sebastiaan.
heb ik gekocht, 2dehands voor plm 50 euro, moet nog ingebouwd, maar draait als een tierelier!
laatst stond er ergens op mp een te koop voor 95,- vraagprijs....
succes Sebastiaan.
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: kachel ventilator
jan willem schreef:Hallo ik vroeg me af hoe de warmte van de motor bij het voorraam komt.
Ik weet het gaat langs je kachelpotten door een buis onder je bus naar voren.
Ik ben aan het opknappen een camper met een 1600 motor.
Gaat de warmte wel snel genoeg naar voren?
Ik bedoel zit er wel kracht achter,is het ook mogelijk om een blower in te bouwen zoals bij de 1700,1800,2liter motoren.
Ik weet ook dat er een soort ventilatoren verkocht zijn voor in een ambulance uitvoering,deze komen denk ik ergens in de leiding van voor naar achter.
Wie heeft hier al eens mee gestoeid? of werkt het voldoende zoals het zit en heb je geen last van beslagen ramen?
Jan willem
Jan Willem, heb je nu al hinder ondervonden van beslagen ramen of ben je je gewoon goed aan het voorbereiden?
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: kachel ventilator
Wat is nu eigenlijk je probleem?
Ik rijd al 4 jaar dagelijks met de bussen met 1600 type 1 motor.
Ook in de winter, regen, noem het maar.
En ja in de pick up met enkele cabine is het in de winter sneller warm en dus is die dan favoriet...
De warme lucht bij een type 1 motor wordt aangejaagd door de koelfan
dus meer toeren, meer warme lucht
De voorruit wordt altijd wel netjes schoon
Het kan een kilometer of 3 duren voor je motor echt warm genoeg is om de hele voorruit ijsvrij te krijgen.
Vocht is alleen een probleem met een koude motor, regen en 7 zwemmers met natte haren en handdoeken in de bus. Anders krijgt je motor de ruit vrij netjes schoon. Dan zet je de voorruiten gewoon 2 mm open en verdwijnt de condens van de voorruit.
Zijramen blijven wel wat langer vochtig. Daar gaat geen warme lucht naar toe.
Ik rijd al 4 jaar dagelijks met de bussen met 1600 type 1 motor.
Ook in de winter, regen, noem het maar.
En ja in de pick up met enkele cabine is het in de winter sneller warm en dus is die dan favoriet...
De warme lucht bij een type 1 motor wordt aangejaagd door de koelfan
dus meer toeren, meer warme lucht
De voorruit wordt altijd wel netjes schoon
Het kan een kilometer of 3 duren voor je motor echt warm genoeg is om de hele voorruit ijsvrij te krijgen.
Vocht is alleen een probleem met een koude motor, regen en 7 zwemmers met natte haren en handdoeken in de bus. Anders krijgt je motor de ruit vrij netjes schoon. Dan zet je de voorruiten gewoon 2 mm open en verdwijnt de condens van de voorruit.
Zijramen blijven wel wat langer vochtig. Daar gaat geen warme lucht naar toe.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
-
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: kachel ventilator
Oke duidelijk ik vroeg het met dus af hoe het straks gaat met regen en nattigheid.
Heb zelf nog geen meter in de bus gereden dus het is meer goede voorbereiding op straks.
En ik vind het leuk om te rommelen,heb motor en versnellingsbak gehad,nu met lassen van de carosserie klaar.(zoek nog een spuiter)
Vroeg het mee gewoon af of het zin heeft een extra windvlaag via je tunnel onder de bus op je voorraam.
Denk wel dat ik het ga bouwen baat het niet schaadt het niet denk ik.
Jan willem
Heb zelf nog geen meter in de bus gereden dus het is meer goede voorbereiding op straks.
En ik vind het leuk om te rommelen,heb motor en versnellingsbak gehad,nu met lassen van de carosserie klaar.(zoek nog een spuiter)
Vroeg het mee gewoon af of het zin heeft een extra windvlaag via je tunnel onder de bus op je voorraam.
Denk wel dat ik het ga bouwen baat het niet schaadt het niet denk ik.
Jan willem
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: kachel ventilator
het helpt wel
bij mijn bus zit er een ventilator in de tunnel van de standkachel
als je die alleen aan zet heb je al meer wamte
bij mijn bus zit er een ventilator in de tunnel van de standkachel
als je die alleen aan zet heb je al meer wamte
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
-
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: kachel ventilator
Oke hoe een standkachel werkt weet ik niet,maar een extra aanjager in de buis kan geen kwaad.
Als je in de stad rijdt bijvoorbeeld,met weinig toeren dan even de aanjager aan en hup je ruiten schoon.
Nu alleen nog iets op de kop tikken voor een schappelijke prijs! en wat ook nog past.
Ga wel eens op de sloop kijken voor iets wat past.
Jan willem
Als je in de stad rijdt bijvoorbeeld,met weinig toeren dan even de aanjager aan en hup je ruiten schoon.
Nu alleen nog iets op de kop tikken voor een schappelijke prijs! en wat ook nog past.
Ga wel eens op de sloop kijken voor iets wat past.
Jan willem
Re: kachel ventilator
Hoi Jan Willem,
Hoe is het afgelopen met de ventilator in de kachelpijp, heb je die erin gezet?
ik heb vaak koude voeten dus wil ook graag wat extra lucht uit de kachel.
dank je vast!
groet
edwin
Hoe is het afgelopen met de ventilator in de kachelpijp, heb je die erin gezet?
ik heb vaak koude voeten dus wil ook graag wat extra lucht uit de kachel.
dank je vast!
groet
edwin