Waterpomp en koelkast

Plaats reactie
Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Waterpomp en koelkast

Bericht door Jeewee85 » zo aug 12, 2018 20:59 pm

Hallo!

Enkele weken geleden heb ik een Westfalia Berlin '78 uit Engeland geimporteerd (oorspronkelijk USA bus) :D Nu werken de waterpomp en koelkast niet en hier heb ik wat advies nodig!

- Waterpomp: Ik heb de waterpomp (Handy pump #5000) op een losse accu aangesloten en hij doet niets meer. Ik heb hem open gemaakt en toen kwam er bruine smurrie uit. Hij is overleden. Wat is een goede vervanger voor deze waterpomp? Bestaan er vervangers die onder in de originele watertank schroeven? of moet ik dit anders oplossen? Kan hier weinig over vinden.

-Koelkast: De koelkast is een dometic bovenlader (box) die enkel op 12V werkt (via accu of 110V ->12V omvormer). Ik heb hem aangesloten op een accu, maar ook deze werkt niet. Na een halfuurtje werd de boilerbuis wel goed heet (kon hem niet meer aanraken), maar de verdamper werd niet koud en de rest van de buizen op kamertemperatuur. Nu twijfel ik tussen twee opties:

Optie 1: Proberen de koelkast weer werkend te krijgen (ik las iets over 24h op de kop houden om kristallen los te weken),. Nadeel is het verbruik? Er staat 5A op, maar er zit ook een thermostaat op dus hij zal niet 100% van de tijd aan staan. Kan iemand mij vertellen wat het gemiddeld verbruik is van zo'n dometic koelkast?

Optie 2: Koelkast ombouwen met een Dometic CU-55 + VD-01 setje. Zo'n compressor is volgens mij een stukje zuiniger. Het nadeel is dat ik het originele koelkastje moet slopen en zo'n compressor is wat lawaaiig... Heeft iemand misschien een koelbox liggen (uit een niet-deluxe westfalia versie) die ik kan overnemen?

Tips/adviezen zijn welkom!

Groeten,

Jan Willem

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door Tuinkabouter90 » zo aug 12, 2018 21:09 pm

wij hebben nu een modern compressor koelkastje, en het geluid is minder dan het originele klokje van de t2, dus dat zou het probleem niet moeten zijn :-)

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door gijsv » ma aug 13, 2018 8:45 am

Sluit die koelkast eens aan op de 230v aansluiting) deze koelkasten werken nooit lekker op 12v.

Stuart
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door Stuart » ma aug 13, 2018 9:54 am

Reprowesty verkoopt een aftermarket waterpompje...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door Jeewee85 » za sep 08, 2018 1:15 am

Hallo!

Een reactie heeft even op zich laten wachten, zo`n T2 busje houd je bezig ...

Ik heb veel geleerd van dit forum, wellicht dat anderen nog iets hebben aan mijn ervaringen!

- Waterpomp;

De best passende waterpomp dit ik heb kunnen vinden is de JABSCO, Model: 17529712, Type 42510. Het probleem is dat deze niet meer worden gemaakt, maar een watersport winkel had er nog een op voorraad. Zie hieronder de vergelijking met de originele pomp:

Afbeelding

Het schroefdraad in mijn tank was een beetje gaar, ik heb een stukje van de bevestiging gezaagd en nieuw 5/8 inch gasdraad in de tank getapt. Voor de zekerheid ook nog een rubbertje geplaatst:

Afbeelding

- Koelkast;

*De originele absorptie koelkast deed het aanvankelijk niet. Op verschillende fora had ik gelezen dat je hem 24h op de kop moet laten staan om zo "ammoniak kristallen" die de boel verstoppen weer op te lossen of in ieder geval te mixen. Of dit chemisch allemaal klopt weet ik niet, maar na hem 24 uur op zn kop te hebben laten staan, en een paar uur rechtop deed hij weer!

