Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Ik heb eigenlijk alleen foto's gemaakt van een aantal dingen die we behandeld hebben.
Het voorbeeld wat we hadden is een heel schoon voorbeeld en daardoor erg duidelijk maar niet erg orgineel te noemen maar het komt allemaal op het zelfde neer.
Mycha z'n bus met de hobby as en porsche remmen en dropped spindels.
het plaatsen van een voorwiel lager (omdat dit nog al heel erg mis kan gaan)
de enige goede mannier om het lager in te vetten, na het ontvetten vet met een scheppende beweging in masseren totdat het er aan de andere kant uitkomt. krijg je schone handen van . . .
schone spindel
de rem schijf (had ook een trommel kunnen wezen) waar de verse lagerschalen in getikt zijn wat heel goed gaat met je oude lagerschalen die enkelzijdig zijn doorgeslepen zodat ze niet vast gaan zitten. Rojaal ingevet ook tussen de lagers een voorraadje. Daarna de kering erin tikken met bv de oude kering . . ook ff een likje vet aan doen
dan het spulletje er terug op binnenlager, schijf buitenlager ring en knelborgmoer.
en dan komt het belangrijkste
eerst vast aandraaien zodat alles op z'n plek zit en daarna zo los/vast draaien dat je de ring met wat weerstand kan bewegen.
Als het lager te vast wordt aangedraaid kan dat dus verstrekkende gevolgen hebben vast gelopen wielen en dat soort toestanden
Dit was les 1 van afgelopen zondag
Dr ontbreekt het een en ander hierna, klauwen terug plaatsen en stofkap, maar ik had vroeger op school ook al concentratie problemen
vanmiddag wat plaatjes van les 2
Het voorbeeld wat we hadden is een heel schoon voorbeeld en daardoor erg duidelijk maar niet erg orgineel te noemen maar het komt allemaal op het zelfde neer.
Mycha z'n bus met de hobby as en porsche remmen en dropped spindels.
het plaatsen van een voorwiel lager (omdat dit nog al heel erg mis kan gaan)
de enige goede mannier om het lager in te vetten, na het ontvetten vet met een scheppende beweging in masseren totdat het er aan de andere kant uitkomt. krijg je schone handen van . . .
schone spindel
de rem schijf (had ook een trommel kunnen wezen) waar de verse lagerschalen in getikt zijn wat heel goed gaat met je oude lagerschalen die enkelzijdig zijn doorgeslepen zodat ze niet vast gaan zitten. Rojaal ingevet ook tussen de lagers een voorraadje. Daarna de kering erin tikken met bv de oude kering . . ook ff een likje vet aan doen
dan het spulletje er terug op binnenlager, schijf buitenlager ring en knelborgmoer.
en dan komt het belangrijkste
eerst vast aandraaien zodat alles op z'n plek zit en daarna zo los/vast draaien dat je de ring met wat weerstand kan bewegen.
Als het lager te vast wordt aangedraaid kan dat dus verstrekkende gevolgen hebben vast gelopen wielen en dat soort toestanden
Dit was les 1 van afgelopen zondag
Dr ontbreekt het een en ander hierna, klauwen terug plaatsen en stofkap, maar ik had vroeger op school ook al concentratie problemen
vanmiddag wat plaatjes van les 2
De foto's zijn er weer
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Met les 2 hebben we het er over gehad waar stuurspeling allemaal vandaan kan komen waarvan plaatjes:
het kruiskoppeling rubber ding
het stuurhuis (is tot op zeker hoogte afstelbaar met bout links in beeld)
pitman arm en 1e kogel hoofdstuuras
2e kogel hoofdstuuras en hulpstuurhuis arm (lekker vage foto hé)
Hulp stuurhuis heb ik ff geen plaatje van maar die hoort zeker ook in het lijstje van mogelijke veroorzakers van speling thuis.
het andere eind van de hulpstuurhuis arm met de twee middelste stuuras kogels.
buitenste stuuras kogels en fusee kogels
Zoals eerder gezegd het voorbeeld is niet helemaal standaard, er zitten wat kogeltjes verkeerd om en de stuurassen zijn verstelbaarder dan standaard exemplaren maar hij is zo lekker schoon aan de onderkant. Net gewassen zeker
tot zo ver . . .
het kruiskoppeling rubber ding
het stuurhuis (is tot op zeker hoogte afstelbaar met bout links in beeld)
pitman arm en 1e kogel hoofdstuuras
2e kogel hoofdstuuras en hulpstuurhuis arm (lekker vage foto hé)
Hulp stuurhuis heb ik ff geen plaatje van maar die hoort zeker ook in het lijstje van mogelijke veroorzakers van speling thuis.
het andere eind van de hulpstuurhuis arm met de twee middelste stuuras kogels.
buitenste stuuras kogels en fusee kogels
Zoals eerder gezegd het voorbeeld is niet helemaal standaard, er zitten wat kogeltjes verkeerd om en de stuurassen zijn verstelbaarder dan standaard exemplaren maar hij is zo lekker schoon aan de onderkant. Net gewassen zeker
tot zo ver . . .
