Montage Westfalia trekhaak

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Montage Westfalia trekhaak

Bericht door superkever » do jun 18, 2020 12:46 pm

Voor de T2b is er een nieuwe trekhaak van Westfalia te koop. Nieuwe reproductie.
Deze dus:
Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring met deze trekhaak en montage daarvan?
Past deze goed op de bestaande gaten voor bumpersteunen of chassisbalken zonder speciale aanpassingen of boren?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door gijsv » do jun 18, 2020 17:37 pm

Ik heb die van JK wel montagegaten wat uitgeboord

Jeroen
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: za jul 04, 2020 21:34 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door Jeroen » di mei 04, 2021 21:43 pm

Ik zag dit topic voorbij komen en ondanks dat het al wat ouder is wellicht toch interessant om te delen. Wij hebben een dergelijke trekhaak gemonteerd (met behulp van technische kennis en ervaring) en de montage ging prima. Montagegaten hoefden niet uitgeboord te worden en zaten op de juiste plek.

Afbeelding

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door wouthwortel » di mei 11, 2021 16:29 pm

Klopt het dat je een trekhaak pas mag gebruiken als er op de papieren staat aangegeven hoeveel gewicht je mag trekken?
I am Wouth and I approve this message.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door dirkinbrabant » di mei 11, 2021 16:47 pm

Wouth, de trekgewichten van de trekhaak moeten inderdaad op het kenteken vermeld zijn. Er is een topic over dat je voor onze busjes bij de PON een papier kan opvragen om mee te sturen aan de RDW voor een aanvraag voor vermelding van trekgewichten op kenteken. Ik heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan namelijk, kon gewoon schriftelijk zonder bezoek aan een keuringsstation.

viewtopic.php?t=16060&start=15

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door superkever » di mei 11, 2021 18:11 pm

Het type trekhaak dat ik en ook Jeroen hierboven hebben, zou volgens de leverancier zover ik het lees niet bij RDW op kenteken geregistreerd hoeven worden. Er zit ook een typeplaatje op. Volgens de goedkeuring (TuV) zou met type 4 motor, aanhanger geremd zelfs 1800KG mogen trekken.
Op de leveranciers website staat "Trekhaak compleet met montageset, kogelkop en montagehandleiding.
EU-goedkeuring, dus vrij van registratie!"


Wat is waarheid?
Aan de andere kant, ik gebruik de trekhaak alleen voor de fietsendrager dus trekgewicht op kenteken boeit dan toch niet.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2634
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door blokkever » di mei 11, 2021 18:31 pm

Dat klopt zeker niet, goedkeuring van trekhaak is ook iets anders dan de trekgewichten die het voertuig mag trekken, zo zit er al verschil in trekgewichten afhankelijk van welke motor er in ligt.
Ook voor een fietsendrager is nog de maximale kogeldruk van belang, vaak is deze maar 50kg en dan kom je al snel in de problemen als je wat zwaardere fietsen hebt.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door superkever » di mei 11, 2021 18:49 pm

Wat betreft kogeldruk klopt. De maximale kogeldruk staat op het typeplaatje en in de installatie manual van de trekhaak. Is 75Kg.
Ik heb 2 lichte sportfietsen (niet elektrisch) en naar verhouding een lichte fietsendrager. Alles bij elkaar blijft het totale gewicht ruim beneden de max kogeldruk.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door Tuinkabouter90 » di mei 11, 2021 19:36 pm

dirkinbrabant schreef:
di mei 11, 2021 16:47 pm
Wouth, de trekgewichten van de trekhaak moeten inderdaad op het kenteken vermeld zijn. Er is een topic over dat je voor onze busjes bij de PON een papier kan opvragen om mee te sturen aan de RDW voor een aanvraag voor vermelding van trekgewichten op kenteken. Ik heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan namelijk, kon gewoon schriftelijk zonder bezoek aan een keuringsstation.

viewtopic.php?t=16060&start=15


papieren opvragen hoeft niet meer.
zijn inmiddels genoeg gegevens bij rdw bekend.
en het hoeft niet op kenteken te staan. kan alleen handig zijn als er wat met verzekering om de hoek komt kijken.
bij onze bus stond het ook niet op kenteken.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door dirkinbrabant » di mei 11, 2021 19:45 pm

ik haal van de RDW-site:
Geen of onjuist trekgewicht?
Als u gaat rijden met een aanhangwagen of caravan, is het wettelijk verplicht dat de gewichten geregistreerd staan in het kentekenregister van de RDW.
Dus na zelf een trekhaak monteren moet je volgens mij toch echt iets doen richting RDW als je met een aanhanger wil gaat rijden. In ieder geval checken of het geregistreerd staat, en wat er dan staat aan gewichten.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenbewijs

