standkachel topic

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: standkachel topic

Bericht door AppleCase » ma apr 20, 2015 14:51 pm

Op veler verzoek!

Hier zie je standkachel met beugel. Het geheel kan nog afgeschermd worden door een plaat er onder, maar is niet per definitie nodig. Het enige 'nadeel' van deze constructie is dat 'ie 1 cm onder de hoofddraagbalk uit komt en dus als eerste de pineut zou zijn, mocht je de grond raken. Dat zal bij standaard hoogte niet snel het geval zijn. De bouten die de beugel aan de bus bevestigen zitten in een bestaand gat in een dwarsbalkje waar de vloer op rust.
De slang voor verse luchtaanzuiging trekt lucht tussen de voorstoelen naar de kachel toe en blaast onder de bank zijn hete lucht uit. Nieuwe slang past met alu-tape over de oude slang. Aftakkingen vanaf de hoofdbuis heb ik dicht gemaakt. Motorwarmte komt gewoon voorin de bus zoals het altijd was.
Afbeelding

De achterste bout, ook in een bestaand gat. Zwarte buisje is inlaat, rvs buis is uitlaat. Die kan je in principe overal heen buigen waar je wilt. De uitlaat heb ik naar de linkerzijde gestuurd, ver van de deuren af.
Afbeelding

T-stukje tussen tank en filter. Het is even passen en meten en k*tten met het afknijpen van de benzine. Kachel heeft eigen benzinefiltertje.
Afbeelding

Het benzinepompje hoeft met maar 1 bout vast. Die paste links in de balk die voor de achterwielen ligt. Daar zat een klein gat aan de achterzijde voor de bout en aan de voorzijde een groot gat waar mn dopsleutel precies in paste.
Afbeelding

Kabelarij (stroom/bediening)komt onder het keukenkastje uit. En daar zat ook al een gat. Was vroeger voor het legen van de watertank.
Afbeelding

Bedieningsknop in het originele recreatiestroombedieningspaneel. Daar zat een tijdschakelaar voor acculader oid, maar was toch al buiten functie. Deze paste er precies in.
Afbeelding

Voordelen van deze constructie:
- moderne kachel zonder authenticiteit van je bus aan te tasten
- voldoende capaciteit
- veilig

Nadelen
- duuuuur
- niet alle gaten zitten bij alle bussen het zelfde, maar er is vast keus genoeg
- kan op deze manier de kachel niet vanuit de cabine bedienen. Maar wel vanuit bed, maar dat is een keuze :-)

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door Tuinkabouter90 » ma apr 20, 2015 22:52 pm

nu zit ik hier ook ff te sneupen, maar hoor niks over de gaskachels van bijvoorbeeld propex.
zijn hier ook mensen die ervaring hebben met dit soort systeemen??

Afbeelding
Afbeelding

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: standkachel topic

Bericht door gijsv » di apr 21, 2015 8:20 am

Ja... Zie eerder in het topic

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » wo mei 20, 2015 18:25 pm

Vandaag een webasto opgehaald. Denk dat dit hem gaat worden voor mij. Is veel kleiner als een bn4. Tevens een stuk moderner.
Nadeel.. is een diesel. (kan deze gratis ophalen via via, dus had niet veel keuze :-D)
Nu alleen het probleem, waar laat ik het diesel tankje. Jullie ideeën? Binnen lijkt me niet echt fijn ;-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10982
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » wo mei 20, 2015 19:16 pm

hoeveel verbruikt die? Dan kan je een beetje kijken hoe groot de tank moet zijn.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » wo mei 20, 2015 21:33 pm

fahtal schreef:hoeveel verbruikt die? Dan kan je een beetje kijken hoe groot de tank moet zijn.


0,20 l/h :-) dus op 1 liter zou hij 5 uur kunnen branden.. 2 liter of 3 lijkt me dan meer als genoeg.. zou je een tankje kunnen plaatsen in je motorruimte? Of misschien toch maar iets onder de bus fabriceren
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10982
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » wo mei 20, 2015 22:39 pm

Onder de accuplaat. En dan zo'n platte metalen jerrycan waarvan de dop net door de accuplaat steekt kan je hem daar vol tanken via je motorklep...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10982
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » wo mei 20, 2015 22:46 pm

