milleu zone amsterdam

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: milleu zone amsterdam

Bericht door Gliset » di mei 07, 2019 15:19 pm

Heftig...

Tienduizenden autosoorten in Amsterdam met uitsterven bedreigd

Klimaatverandering verdrijft Ascona B 1.6 en Renault Fuego turbodiesel uit stadshart

Het gaat niet goed met de biodiversiteit van het Amsterdamse wagenpark. Volgens een rapport van de gemeente zijn honderden inheemse autosoorten volledig uit het gebied binnen de ring verdwenen en zijn nog eens duizenden autosoorten met uitsterven bedreigd.

“De Ascona B, de Renault Fuego, de Lancia Delta A, de Reliant Robin: ze zijn allemaal al jaren niet meer in Amsterdam gesignaleerd,” zegt voituurder Frans Remús. “De laatste keer dat ik hier een ’83 Maserati Biturbo heb geteld was in 1983.”

Volgens autoloog Remús vormt klimaatverandering de grootste bedreiging voor de diversiteit van het gemotoriseerde ecosysteem. “Met name de soorten die teveel zijn vastgeroest in hun gedrag slagen er niet in om over te schakelen op andere voedingsbronnen. En dat terwijl hun traditionele menu steeds schaarser wordt. Een Rover 3500 V8 laaft zich nu eenmaal niet aan een laadpaal.”

Om het tij te keren is het volgens autokenners nodig om de inheemse populaties te beschermen tegen soorten die een plaag vormen. Remús: “Als je het mij vraagt moet de gemeente Tesla’s gewoon gaan afschieten. Anders zullen onze kinderen nooit meer een Porsche 928 4,5 liter horen brullen.”
bron
'79 VW T2 Berlin

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: milleu zone amsterdam

Bericht door superkever » wo mei 08, 2019 12:04 pm

Ik werk momenteel in projecten samen met 2 grote Energiebedrijven. Daar hoor ik dat 100% elektrisch rijden in 2030 een enorm grote uitdaging is.
Het huidige elektriciteitsnetwerk dat in onze straten ligt kan het piekvermogen dat nodig zou zijn voor het laden van alle elektrische auto's aan onze laadpalen thuis in de piekuren gewoon niet aan. Daar is aanpassing van het netwerk (bijv dikkere grondkabels) voor nodig of Smartgrid toepassingen, waarmee slim bepaalde gebruikers worden geknepen in maximaal afgenomen vermogen of prioriteit in laden o.i.d. Dat alleen al in ogenschouw nemende denk ik dat 2030 een Utopie is. De politiek droomt lekker verder en realiteitszin ontbreekt.

Persoonlijk denk ik dat voorlopig mijn moderne benzine Japanner veel schoner voor het milieu op wereldniveau is dan een elektrische. Mijn daily benzine Jap is een van schoonste en zuinigste in de middenklasse. Waarom heeft een Tesla een paar honderd PK nodig? Tuurlijk is die rete zwaar, maar dan nog is het vermogen zinloos. Daarmee scheurt menig bestuurder volle gas van de ene laadpaal naar de andere en haalt niet de beloofde afstand. Eerder aan de laadpaal kost meer energie, dus meer vuil opgewekte stroom buiten Amsterdam. Maar ja in Nederland schonere lucht afhankelijk hoe de wind staat, maar elders meer vervuiling door een hogere elektriciteitsvraag.

On Topic: en het klein aantal oldtimers weren geeft een nauwelijks waarneembare verbetering, is gebleken uit diverse onderzoeken.

Plaats reactie