De foto's zijn er weer
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
dr liepen ook mensen met echte fototoestellen rond . . .
De foto's zijn er weer
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 11023
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
goed bezig guidddo. vooral dat laatste over die stuurspeling was ik graag bij geweest.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Rien
- Beginner
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo dec 02, 2009 20:44 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Geldrop
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Mooie foto`s en een goed verhaal over de apk punten van de stuur inrichting , Zoals gezegd door Guidddo was de bus aan de onderzijde zeer schoon !
ik heb nog wel een foto toestel gezien maar een toestel flitse steeds zie voorgaande foto`s .
meting was zeer leerzaam weer wat opgestoken .
Rien
ik heb nog wel een foto toestel gezien maar een toestel flitse steeds zie voorgaande foto`s .
meting was zeer leerzaam weer wat opgestoken .
Rien
Ik ben een Volkswagen oldtimer liefhebber.
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 877
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
guidddo schreef:dr liepen ook mensen met echte fototoestellen rond . . .
ja maar na zo'n mooi en compleet verhaal voegen die niet zoveel toe , kijk zelf maar
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10142
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Guiddddo, Zou je ALSJEBLIEFT !!!! willen kijken of je de foto's terug kan plaatsen
tnx
gr
Marcel
tnx
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 877
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Marcel ,
Ik weet niet wat je precies zoekt 9ik was een van de aanwezige met fototoestel), maar bijna geen foto's gemaakt
Heb je iets aan deze foto's? wat zeker belangrijk is en veel aandacht kreeg is dat je de lagers goed vol moet duwen met vet .het beste doe je dat door een klodder vet op je hand te doen en het lager steeds in het vet te duwen totdat het vet aan de andere kant van het lager eruit komt.
Grt Richard
Ik weet niet wat je precies zoekt 9ik was een van de aanwezige met fototoestel), maar bijna geen foto's gemaakt
Heb je iets aan deze foto's? wat zeker belangrijk is en veel aandacht kreeg is dat je de lagers goed vol moet duwen met vet .het beste doe je dat door een klodder vet op je hand te doen en het lager steeds in het vet te duwen totdat het vet aan de andere kant van het lager eruit komt.
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10142
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Inderdaad, dat van vet in de lagers. Dat zocht ik.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6407
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Hoezo, wist je niet dat er vet in moest dan??Briebelbus schreef: ↑vr mei 11, 2018 14:07 pmInderdaad, dat van vet in de lagers. Dat zocht ik.
Gr
Marcel
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10142
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Ik was mijn voorwiellagers aan het stellen
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6407
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Draai ze niet te vast, liever iets speling geeft een langere levensduur.
Die van mij draaien al 49 jaar en alleen als er een trommel af moet ivm remmen veeg ik het vzwartste vet weg en doe een dikke klodder aan beide zijden op het lager, door het rijden loopt het vanzelf tussen de kogels en het teveel loopt er uit naar de zijkanten, ook nog nooit 1 lager vervangen in al die jaren hoewel het aan de linkerkant deze winter wel gaat gebeuren denk ik kan hem nl. horen als hij op de krik draait!
Die van mij draaien al 49 jaar en alleen als er een trommel af moet ivm remmen veeg ik het vzwartste vet weg en doe een dikke klodder aan beide zijden op het lager, door het rijden loopt het vanzelf tussen de kogels en het teveel loopt er uit naar de zijkanten, ook nog nooit 1 lager vervangen in al die jaren hoewel het aan de linkerkant deze winter wel gaat gebeuren denk ik kan hem nl. horen als hij op de krik draait!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 877
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
old brumax schreef: ↑vr mei 11, 2018 22:22 pmook nog nooit 1 lager vervangen in al die jaren hoewel het aan de linkerkant deze winter wel gaat gebeuren denk ik kan hem nl. horen als hij op de krik draait!
Dan heb je nu foto' s van hoe je genoeg vet in het lager krijgt voor montage
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6407
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Technische dag 7-11-'10 de Boxer in Tilburg
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!