Plaatwerk boven wielbak lassen

Plaats reactie
jur
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Plaatwerk boven wielbak lassen

Bericht door jur » ma sep 26, 2016 22:15 pm

Hallo,

Na het in en uitbouwen vd motor vanwege olielekkage, rotte rubbers inlaatspruitstuk, gebroken ventilator en scheur in de dynamo voetweer de geest gekregen 'wat roest' aan te pakken. De motor had het nodig dus nu tijd voor de buitenkant:D Nu heb ik veel stukken plaatwerk vervangen dmv puntlassen. ik vroeg me af of anderen direct afplamuren op kaal plaatwerk (kreeg dit ooit als advies van iemand die beroepshalve niet anders deed, zou ivm hechting zijn) of op een 'roestwerende' epoxy? Dit heb ik nu gedaan nl, benieuwd of er na jaren een verschil zal zijn met het eerdere laswerk.

En ik ben nu bezig met het plaatdeel boven de wielbak aan de linkerkant. Nog in overweging of ik het met puntlassen vast zal zetten (aan de andere kant wel gedaan. Was ook de versie zonder epoxy) of.. volledig aflassen langs de bovenrand. De naad sluit aan en er is geen verzetsrand opgezet. Benieuwd naar jullie ervaringen met puntlassen/doorlassen en plamuren op kaal dan wel behandeld plaatwerk.

Groeten,

Jurrian

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Plaatwerk boven wielbak lassen

Bericht door old brumax » ma sep 26, 2016 23:40 pm

Plamuur hecht het beste op kale plaat als er al verf of epoxy op zit dit dan iig goed schuren dat verbeterd de hechting , doe je dat niet dan kom je daar later tot je grote spijt vanzelf achter!! :cry:
Plaat tegen elkaar zou ik zeker aflassen anders grote kans op barsten in de plamuur.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

jur
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Plaatwerk boven wielbak lassen

Bericht door jur » di sep 27, 2016 9:38 am

Bedankt, dan zal ik de boel iig goed grof opschuren voor de hechting vd plamuur. En de bovenrand las ik dan helemaal dicht. Wel net zo netjes. Al vraag ik me wel af hoe het met eventuele krimp gaat. Ik begreep dat ter compensatie van de las en de trekkracht op het staal dit er eigenlijk uit gedreven/geslagen hoort te worden. Echter met zo'n plaatdeel geen ondergrond waardoor slaan op het laswerk zo goed als niet mogelijk is. Dat dit voor sommigen de doorslaggevende overweging zou zijn om toch te puntlassen. Maar ja, gebarsten plamuur is inderdaad een groter probleem en dan is de keuze voor doorlassen inderdaad de meest logische.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Plaatwerk boven wielbak lassen

Bericht door blokkever » di sep 27, 2016 14:50 pm

Epoxy is een prima basis om op te plamuren en naar mijn mening zelf beter als er met polyesterplamuur gewerkt wordt wat bij schadeherstellers vrij standaard is.
Zelf gebruik ik bij voorkeur epoxyplamuur, dat is niet hygroscppisch in tegenstelling tot polyester plamuur.
Als polyester plamuur op kaal staal niet goed en direct wordt afgesloten met een goede laklaag dan gaat het geheid roesten onder de plamuur.

jur
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Plaatwerk boven wielbak lassen

Bericht door jur » vr sep 30, 2016 18:32 pm

Afbeelding

jur
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Plaatwerk boven wielbak lassen

Bericht door jur » vr sep 30, 2016 18:33 pm

Zo, even 'oefenen' met het plaatsen van foto's. Eindelijk door hoe dat werkt, lijkt het te doen zo;)

Plaats reactie