T2b hefdak demonteren

Plaats reactie
Dion
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: ma apr 22, 2019 7:55 am
Bouwjaar Bus: 1977

T2b hefdak demonteren

Bericht door Dion » zo mei 16, 2021 11:16 am

Hoi,
Ik wil kijken of ik het hefdak zelf opnieuw ga lakken of spuiten ,maar aangezien ik niet de hoogte heb in de garage, wil ik het hefdak eraf halen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken en waar moet ik op letten bij het demonteren en het monteren weer?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b hefdak demonteren

Bericht door blokkever » zo mei 16, 2021 12:51 pm

Dak open zetten en deze dan ondersteunen met een balk.
Ga je ook het tentdoek vervangen? Dan kun je deze het beste aan de kan van het dak losmaken, dus de geniete band waar het doek tussen zit er af trekken of gewoon een mes in het doek zetten en kapot snijden.
Moet het doek heel blijven dan moet je de geschroefde aluminium strip op het dak verwijderen, maar vooral voor de achterste schroeven is dit een lastig klusje.
Dan de bevestigingspunten van de voorste scharnieren los maken aan de dak kant, daarna eventueel ook aan de onderkant zodat je het hele H-frame kunt verwijderen om deze ook meteen te kunnen opknappen.
Wil je deze laten zitten dan kun je het H-frame naar achteren vlak leggen, waarschijnlijk moet je dak dan wel tijdelijk even iets open gedrukt worden.
Daarna kun je de moeren van de achterste scharnieren los draaien, maar de voorste moere moet je er nog niet helemaal af draaien.
Dan is het handig om de opklapbare bedplank te verwijderen voor betere toegang tot de scharnieren wanneer het dak plat ligt.
Dan het dak laten zakken, let op, het dak is zwaar door het ontbreken van het H-frame.
Dan kun je van binnenuit de laatste moeren van de achterste scharnieren verwijderen en kun je het dak, met wat hulp van extra handen, het dak er af tillen.
Als het tentdoek nog aan het dak zit is het wel slim om deze even op te binden voor je hem er af tilt.

Monteren gaat in omgekeerde volgorde.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: T2b hefdak demonteren

Bericht door mobiel70 » zo mei 16, 2021 12:59 pm

Zoals blokkever al aangaf: het dak is zwaar, zeg maar gerust loeizwaar, zeker als je verder geen schade wilt maken. Je kunt er ook voor kiezen om buiten je garage met een heftruck te werken: lange lepels onder het dak nadat je het doek hebt losgemaakt.
Afbeelding
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Dion
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: ma apr 22, 2019 7:55 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2b hefdak demonteren

Bericht door Dion » zo mei 23, 2021 12:46 pm

Dank je wel voor te tips.
Wie heeft ervaring met een nieuwe hefdak van Repro Westy?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b hefdak demonteren

Bericht door blokkever » zo mei 23, 2021 14:39 pm

Geen ervaring mee, maar als je veel aan je oude dak moet doen is het wel een overweging, vooral als je het moet laten doen.
Gisteren heb ik met 3 personen het dak weer op de bus getild.
Qua gewicht is hij met twee man wel te tillen, alleen is het handig om een derde persoon in de bus te hebben staan die het dak kan overpakken.
Ik had ook balkjes overdwars op de bedplanken gelegd zodat het dak niet direct helemaal op de bus zakt als je hem neerlegt.

Plaats reactie