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door Tuinkabouter90 » di mei 11, 2021 19:51 pm

dirkinbrabant schreef:
di mei 11, 2021 19:45 pm
ik haal van de RDW-site:
Geen of onjuist trekgewicht?
Als u gaat rijden met een aanhangwagen of caravan, is het wettelijk verplicht dat de gewichten geregistreerd staan in het kentekenregister van de RDW.
Dus na zelf een trekhaak monteren moet je volgens mij toch echt iets doen richting RDW als je met een aanhanger wil gaat rijden. In ieder geval checken of het geregistreerd staat, en wat er dan staat aan gewichten.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenbewijs
vraag me af of dit met oldtimers ook zo is, want trekhaak zat er bij ons al lang onder.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door superkever » di mei 11, 2021 20:01 pm

Bron RDW:

Kentekenbewijs en aanvullingsblad
Heeft u een auto met een kentekenbewijs waarop niet de maximale aanhangwagenmassa's (geremd en ongeremd) staan, dan heeft u voor het trekken van een aanhangwagen zwaarder dan 750 kg een aanvullingsblad nodig. Het aanvullingsblad is een inlegvel dat bij het kentekenbewijs hoort. Het document is het bewijs dat de trekhaak is goedgekeurd en vermeldt wat de auto maximaal aan geremd en ongeremd gewicht mag trekken en welke kogeldruk maximaal is toegestaan. Een eenmaal afgegeven aanvulling blijft geldig, maar wordt niet opnieuw afgegeven. Bij verkoop van de auto moet het document aan de volgende eigenaar worden gegeven. Voor een aanvullingsblad kunt u zich wenden tot de RDW. Deze instantie verstrekt dan een 'aangepast' kentekenbewijs, waarop het trekgewicht staat.


Dus mijn conclusie, zonder RDW registratie mag je een aanhanger trekken van max 750 Kg.

De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende:
de trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt;
de trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een -gedeeltelijke- afdekking zul je de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kun je gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel;
de auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers.


Mijn trekhaak is voorzien van type plaatje met EU-goedkeuring (gekeurd door TuV Duitsland)). Dus ik neem aan dat ik aan de wettelijke eisen voldoe als de aanhanger maar niet meer weegt dan 750 Kg incl. lading. Dus voor mijn fietsendrager voldoet het en lijkt mij registratie van gewichten op kenteken bij RDW niet noodzakelijk. Anders bel of mail ik hen om dit te bevestigen.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2634
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door blokkever » wo mei 12, 2021 9:26 am

Waar heb je deze tekst vandaan gekopieerd? op de site van RDW is dit niet terug te vinden, als ik hier op zoek op de RDW site krijg ik 3 hits die allemaal naar hetzelfde stukje verwijzen.(https://www.rdw.nl/zoeken?vt=&sq=kentek ... articulier)
Als ik zoek op Google dan kom op sites van trekhaak verkopers terecht die beweren dat deze informatie van de RDW komt.
Ze liegen niet denk ik alleen deze informatie is achterhaald, het is wel zo geweest zoals in jouw stukje.
Wat echter nog wel geldig is als je nog een los inlegvel bij je originele kenteken hebt met daarop de trekgewichten, als je deze hebt dan hoef je niet het kenteken aan te laten passen.
Ik denk wel dat als je de trekhaak alleen voor de fietsendrager gebruikt dat je dan geen problemen hoeft te verwachten, maar waarom niet even je kenteken aan laten passen? altijd handig als je een keer met een aanhanger op weg moet.
Ik heb dat gedaan door een brief naar de RDW te sturen met een kopie uit het "owners manual" wat bij mijn bus zat, was zo geregeld.
Voor mijn bus is dat 600kg ongeremd en 1200kg geremd.
Afbeelding

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door superkever » wo mei 12, 2021 13:30 pm

Die info had ik gevonden op een ander Auto forum, maar info was ook wel van paar jaar terug. Dus misschien bij RDW ondertussen strikter geworden. Ik nam aan dat leveranciers gelijk hadden, maar volgens mij hebben ze die info 1 op 1 overgenomen die voor Duitsland lijkt te gelden. Dus niet voor NL. Ik zal een verzoek sturen voor aanpassing naar RDW, misschien toch wel handig. Thanks

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Montage Westfalia trekhaak

Bericht door superkever » do mei 20, 2021 13:03 pm

Heb een verzoek in brief met kopie uit VW handleiding met trekgewichten naar RDW gestuurd. Is nu op mijn kenteken gewijzigd, 600kg/1200kg.

Plaats reactie