Afbeelding

*Mocht je jouw koelkast niet aan de gang krijgen; ik was zelf wel gecharmeerd van het volgende setje: CU-55 compressor met VD-02 of VD-01 verdamper wegens laag stroomverbruik (zie andere topics op dit forum). Deze schijn je makkelijk zelf in te kunnen bouwen zonder speciaal vulgereedschap nodig te hebben. Het medium zit opgesloten in de compressor, en kan pas naar de verdamper als deze aan de compressor gedraaid wordt (speciale koppelingen).

*Ik heb de koelkast eruit gehaald (westfalia berlin '78) zonder het koekenblok te verwijderen; Drie schoeven in de zijkant eruit, de twee kleppen eraf van de koelkast en kastje ernaast (+-20 schroefjes), de rand eraf (+-10 schroefjes) en dan kan je hem met twee personen eruit tillen. Bij het demonteren van de rand trek je wel wat nietjes uit de rand en uit het veredelde karton aan de achterkant van de koelkast (net niet zichtbaar op de volgende foto). Het keukenblokje demonteren is vast netter.

Afbeelding

- Electra: ik heb het volgende ingebouwd/gedaan:

*De grootste optima yellowtop (75 Ah); schijnt een goede accu te zijn die je ver leeg mag trekken (past net!).
*Cyrix CT (Victron) slimme accu scheider, zorgt ervoor dat je media accu geladen wordt door de dynamo en de start accu door de een externe lader en scheidt ze wanneer een van de twee leeg getrokken wordt.
*Battery protect 65A (victron), zorgt ervoor dat de huishoudaccu niet te ver leeg getrokken wordt (schadelijk voor de accu). Je kan de uitschakel en inschakelspanning instellen.
*C-TEK MXS 10A gekocht, De koelkast is de grootste stroomvreter, 5A, dus dan heb ik nog 5A over om de accu`s te laten. De koelkast trek overigens niet constant 5A, de thermostaat zet hem regelmatig uit. De combinatie van deze slimme lader en slimme accu scheider heeft bij mij geen problemen opgeleverd (ik was even bang dat de lader het wellicht niet snapte als er na enkele minuten laden ineens een tweede accu wordt bijgeschakeld).
*De 12V aansluiting in dashboard, de binnenverlichting en waterpomp via een zekeringkastje op de media accu aangesloten.
*Aardlek schakelaar onder de koelkast en 220V aansluiting met de acculader onder de achterbank. Ik heb er voor gekozen alleen een aardlek in te bouwen, maar geen zekeringen (hier vertrouw ik een beetje op de campingpaal en de apparaten).
*Een USA stekker (NEMA 5-15R 15A) aan een standaard CE kabel gezet om zo de buitenkant van m'n bus niet aan te hoeven passen.

Dit ziet er allemaal als volgt uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een fotootje van het weekje testen mag natuurlijk niet ontbreken:

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Jan Willem

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door Kebdorst » ma sep 10, 2018 7:21 am

HE Jan Willem,

Ziet er goed uit, misschien een idee om een busverhaal te beginnen :)
posting.php?mode=post&f=6

Groet Rob



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door Tuinkabouter90 » wo sep 12, 2018 16:43 pm

Blijft leuk dat klussen aan de bus en alles goed werkend te krijgen. Hoop dat jullie er veel plezier van mogen hebben

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door hanhoo » vr sep 21, 2018 17:02 pm

Goed bezig!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door mobiel70 » za sep 22, 2018 21:25 pm

Dat waterpompje, welke maatvoering heeft dat? Past dat achter de koelkast en voor de watertank aan de schuifdeurkant van de kast? Oh, wacht even: jij hebt een Berlin-uitvoering, wij rijden met een Helsinki. In onze bus zit een pompje dat niet zelf aanzuigt, en daarom slecht tot meestal niet functioneert. Ik ben dus op zoek naar een klein zelfaanzuigend pompje. Dat scheelt veel sjouwen met een waterketeltje...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Waterpomp en koelkast

Bericht door old brumax » za sep 22, 2018 23:29 pm

Laat er een in de tank zakken dan is dat probleem ook opgelost!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie