Heb ik een originele Westfalia?

ROBST3R
Lurker
Berichten: 1
Lid geworden op: do mar 02, 2023 15:12 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door ROBST3R » do mar 02, 2023 15:23 pm

Beste allemaal,

Ik ben nieuw in de groep en heb een t2 Westfalia Berlin (althans dat dacht ik)

Ik heb deze auto begin mei gekocht van een tussenhandelaar. Ik heb begrepen dat de eigenaar hiervoor de auto sinds het begin heeft gehad en alle evenementen afging en ook lid was van deze groep. Een sticker op de achterklep bevestigd dit ook.

Nu heeft iemand die ik ken de mplate uit laten lezen en hij beweerd dat het geen originele Berlin is….

Ik vind dit echt heel erg want dit schijnt vele te doen met de originaliteit… ik moet zeggen dat het dan wel vreselijk goed gedaan is want echt alles zit erin gebouwd tot de standkachel toe…

Is er iemand die mij meer duidelijkheid kan verschaffen omtrent mijn bussie?

Hier wat foto’s.

Groetjes
Robert
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door Davy_B. » do mar 02, 2023 19:34 pm

Net even gekeken naar uw m-code en er staat idd niet bij dat het om een campmobile gaat... Geen idee of daar afwijkingen opzitten.

De uwe...
Afbeelding

De mijne...

Afbeelding

Van mij staat het dus wel bij model... Maar of dit nu uitsluit dat het een echte camper is is mij niet duidelijk. 🤷🏼‍♂️ Op de zijkant van de bus hangen ook type plaatjes van westfalia maar kunnen natuurlijk verwijderd zijn bij de respray... Of misschien zit het bij Europese bussen anders in elkaar! Hopelijk komt er een duidelijker antwoord. 😜

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door maxima » do mar 02, 2023 21:27 pm

hoi, zou kunnen omdat deze net als de onze eerst als lege bus in Nederland op kenteken gezet is en toen direct terug naar westfalia gegaan is voor de ombouw.
Dit werd (en misschien nog wel) vaak gedaan om over de ombouw/accessoires geen bpm te hoeven betalen.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door superkever » do mar 02, 2023 21:27 pm

Destijds in de jaren 70 was het ook in Nederland gebruikelijk om complete originele Westfalia inbouwsets te kopen en dus achteraf in een bus in te bouwen. Dan kocht men bijvoorbeeld een bus met ramen (nieuw of gebruikt) en bouwde men een origineel Westfalia interieur in. Bij RDW werd dan de bus ook naar Kampeerauto in de kenteken registratie gewijzigd.
De Westfalia inbouwsets werden door importeur Pon rechtstreeks van de fabriek in Duitsland geïmporteerd. Zie foto vanuit originele folder. Ik heb gehoord dat ook wel bij een gloednieuw aangekochte bus direct zo’n inbouwset werd ingebouwd via de VW dealer omdat dat goedkoper was dan een af fabriek geleverde Westfalia bus. Dat kwam toen ook al door de Nederlandse belastingtarieven en zocht men creatieve wegen om extra kosten te omzeilen. Mocht jouw T2 zo’n geval zijn, maakt het ook al bijzonder en ook niet van de af fabriek geleverde Westfalia’s te onderscheiden behalve dan de M-plaat.Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door superkever » do mar 02, 2023 21:51 pm

maxima schreef:hoi, zou kunnen omdat deze net als de onze eerst als lege bus in Nederland op kenteken gezet is en toen direct terug naar westfalia gegaan is voor de ombouw.
Dit werd (en misschien nog wel) vaak gedaan om over de ombouw/accessoires geen bpm te hoeven betalen.
Zo ongeveer ja, zie mijn verhaal. BPM bestond toen nog niet, is pas sinds 1992. Een voorloper van BPM,
vanaf 1969 werd z.g.n. “weelde belasting” van 25% op “luxe” producten ingevoerd, voor o.a. televisies, auto’s. BTW tarief was toen 12%. Dan betaalde men 12% BTW over de Westfalia inbouwset en geen 25% weelde belasting over de catalogusprijs van een complete af fabriek Westfalia campertje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door Davy_B. » vr mar 03, 2023 6:07 am

Mss een tussen vraagje... Waar bevindt zich het reservewiel van een Berlin? Zit die origineel altijd op de neus zoals deze?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door fahtal » vr mar 03, 2023 8:34 am

Ik heb een Berlin doe door amescador in elkaar is gezet. Je interieur is origineel Berlin. Ik vind het jammer dat je de ouderwetse vloerbedekking niet meer hebt.

Maar verder zie ik geen waarde daling vanwege de mcode.

Reserve wiel kan voorop verlaagd in bumper wat ik dan weer niet echt zelf inbouw actie vind.

Of in het dunne kastje naast het aanrecht.

Gezien je reservewiel vaak denk ik dat je bus door een professional tot Berlin is gemaakt. Sterker nog dit door de fabriek al is gedaan. En misschien later de meubels erin
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door gijsv » vr mar 03, 2023 9:59 am

Jouw bus is net als de meeste de afgelopen jaren aangepast door de gebruiker. Omdat zaken kapot gingen of omdat de eigenaar dit een goed idee leek. Zo heb je anders beklede voorstoelen, schuifraam, andere vloer, nieuwe daktent, dakstickers verkeerd kan nog wel even doorgaan. Puur als voorbeeld, het maakt mij namelijk niets uit, leuke bus.

Snap de discussie over originaliteit dan ook niet, bij de taxatie zal het niet uitmaken want het interieur zit er heel netjes in, waarschijnlijk professioneel gedaan

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door blokkever » vr mar 03, 2023 11:04 am

Het valt mij ook op dat er aan de doorloop is geknutseld, zat hier vroeger een tussenwand en reservewiel bak tussen en gedeeltelijk onder de stoelen?

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door Davy_B. » vr mar 03, 2023 13:34 pm

Volgens de code wel... Maar idd toffe bus gewoon genieten!!

Afbeelding

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door transporterT2 » vr mar 03, 2023 18:48 pm

Kentekenplaat hoort toch geel te zijn?
Gezien zijn leeftijd mag hij een blauwe voeren.
Vind alleen de letter cijfer letter combinatie vreemd.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door mobiel70 » za mar 04, 2023 9:54 am

Kentekenplaat mag alleen blauw zijn met een letter-cijfercombinatie van twee letters en vier cijfers. Dus moet deze geel zijn (GAIK-plaat).
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door Tuinkabouter90 » za mar 04, 2023 11:49 am

in hoeverre maakt het uit dat het wel of geen originele kamper is.
gaat er om dat je er plezier van hebt.
bus ziet er leuk uit.
en bij onze bus staat op het geboorte certificaat dat ze we een uitsnede voor westfalia hefdak heeft. maar is onduidelijk of ze als camper naar Nederland gekomen is.

wat wel grappig is bij jou kenteken check op rdw de benoeming eerste toelating 1976 en dat er later staat eerste inschrijving 1981

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door old brumax » za mar 04, 2023 14:48 pm

op mijn kenteken check bij rdw staat18 febr. 1976 datum eerste toelating!
Maar tellerstanden zijn dubieus daar laatste stand lager is dan vorige dus, klok vv of km terug gezet!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door blokkever » zo mar 05, 2023 18:43 pm

Tuinkabouter90 schreef:in hoeverre maakt het uit dat het wel of geen originele kamper is.
gaat er om dat je er plezier van hebt.
bus ziet er leuk uit.
en bij onze bus staat op het geboorte certificaat dat ze we een uitsnede voor westfalia hefdak heeft. maar is onduidelijk of ze als camper naar Nederland gekomen is.

wat wel grappig is bij jou kenteken check op rdw de benoeming eerste toelating 1976 en dat er later staat eerste inschrijving 1981
Dat kan heel goed, waarschijnlijk een geïmporteerde bus.
Bij mijn bus staan er drie data vermeld, datum eerste toelating: 28-02-1977, datum eerste tenaamstelling in Nederland: 01-05-199
En dan nog datum inschrijving voertuig in Nederland: 08-04-2016.
De laatste komt omdat ik toen een historisch kenteken heb gekregen bij mijn bus, daarvoor was hij ook al ingeschreven in Nederland, maar dan met een ander (geel) kenteken.

Dus voor deze bus kan dat ook geregeld worden omdat de eerste toelatingsdatum vóór 01-01-1978 is.

Plaats reactie