scooter mee op T2?

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: scooter mee op T2?

Bericht door hanhoo » za apr 29, 2017 12:44 pm

Een Vespa V50 weegt 70kg. Een trekhaak gemonteerde drager zelf zo rond de 30 kg. Dat kun je dus vergeten, tenminste, ik ken geen T2 haak die meer dan 75kg aan kan op de constructie. De wetgever zegt bovendien dat de maximale kogeldruk niet mag worden overschreden.

MAAR:

Lading mag aan beide zijden van het voertuig tot 20 cm uitsteken (artikel 5.18.7, eerste lid, onder c, Regeling voertuigen). Als de lading meer dan 10 cm in de breedte uitsteekt moet deze zijn voorzien van een markering (5.18.14, derde lid). Alleen voor op een lastdrager vervoerde fietsen geldt wat betreft de markering een uitzondering, niet voor scooters.
Het mag dus als de scooter in de breedte maar niet te veel uitsteekt. Het belangrijkste waar verder op gelet moet worden:
De lading (lastdrager) mag niet meer dan 1,00 m achter het voertuig uitsteken (art. 5.18.12). Ook moet de verlichting en kentekenplaat goed zichtbaar zijn. Als de drager het kenteken en de lichten afschermt moeten die dus ook achterop de drager zijn aangebracht. (5.18.7, eerste lid, onder e en f). En natuurlijk moet de scooter deugdelijk op de drager worden bevestigd.


De norm van de kogeldruk beperkt zich tot de trekhaak en niet tot andere constructies. De wetgever zegt niets over een constructie buiten de trekhaak om behalve dat deze 'deugdelijk' moet zijn. Als je zelf een afdoende steun maakt die niet meer dan 1m uitsteekt en geen scooter neemt die meer dan 10cm in de breedte (weerszijde) uitsteekt, dan moet het kunnen zonder dat je daar teveel gezeik mee krijgt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Toobster
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jan 01, 2016 19:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: scooter mee op T2?

Bericht door Toobster » zo apr 30, 2017 8:39 am

Hanhoo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik wil eigenlijk niet teveel aanpassingen aan de constructie van de bus doen. Met deze info, ga ik denk ik eerst eens kijken of een Honda Dax in de bus past (ik heb een Berlin uitvoering). Hopelijk kan ik hem rechtop in de bus zetten, met het voorwiel tussen de voorstoelen.

Gr,
Roel

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: scooter mee op T2?

Bericht door Thijs84 » zo apr 30, 2017 9:39 am

En zoiets? Als aanhanger. Kwam deze op thesamba tegenAfbeelding
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: scooter mee op T2?

Bericht door old brumax » zo apr 30, 2017 10:18 am

Thijs84 schreef:En zoiets? Als aanhanger. Kwam deze op thesamba tegenAfbeelding


Perfect zo, ook als je motorpech met de bus hebt kun je zelf de bus naar huis duwen als je met z'n tweeën bent tenminste :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: scooter mee op T2?

Bericht door maxima » wo mei 03, 2017 21:29 pm

hoi wij hebben jaren terug honda dax geleend van een kennis welke gewoon op een op maat gemaakte drager op de trekhaak ging net als een fietsdrager.
net iets breder uitgevoerd in verband met de dikkere banden . met spanbandje extra vast aan de oortjes gemaakt , en gaan.
we hadden wel van te voren hulpveren er onder gemonteerd tegen het steigeren en licht sturen.
ging prima.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: scooter mee op T2?

Bericht door old brumax » wo mei 03, 2017 23:07 pm

old brumax schreef:
Thijs84 schreef:En zoiets? Als aanhanger. Kwam deze op thesamba tegenAfbeelding


Perfect zo, ook als je motorpech met de bus hebt kun je zelf de bus naar huis duwen als je met z'n tweeën bent tenminste :lol:


Eveneen correctie, ook dit mag officieel niet net zoals auto's met een triangel achter de camper hier niet mag, word gedoogd maar het mag dus niet, net zoals een dax op de trekhaak, gaat prima tot er iets gebeurd of je word gecontroleerd en dan ben je de sjaak!!
Heb zelf de fietsdrager jarenlang voor het transport van div. Zware dingen gebruikt en is altijd goed gegaan, ook nooit gecontroleerd maar verschrikkelijk verboden!!! :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
T21974
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: vr feb 11, 2011 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Hoorn

Re: scooter mee op T2?

Bericht door T21974 » do mei 04, 2017 11:34 am

old brumax schreef:
old brumax schreef:
Thijs84 schreef:En zoiets? Als aanhanger. Kwam deze op thesamba tegenAfbeelding


Perfect zo, ook als je motorpech met de bus hebt kun je zelf de bus naar huis duwen als je met z'n tweeën bent tenminste :lol:


Eveneen correctie, ook dit mag officieel niet net zoals auto's met een triangel achter de camper hier niet mag, word gedoogd maar het mag dus niet, net zoals een dax op de trekhaak, gaat prima tot er iets gebeurd of je word gecontroleerd en dan ben je de sjaak!!
Heb zelf de fietsdrager jarenlang voor het transport van div. Zware dingen gebruikt en is altijd goed gegaan, ook nooit gecontroleerd maar verschrikkelijk verboden!!! :mrgreen: :mrgreen:


Zo neem ik 'm altijd mee...
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
T21974
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: vr feb 11, 2011 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Hoorn

Re: scooter mee op T2?

Bericht door T21974 » do mei 04, 2017 11:35 am

old brumax schreef:
old brumax schreef:
Thijs84 schreef:En zoiets? Als aanhanger. Kwam deze op thesamba tegenAfbeelding


Perfect zo, ook als je motorpech met de bus hebt kun je zelf de bus naar huis duwen als je met z'n tweeën bent tenminste :lol:


Eveneen correctie, ook dit mag officieel niet net zoals auto's met een triangel achter de camper hier niet mag, word gedoogd maar het mag dus niet, net zoals een dax op de trekhaak, gaat prima tot er iets gebeurd of je word gecontroleerd en dan ben je de sjaak!!
Heb zelf de fietsdrager jarenlang voor het transport van div. Zware dingen gebruikt en is altijd goed gegaan, ook nooit gecontroleerd maar verschrikkelijk verboden!!! :mrgreen: :mrgreen:


Zo neem ik 'm altijd mee...
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie