Gasveren hefdak

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Gasveren hefdak

Bericht door freddeblok » zo jul 01, 2018 11:30 am

Tja, mijn H beugel voor in het hefdak begint slecht te worden. Steekt door naar voren op het ronde stuk(geen idee hoe dat heet)
Nou dacht ik zo H beugel verwijderen en gasveren er op/in.
Maar gaat dit werken.
Heb hier en daar al wat gelezen, niet of het goed werkt en of het te doen is.

Nou kom maar op met de oplossingen.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Gasveren hefdak

Bericht door fahtal » zo jul 01, 2018 12:08 pm

Ik heb alleen een combi van beide systemen ivm het gewicht van de zonnepanelen. Werkt tot nu toe naar tevredenheid.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Gasveren hefdak

Bericht door mobiel70 » zo jul 01, 2018 19:07 pm

JW heeft ook een combi met gasveren. Ik zou dat bij hem eens navragen. En als die H-beugel zo slecht is, zou ik die vervangen!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Gasveren hefdak

Bericht door Tuinkabouter90 » zo jul 01, 2018 21:02 pm

meestal is dit alleen de tussen stang, deze was bij mij ook bijna door. deze kun je bij repro w. wel nieuw krijgen

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Gasveren hefdak

Bericht door mobiel70 » zo jul 01, 2018 22:15 pm

Hmmm... Krijgen? Zal wel kopen zijn. Overigens: op de site van repro (voor een a-dak): https://reprowesty.com/webshop/vw-t2a-w ... ieren-set/. En voor de complete beugel: https://reprowesty.com/webshop/vw-t2b-w ... ot-hefdak/. Ik moet bekennen dat ik de onderdelen wel prijzig vind...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Gasveren hefdak

Bericht door freddeblok » zo jul 01, 2018 23:23 pm

mobiel70 schreef:Hmmm... Krijgen? Zal wel kopen zijn. Overigens: op de site van repro (voor een a-dak): https://reprowesty.com/webshop/vw-t2a-w ... ieren-set/. En voor de complete beugel: https://reprowesty.com/webshop/vw-t2b-w ... ot-hefdak/. Ik moet bekennen dat ik de onderdelen wel prijzig vind...
Ben natuurlijk niet achterlijk
Als het inderdaad mijn middenstang is die door is, wat ik nog moet bekijken dan wordt hij doormidden geflext en opnieuw gelast.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Gasveren hefdak

Bericht door fahtal » ma jul 02, 2018 12:25 pm

fahtal schreef:Ik keek wat rond en toen zag ik daar in het hoge gras nog onze oude legacy staan;)

ik dacht die achterklep is wel redelijk zwaar dat moet het gewicht van de zonnepanelen wel compenseren.

dus hup de gas veren eruit.

de eerste proef opstelling was voor op het hoekprofiel van het scharnier en dan met houtschroeven in het dakframe.

echterbij het dicht doen kwam op 3/4 van het dichtdoen de veer al in zijn minimum stand dus het dak wou niet dicht. ik merkte al wel verschil dus ik opzoek naar een ander punt.

dat werd de buitense diagonaal van het scharnier(dus 1 van de twee staven die kruislings bewegen van elkaar)

tussen die 2 zit genoeg ruimte voor een m8 moertje. dus daar een m8 gat in geboord vast gemaakt en vast geschroeft in het dakframe. het werkt de veer had op de dichte stand nog een beetje ruimte over echter komt de cilinder tegen het hoek profiel van het bovenste deel van de scharnier. dus na een paar keer werden de houtschroeven uit het hout gedrukt...


toen even overpeinzen en overleggen. dit is nu de oplossing.

een strip vast gemaakt onder de voorste m6 bout van het scharnier. op deze strip een kokertje gelast wat net zo hoog is als het hoek profiel. zodat als het dak dicht is de veer paralel ligt met het hoek profiel.

dan aan het einde van de strip nog 1 houtschroefje om te voorkomen dat de strip niet verdraait.

dit werkt perfect. ik druk met 1 hand het dak omhoog na een kwart open doen blijft die uit zichzelf staan dus ideaal met dicht doen om je tent doek naar binnen te graaien. dicht doen voelt een beetje alsof je met alle ramen en deuren dicht het dak dicht doet je moet eraan teekken maar niet teveel.

zonder zonnepanelen zou die dus uitzichzelf open gaan als je hem een kwart hebt geholpen.

dus ga naar de sloop. trek ergens een paar veren uit. waarnschijnlijk elke klep van een station wagen of 1 met een schteruit erin voldoet en doe deze update. je vrouw zou je dankbaar zijn;)

Afbeelding

zie test gaten. voor op het hoek profiel. onderaan het de schuine(was een stomme fout want die schuift natuurlijk naar voren duh... en uiteindelijk 5,5 cm onder het kruisboutje/klinknagel.

Afbeelding

bovenkant van de veer op het kokertje en onderin zie je nog net het m6 boutje van het scharnier.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Gasveren hefdak

Bericht door fahtal » ma jul 02, 2018 12:31 pm

hierboven mijn beschrijving. het dak gaat nu wel stugger dicht. ik had dus de veren van een grote stationwagon achterklep. zonder zonnepanelen zou ik dus kiezen voor een lichter achter klepje...

let op voor je doek. die van mij heeft toch wel wat beschadigingen gehad door het boutje onderaan door dat het doek daar eerder klem gaat zitten bij dicht doen.

helemaal zonder h beugel zou best kunnen denk ik maar dan zou ik bij storm wel bang zijn voor veel beweging van het dak zijwaarts of op en neer... daar zou ik dan wel iets voor verzinnen...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Gasveren hefdak

Bericht door Tuinkabouter90 » ma jul 02, 2018 23:24 pm

ik heb toen allen de tussenstang gehaald bij ruud, en was daar een normaal bedrag voor kwijt.
de hele h beugel is inderdaad best duur.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Gasveren hefdak

Bericht door freddeblok » do jul 05, 2018 13:39 pm

Opgelost
Zie mij busverhaal.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Plaats reactie