Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Obonobo » wo aug 13, 2014 8:50 am

Ik had contact opgenomen met de RDW en inmiddels reactie. Zolang er een camperinterieur in mijn bus zit, is het niet mogelijk om te keuren naar personenwagen. In mijn papieren staan 5 (!)zitplaatsen vermeld, dus wat dat betreft heb ik sowieso geen probleem. Ik laat het dus zo. Verder kan ik zonder problemen mijn bus op historisch kenteken zetten. Datum van eerste toelating is in 1975 en het huidige kenteken voldoet aan de eisen (het is een gele). Hieronder de mail van de RDW, voor de volledigheid:

Uit het kentekenregister blijkt dat uw bedrijfsauto is ingericht als kampeerwagen. U kunt helaas uw voertuig niet laten keuren naar een personenauto die is ingericht als kampeerwagen.

Historisch kenteken.
Om uw kenteken om te wisselen naar een historisch kenteken kunt u een schriftelijk verzoek indienen. Hieronder zal ik beschrijven hoe u dit kunt doen.

De voorwaarden voor een historisch kenteken:

Uw voertuig is een personenauto, bedrijfsauto of motor.
De datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is toegelaten (datum eerste toelating) ligt vóór 1 januari 1978 én het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.

De RDW heeft voor voertuigen die aan deze voorwaarden voldoen een speciale historische kentekenserie gereserveerd.

Voorwaarden om in aanmerking te komen voor omwisselen
In de volgende situaties is het mogelijk uw kenteken om te wisselen:

Het voertuig had in het buitenland een kenteken van vóór 1 januari 1978 en heeft in het verleden bij invoer een actueel kentekennummer (met gele kentekenplaten) gekregen.
of
Het voertuig heeft al eerder een ander Nederlands kenteken gehad (het oorspronkelijke kenteken) en dit andere kenteken voldeed aan de voorwaarden voor het rijden met donkerblauwe kentekenplaten. Daarbij is het voertuig hetzelfde gebleven en niet eerst een personenauto geweest en later een bedrijfsauto (of andersom).

Omwisselen kenteken
Het verzoek om omwisseling van het kenteken gaat als volgt:

Stuur een brief met daarin uw verzoek naar:
RDW
Unit VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam.
Stuur het complete originele kentekenbewijs mee met de brief. Mist u (een deel van) uw kentekenbewijs dan geeft u dit aan in uw brief.
Maak via uw bank de kosten over op rekeningnummer 47 72 56 600 - IBAN NL25ABNAO477256600 t.n.v. de RDW in Veendam, onder vermelding van:
- het huidige kenteken van uw voertuig;
- de omschrijving: ‘historisch kenteken’.

Voldoet uw voertuig aan de voorwaarden voor omwisseling (zie kopje ‘Voorwaarden om in aanmerking te komen voor omwisselen), dan verstuurt de RDW het kentekenbewijs met het historische of het oorspronkelijke kenteken binnen vijf werkdagen.
Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs, koopt u kentekenplaten met het nieuwe kenteken bij de erkende kentekenplaatfabrikant link naar erkende kentekenplatenfabrikanten toevoegen. Vergeet niet het nieuwe kenteken door te geven aan uw verzekeringsmaatschappij.

Kosten

De kosten zijn € 39,00.
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Eppo91 » wo aug 13, 2014 18:24 pm

Nou dat is helemaal gemakkelijk. Scheelt toch weer een keuring en gedoe.
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Obonobo » do aug 14, 2014 11:36 am

Jup, wat dat betreft wel.

Om mijn trekhaak op kenteken te krijgen, is echter meer moeite. Ik ben inmiddels via de typegoedkeurafdeling van VW Nederland verwezen naar het Duitse VW, om daar gegevens op te vragen. Ik kreeg van berichten van anderen hier op het forum het idee dat zij dat niet hebben gedaan/hoefden te doen.

Wellicht is dat omdat mijn bus oorspronkelijk in Duitsland geleverd is en er dus in Nederland geen documentatie van mijn bus is bij VW NL?

In ieder geval moet ik nu wachten tot na 25 aug, wanneer de gemailde dame in kwestie terug is van vakantie. Ik hoop dat dat nog op tijd gaat zijn voor mijn trip naar Frankrijk begin september.

Ik wil niet graag het risico lopen met een ongekeurde trekhaak op vakantie te gaan, ook al gebruik ik de trekhaak maar voor een Twinny Load.
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Eppo91 » do aug 14, 2014 13:40 pm

Obonobo schreef:Jup, wat dat betreft wel.

Om mijn trekhaak op kenteken te krijgen, is echter meer moeite. Ik ben inmiddels via de typegoedkeurafdeling van VW Nederland verwezen naar het Duitse VW, om daar gegevens op te vragen. Ik kreeg van berichten van anderen hier op het forum het idee dat zij dat niet hebben gedaan/hoefden te doen.

Wellicht is dat omdat mijn bus oorspronkelijk in Duitsland geleverd is en er dus in Nederland geen documentatie van mijn bus is bij VW NL?

In ieder geval moet ik nu wachten tot na 25 aug, wanneer de gemailde dame in kwestie terug is van vakantie. Ik hoop dat dat nog op tijd gaat zijn voor mijn trip naar Frankrijk begin september.

Ik wil niet graag het risico lopen met een ongekeurde trekhaak op vakantie te gaan, ook al gebruik ik de trekhaak maar voor een Twinny Load.


