Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door JDDV » vr mar 12, 2021 21:05 pm

Dank voor de tips. 2 opties inderdaad;

-raam met rubber meegeven
of
-Op zoek naar een compleet stuk voorneus met raamsponning. Als iemand hier nog wat heeft staan hoor ik het graag.

Bedankt weer. Ik laat weten hoe het afloopt.

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door JDDV » di apr 13, 2021 21:04 pm

Ik ben toch weer terug in de lucht.

Ik ben er bijna verdrietig van..

De 'expert' beweerde uiteindelijk dat hij niets verkeerd had gedaan terwijl de raamgatmaat gewoon scheef was....bijna ruzie gekregen en uiteindelijk mijn geld terug gekregen.Maar niet de prijs van het inlasdeel. Uiteindelijk na weken gedoe had ik een bus thuis staan die er nog slechter aan toe was dan voordat ik er allemaal aan begon. Ik heb het prutswerk eruitgehaald...bleek het deels ook nog eens gedubbeld te zijn de verroeste sponning zat er gewoon nog onder.....wat een ellende.

Nu ben ik voorzichtig voorbereidingen aan het treffen om. zelf de boel te herstellen. Ik wil de boel pas gaan maken naar een voorruit.
Ik heb verschillende oude voorramen (niet met het VW logo liggen maar tot mijn verbazing is die hoogte in het hart gemeten bij alle drie verschillend.
Ik heb daarom de drie ramen gemeten warbij ik eerst een hartlijn uit heb gezet en toen boven en onder naar links/bijrijderzijde bij -20/-40/-50/-60 cm streepjes gezet en vervolgens ook aan de rechterzijde/bestuurderszijde +20/+40/+50/+60cm boven en onder streepjes gezet. Vervolgens heb ik verticaal tussen de streepjes de hoogte gemeten. Alle 3 ruiten waren verschillend

Ik kwam tot de volgende glasmaten;

cm horizontaal tov hart............-60. -50. -40. -20. hart. 20. 40. 50. 60.
Ruit 1 verticaal gemeten in mm. 512 538 555 574 577 574 555 539 512
Ruit 2 verticaal gemeten in mm. 511 537 552 572 577 572 554 538 513
Ruit 3 verticaal gemeten in mm. 510 536 552 568 574 568 553 537 512

Er zit maximaal 6mm! verschil tussen de ruiten. Zo wordt het wel heel lastig om de sponningmaat te bepalen.

Kan iemand mij helpen aan de afmetingen van een origineel ruit? Of heeft iemand misschien een originele vw ruit (desnoods met beschadigingen te koop/te leen in noord-holland?

Bedankt weer.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door old brumax » di apr 13, 2021 21:46 pm

Je moet niet naar andere ruiten kijken , die hoeven er niet in je hebt je eigen ruit!!
En in het rubber zit ook een behoorlijke tolerantie en die heb je nodig vooral in de bochten .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door JDDV » di apr 13, 2021 23:09 pm

Maar je wilt toch ook dat als je een keer een scheur in je raam krijgt in de toekomst dat een nieuw ruit gaat passen?
Als ik de sponning op maat van de kleinste ruit maak, gaat de grootste ruit nooit meer passen...

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door blokkever » wo apr 14, 2021 8:29 am

Bij mijn bus was de nieuwe voorruit ook hoger dan de oude, ik weet niet meer precies hoeveel maar 5 mm was het zeker.
Het kostte wat meer moeite om hem de eerste keer te monteren, maar uiteindelijk zit hij er nu wel mooi strak in.

Ik zou even een keer een bezoekje brengen aan iemand die een sloper heeft staan (Willy Seegers?, Welke?) of iemand die momenteel de voorruit er uit heeft om wat maten van de sponning op te nemen.

De voorruit gebruik je alleen voor controle of de contour een beetje klopt.
Daar mag best een paar mm in zitten, dat vangt het raamrubber wel op.

vw56beetle
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do aug 08, 2019 8:15 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door vw56beetle » wo apr 14, 2021 8:39 am

JDDV schreef:
di apr 13, 2021 21:04 pm


Kan iemand mij helpen aan de afmetingen van een origineel ruit? Of heeft iemand misschien een originele vw ruit (desnoods met beschadigingen te koop/te leen in noord-holland?

Bedankt weer.
wat een ellende ! maar hoe vervelend het nu ook klinkt maar beter dat het nu alsnog uit elkaar gaat. dan weet je zeker dat het straks goed zit.

ik ben komende vrijdag middag weer bij de spuiter om de binnenkant van mijn bus te ontdoen van lijm en voor te bereiden.
als je mij een schets stuurt met de maten die je wil hebben dan meet ik ze voor je op.

ik ga zelf ook een nieuwe ruit plaatsen, zal die ook eens nameten

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door eelke » wo apr 14, 2021 21:58 pm

Tjezus wat klote...

Een raam heb ik liggen (driel, nabij arnhem) moet even kijken of die origineel is... maar mag je zo ophalen!
Maar idd als je 3 ramen hebt liggen is dat misschien niet nodig.

Ik zal me minder richten op origineel maar meer op passend!
Dat het een paar mm verschilt qua origineel vang je wel op met je rubber! Dubbel plaatwerk en scheef erin niet... wat een prutser!
hoe???

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door JDDV » ma apr 19, 2021 20:52 pm

Bedankt voor de reacties.
En inderdaad wat een prutser. Dit noemt zich h schade expert...

Afbeelding

Toen ik er de boel wegsleep hing er onderaan het inlasdeel dus aan beide kanten een stuk van de oude sponning.
Dus het gaat her en der zo van "timmer maar over de roestige ellende heen en bak maar vast"..."dat zien die hobbyisten toch niet..."
Maargoed dat station uit gepasseerd en nu verder..

@vw 56beetle. Hert gaat om deze maten. Maar nameten is misschien ook een heel gedoe.

Afbeelding


Ik denk dat ik een nieuwe ruit van Paruzzi koop en daar de boel op pasmaak. Als ik dan in de toekomst een ster rij weet ik zeker dat een nieuwe ruit gaat passen. Met de oude ruiten die ik hen liggen weet ik het niet...

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door maxima » ma apr 19, 2021 21:35 pm

en de vraag natuurlijk wat zijn het voor oude ruiten? gehard of gelaagd, gehard zou ik in ieder geval niet meer gebruiken als voorruit, bij gelaagd heb je barst of ster en dat is misschien vervelend maar je kan wel verder. hebben jaren terug gehad op de snelweg aan straatsburg, steentje er tegen , en dan zie je niks meer.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door old brumax » ma apr 19, 2021 22:21 pm

maxima schreef:
ma apr 19, 2021 21:35 pm
en de vraag natuurlijk wat zijn het voor oude ruiten? gehard of gelaagd, gehard zou ik in ieder geval niet meer gebruiken als voorruit, bij gelaagd heb je barst of ster en dat is misschien vervelend maar je kan wel verder. hebben jaren terug gehad op de snelweg aan straatsburg, steentje er tegen , en dan zie je niks meer.
Dat is heel persoonlijk, ik rij al 35 jaar bus waarvan de laatste die ik nu heb en in totaal 1 keer een kapotte ruit gehad en mijn voorruit die er nu in zit had ik er niet heelhuids ingekregen als het een gelaagde geweest was, is er in die 30 jaar een paar keer uit geweest en ook weer erin, dus voor mij geen gelaagde en dat ploffen meteen steentje op de ruit valt heel erg mee, al div keren een kei erop gehad wat je later ook terug kon zien doordat er een beschadiging zit maar nog steeds heel.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Luchtgekoeld
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jul 26, 2017 17:34 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door Luchtgekoeld » wo aug 03, 2022 11:38 am

Hallo allemaal! Met interesse deze thread gelezen. Ik heb gelukkig nog geen probleem, maar sta bij letterlijk met de lastoorts in de hand om er een nieuw front in te lassen. Ik ben zo dom geweest om niet de raamsponning maat vooraf op te meten, dus ik heb geen referentie meer :-(

Bovenstaande discussie gaat vooral over de ruit, maar daar zit een behoorlijk rubber tussen en die kan inderdaad best veel maattolerantie opvangen van de ruit. Ik verwacht dat de maatvoering van de raamsponning van originele bussen veel constanter is dan van de ruit of het rubber.

Wat ik dus zoek is de maatvoering van de raamsponning, precies zo opgezet als JDDV heeft gedaan voor de voorruit in zijn bovenstaande foto. Zou iemand mij daar meer kunnen helpen? Iemand die nu bijvoorbeeld de ruit eruit heeft liggen? Super als je me zou kunnen helpen!

Groet,
Dennis
Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door old brumax » wo aug 03, 2022 14:44 pm

Die maatvoering luistert vrij nauw, hij moet strak genoegom waterdicht af te sluiten maar een paar mm kleiner en je krijgt hem er niet meer in, het is vrij simpel als je nog stukken oude rubber hebt doe je 4 stukken aan de ruit en druk je het front er onder tegen aan, op die manier kun je ook zien of het rubber er strak genoeg tussen zit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door Davy_B. » wo aug 03, 2022 17:57 pm

Ik kan helpen denk ik! Zal vanavond kijken voor de maten ik heb momenteel een ongelaste originele raamsponnig openliggende...
Zal binnenkort nieuwe ruit plaatsen dus ideaal! Ik doe mijn best! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luchtgekoeld
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jul 26, 2017 17:34 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door Luchtgekoeld » wo aug 03, 2022 19:36 pm

Wow dat is top! Ik zal ff een foto maken met wat meetlijnen erop, zodat we hetzelfde meten.

Ik zie trouwens dat jij een a hebt. Welk bouwjaar is ie?

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Uitdaging ; scheef ingezette voorruitrand herstellen

Bericht door Davy_B. » wo aug 03, 2022 19:45 pm

72' a/b

Plaats reactie