Hallo,
Na het in en uitbouwen vd motor vanwege olielekkage, rotte rubbers inlaatspruitstuk, gebroken ventilator en scheur in de dynamo voetweer de geest gekregen 'wat roest' aan te pakken. De motor had het nodig dus nu tijd voor de buitenkant:D Nu heb ik veel stukken plaatwerk vervangen dmv puntlassen. ik vroeg me af of anderen direct afplamuren op kaal plaatwerk (kreeg dit ooit als advies van iemand die beroepshalve niet anders deed, zou ivm hechting zijn) of op een 'roestwerende' epoxy? Dit heb ik nu gedaan nl, benieuwd of er na jaren een verschil zal zijn met het eerdere laswerk.
En ik ben nu bezig met het plaatdeel boven de wielbak aan de linkerkant. Nog in overweging of ik het met puntlassen vast zal zetten (aan de andere kant wel gedaan. Was ook de versie zonder epoxy) of.. volledig aflassen langs de bovenrand. De naad sluit aan en er is geen verzetsrand opgezet. Benieuwd naar jullie ervaringen met puntlassen/doorlassen en plamuren op kaal dan wel behandeld plaatwerk.
Groeten,
Jurrian
Plaatwerk boven wielbak lassen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Plaatwerk boven wielbak lassen
Plamuur hecht het beste op kale plaat als er al verf of epoxy op zit dit dan iig goed schuren dat verbeterd de hechting , doe je dat niet dan kom je daar later tot je grote spijt vanzelf achter!!
Plaat tegen elkaar zou ik zeker aflassen anders grote kans op barsten in de plamuur.
Plaat tegen elkaar zou ik zeker aflassen anders grote kans op barsten in de plamuur.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Plaatwerk boven wielbak lassen
Bedankt, dan zal ik de boel iig goed grof opschuren voor de hechting vd plamuur. En de bovenrand las ik dan helemaal dicht. Wel net zo netjes. Al vraag ik me wel af hoe het met eventuele krimp gaat. Ik begreep dat ter compensatie van de las en de trekkracht op het staal dit er eigenlijk uit gedreven/geslagen hoort te worden. Echter met zo'n plaatdeel geen ondergrond waardoor slaan op het laswerk zo goed als niet mogelijk is. Dat dit voor sommigen de doorslaggevende overweging zou zijn om toch te puntlassen. Maar ja, gebarsten plamuur is inderdaad een groter probleem en dan is de keuze voor doorlassen inderdaad de meest logische.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Plaatwerk boven wielbak lassen
Epoxy is een prima basis om op te plamuren en naar mijn mening zelf beter als er met polyesterplamuur gewerkt wordt wat bij schadeherstellers vrij standaard is.
Zelf gebruik ik bij voorkeur epoxyplamuur, dat is niet hygroscppisch in tegenstelling tot polyester plamuur.
Als polyester plamuur op kaal staal niet goed en direct wordt afgesloten met een goede laklaag dan gaat het geheid roesten onder de plamuur.
Zelf gebruik ik bij voorkeur epoxyplamuur, dat is niet hygroscppisch in tegenstelling tot polyester plamuur.
Als polyester plamuur op kaal staal niet goed en direct wordt afgesloten met een goede laklaag dan gaat het geheid roesten onder de plamuur.
Re: Plaatwerk boven wielbak lassen
Zo, even 'oefenen' met het plaatsen van foto's. Eindelijk door hoe dat werkt, lijkt het te doen zo;)