De keurmeester bij het RDW waar ik was zei dat een fietsendrager het enige is dat op de trekhaak mag als er geen trekgewicht op het kenteken staat.. :o :?:
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Obonobo » do aug 14, 2014 13:41 pm

Hm... okee. Dat zou nog gunstig zijn!
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Eppo91 » do aug 14, 2014 13:45 pm

Obonobo schreef:Hm... okee. Dat zou nog gunstig zijn!

Maar goed even navragen. Er zijn toch allemaal veel verschillende verhalen over kentekens ed.
Lekker eenduidig allemaal....not :x .
Hopelijk klopt het wat de man zei voor je, dat haalt de druk van de ketel.
En druk is niet goed als je nog op vakantie moet..... :)
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door ardeko » do aug 14, 2014 21:32 pm

Het "grappige" is dat ik bij het nl kenteken werd gevraagd of ik een trekhaak eronder ging zetten. En toen ik dit bevestigde werd de helft van het bus gewicht als maximale treklast op het kenteken gezet.

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door leon_T2b » do aug 14, 2014 22:27 pm

Obonobo, gaat het je om de blauwe kentekenplaten of om wat er op je kenteken staat?

Voor jouw bus uit 1975 mag je als bedrijfswagen een historisch kenteken aanvragen (blauwe platen dus) zonder dat je deze om hoeft te keuren. Ik heb dat 2 jaar terug voor mijn bus ook gedaan (77). Heb nu oud nummer ipv modern.

Leon

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Obonobo » vr aug 15, 2014 8:52 am

Dag Leon, eigenlijk om allebei. Ik wil graag een historisch kenteken, maar als ik dan toch bezig ben, wilde ik alles in 1 keer doen. Nu blijkt dat het niet nuttig is het soort voertuig te veranderen (wat ik eerst wel dacht).Maar ik wil wel graag de trekhaak op kenteken hebben. En dat is dus lastiger dan gedacht met een importauto.
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Inactief Account

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Inactief Account » vr aug 15, 2014 15:40 pm

Trekhaak zou niet uit moeten maken bij import
Ik zal in het weekend even kijken naar de rdw verklaring die ik heb liggen
Gaat over bepaalde types T2 waarvoor een goedkeuring is afgegeven
Mischien dat je daar dan wat aan hebt

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Obonobo » vr aug 15, 2014 15:51 pm

Dag Han,

hieronder het mailtje dat ik van VW NL kreeg, ndat ik gevraagd had waarom ik werd doorverwezen:

Geachte heer Meijer,

In sommige gevallen is het i.d.d. mogelijk om de juiste gegevens snel te kunnen verstrekken, zeker wanneer het een door onze firma in Nederland geimporteerde auto betreft kunnen wij de gegevens hiervan uit onze eigen data-base betrekken.

Uw auto is van origine echter niet afkomstig uit NL en bovendien hebben wij het vermoeden dat de motorisering niet meer origineel is, in ons NL import bestand hebben wij namelijk geen motor kunnen vinden met een cilinder-inhoud van 2212 cc en 100 kW vermogen voor een type 2 van bouwjaar 1976.

Om de hiervoor omschreven redenen hebben wij u derhalve verwezen naar VW-AG in de hoop dat zij u wel aan de juiste informatie kunnen helpen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,


Afdeling Typegoedkeuring
Dealer Management


Waarom het uit zou maken dat ik een andere motor heb ingebouwd is mij niet duidelijk.

Dank in ieder geval voor het zoek. Als je wat vindt, stuur ik dat allemaal op naar de RDW en kijk ik wel of het lukt :) Zo niet, dan wacht ik af wat VW DE zegt.
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Briebelbus » vr aug 15, 2014 16:45 pm

Type goedkeuring wat dus ook bij controle een probleem kan geven. Zij gaan er vanuit dat jouw bus niet berekend is op een motor vermogen wat jij er nu ingehangen hebt.

Want de type goedkeuring van de T2 zal wel gaan tot en met een motor vermogen van de 70pk 2ltr type 4 blok.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Obonobo » vr aug 15, 2014 16:56 pm

Maar Marcel, dat zou betekenen dat ik nu geen typegoedkeurdocument kan krijgen, omdat ik er een andere motor in heb gebouwd? En dus geen trekhaak zou kunnen voeren? Dat lijkt me raar. Eens te meer daar de RDW de ombouw heeft goedgekeurd.

Of begrijp ik niet wat je bedoelt? Ik wil namelijk slechts een kopie van de originele documenten.
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Briebelbus » vr aug 15, 2014 17:11 pm

Ik bedoel te zeggen dat als ze heel streng zijn (en die knakker bij wegmisbruikers heeft het al eens aangegeven) kan het problemen geven bij grootscheepse controle.

volgens de wet mag je geen veranderingen aanbrengen aan je auto die niet door de fabriek zijn uitgevoerd. Dus grappen als verlagen, en versmallen van de vooras, een enorme dikke uitlaat, Velgen met een veel te lage ET waarde enz dat kan allemaal ellende opleveren.

Dat is wat ik bedoel. Wat betreft die trekhaak. Daar is het forum al over volgeschreven en dat blijft een raar probleem.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Inactief Account

Re: Omkeuren grijs naar camper/personen kenteken

Bericht door Inactief Account » vr aug 15, 2014 19:15 pm

De reden waarom vw nederland geen gegevens verstrekt is omdat ze zichzelf indekken
omdat jou auto niet meer aan de orginele fabriekswaarden voldoet.

Plaats reactie