Zoiets maar dan nog wat platter. Daar las je dan onderaan een buisje aan.
http://www.tomacarparts.nl/media/catalo ... .10603.jpg
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » vr mei 22, 2015 17:36 pm

fahtal schreef:Zoiets maar dan nog wat platter. Daar las je dan onderaan een buisje aan.
http://www.tomacarparts.nl/media/catalo ... .10603.jpg

Zeker een mooie optie. Denk dat het zoiets gaat worden. Misschien een tankje van een grasmaaier of minibike.
Standkachel komt er wel onder te hangen zoals AppleCase denk.. mooiste en makkelijkste optie.
motorruimte kan ook nog.. zelfs met de leef accu er naast, maar dan moet er alsnog een hete lucht leiding langs de benziene tank lopen.. dat vind ik maar niks
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10982
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » vr mei 22, 2015 18:13 pm

Benzinetank Robin engine EH 34 (nieuw)
€ 15,00
http://link.marktplaats.nl/m931503087


Deze is top!!


Of deze is ook wel mooi compact maar die andere lijkt me beter

Benzinetank opbouw voor buitenboord motoren
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m900602593
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » vr mei 22, 2015 18:35 pm

morgen avond maar eens meten hoeveel plek ik heb onder de accu plaat. Die eerste is zeer mooi.. En met 6 liter kan de kachel 30 uur branden :-D
Hoeft de tank maar 1x per jaar gevuld te worden denk
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
KlaasJ.
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 15:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: standkachel topic

Bericht door KlaasJ. » za mei 23, 2015 7:20 am

Ik ben ook bezig om een webasto2000 st te plaatsen, maar nu lees ik in de handleiding dat de benzinevariant met de buisjes naar beneden moet. In de 'applecase' oplossing is dat niet zo, zou dat uitmaken?

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » za mei 23, 2015 10:02 am

Ik zou niet te veel, of zelfs helemaal niet afwijken van de handleiding. Het zijn toch branders en dan wil je niet dat er iets mis mee gaat.
Vaak staat er wel in de handleiding dat je hem een aantal graden scheef kan hangen. Maar weet niet of dat bij die van jou ook kan
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » zo sep 20, 2015 19:40 pm

Aankomende dagen wil ik de standkachel erin gaan hangen. Graag jullie advies.
Ik wil hem graag in de motorruimte omdat ik denk dat dit het veiligste is. Als de uitlaat lekt van de kachel blijft het meer buiten dan dat alles gelijk de cabine in wordt geblazen.
Onder de bus was een optie, maar denk dat dit de levensduur verkort (vooral met een verlaagde bus).
Nu blijven er 2 opties over.
1. Tussen de motor en leefaccu met het warmeluchtkanaal langs de benzine tank (gaten boren voor de luchtslang)
Voordeel: weinig warmte verlies
Nadeel: erg dicht tegen de leefaccu en dicht bij de motor. (Al zal dat voor beide geen kwaad moeten kunnen)
2. Zie foto. Weg van de meest kwetsbare dingen, en op het bestaande luchtkanaal (geen gaten boren en geen extra leidingen)
Voordeel: weinig aanpassingen en naar mijn idee vele malen veiliger
Nadeel: warmte verlies en niet de meeste mooie plek.
Afbeelding
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: standkachel topic

Bericht door Gliset » zo sep 20, 2015 21:02 pm

Thijs84 schreef:Aankomende dagen wil ik de standkachel erin gaan hangen. Graag jullie advies.
Ik wil hem graag in de motorruimte omdat ik denk dat dit het veiligste is. Als de uitlaat lekt van de kachel blijft het meer buiten dan dat alles gelijk de cabine in wordt geblazen.
Onder de bus was een optie, maar denk dat dit de levensduur verkort (vooral met een verlaagde bus).
Nu blijven er 2 opties over.
1. Tussen de motor en leefaccu met het warmeluchtkanaal langs de benzine tank (gaten boren voor de luchtslang)
Voordeel: weinig warmte verlies
Nadeel: erg dicht tegen de leefaccu en dicht bij de motor. (Al zal dat voor beide geen kwaad moeten kunnen)
2. Zie foto. Weg van de meest kwetsbare dingen, en op het bestaande luchtkanaal (geen gaten boren en geen extra leidingen)
Voordeel: weinig aanpassingen en naar mijn idee vele malen veiliger
Nadeel: warmte verlies en niet de meeste mooie plek.
Afbeelding

Optie 1 zie je vaak in Scandinavische bussen, originele locatie? Vaak heeft VW goed nagedacht over dat soort dingen...
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie