T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]
- ardeko
- Gevorderde
- Bouwjaar Bus: 1972
Re: T2b Westfalia camper
Altijd mooi dit soort verhalen !
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Bouwjaar Bus: 1977
Er is toch wel wat meer aan de hand, een gebroken klepveer.
De klep zelf lijkt nog niet te zijn gebroken.
Het wordt dus toch niet even simpel starten helaas.
Het valt me ook op dat de stelschroeven al ver zijn uitgedraaid wat kan betekenen dat de kleppenzittingen al ver zijn ingeslagen.
De klepschotel is spoorloos verdwenen, maar misschien heeft de Pechhulp dienst het kleppendeksel er ook al af gehad en is deze er uit gevallen.

De klep zelf lijkt nog niet te zijn gebroken.
Het wordt dus toch niet even simpel starten helaas.
Het valt me ook op dat de stelschroeven al ver zijn uitgedraaid wat kan betekenen dat de kleppenzittingen al ver zijn ingeslagen.
De klepschotel is spoorloos verdwenen, maar misschien heeft de Pechhulp dienst het kleppendeksel er ook al af gehad en is deze er uit gevallen.

Laatst gewijzigd door blokkever op wo mar 20, 2024 13:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: T2b Westfalia camper
Ai bummerr! Alle rest onderdelen gevonden? Stoter ziet er ook lekker uit! 
- blokkever
- Luchtgekoeld
Hier een inkijkje in de inlaatpoort, hier kun je zien dat de klep goed krom is (klep raakt zitting aan de bovenkant, aan onderkant zie je de bovenkant van de zuiger.
Ik had al een vermoeden, maar na het verwijderen van de koelkap wordt duidelijk dat er een onderdeel mist, de flappen die de koellucht regelen d.m.v. een thermostaat en essentieel voor een goede werking van de oliekoeler, onbegrijpelijk dat men deze maar gewoon weglaat.
De kop is er af, zuiger is wat beschadigd, dus die ga ik vervangen door een goede gebruikte en zet de zuigerveren van deze over op de vervanger.

De kop is er redelijk goed vanaf gekomen, klepzitting lijkt niet beschadigd, dus een nieuwe klep er in en misschien de klep geleider vervangen en dan kan hij weer inelkaar.

Ik had al een vermoeden, maar na het verwijderen van de koelkap wordt duidelijk dat er een onderdeel mist, de flappen die de koellucht regelen d.m.v. een thermostaat en essentieel voor een goede werking van de oliekoeler, onbegrijpelijk dat men deze maar gewoon weglaat.

De kop is er af, zuiger is wat beschadigd, dus die ga ik vervangen door een goede gebruikte en zet de zuigerveren van deze over op de vervanger.

De kop is er redelijk goed vanaf gekomen, klepzitting lijkt niet beschadigd, dus een nieuwe klep er in en misschien de klep geleider vervangen en dan kan hij weer inelkaar.

- blokkever
- Luchtgekoeld
Re: T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]
Ik was van plan de zuiger te vervangen door een andere gebruikte, maar er zat teveel verschil tussen de oude en de vervanger (de vervanger was meer dan 50 gram zwaarder). Daarom besloten om een poging te doen de zuiger te repareren, ik heb het beschadigde deel goed schoon gemaakt en oppervlakkig gefreesd om een goede basis te krijgen om het aluminium te laten oplassen. Dit is aardig gelukt en nu kan ik diezelfde zuiger hergebruiken.
De kop kan worden voorzien van een nieuwe klep, de klepgeleider en klepzitting zijn niet beschadigd. Als de motor weer inelkaar gaat dan ga ik ook even goed de klepgeometrie checken, waarschijnlijk moet er een shim van ca. 2mm onder de tuimelaarassen. Ik vermoed dat een foute klepgeometrie ook de oorzaak is geweest dat de stoterstang uit het kommetje van de tuimelaar is geraakt en er daarna een kettingreactie van schade is ontstaan.

De kop kan worden voorzien van een nieuwe klep, de klepgeleider en klepzitting zijn niet beschadigd. Als de motor weer inelkaar gaat dan ga ik ook even goed de klepgeometrie checken, waarschijnlijk moet er een shim van ca. 2mm onder de tuimelaarassen. Ik vermoed dat een foute klepgeometrie ook de oorzaak is geweest dat de stoterstang uit het kommetje van de tuimelaar is geraakt en er daarna een kettingreactie van schade is ontstaan.

- ardeko
- Gevorderde
Nette reparatie, ik heb altijd begrepen dat het lastig zou zijn ivm uitzettingscoëfficiënt verschil tussen de legering zuiger en toevoegmateriaal. Maar volgens mij zit jij dieper in de techniek (omdat je een TIG apparaat en freesbank tot je beschikking hebt) dus ik ben benieuwd!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Lekker bezig! dit blokje is in goede handen bij jou
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
dakota beige
- blokkever
- Luchtgekoeld
Gisteren wilde ik de nokvolgers even controleren voordat ik het blok weer inelkaar zet, blijkt de nokvolgers die bij de kromme klep hoort er niet uit te willen.
Uiteindelijk heb ik hem er uit gekregen door het blok op te warmen rond de nokvolger ( aluminium zet meer uit dan staal). De nokvolgers heeft het blijkbaar ook zwaar te verduren gehad, er zitten haarscheurtjes in het oppervlak.
Het viel me ook op dat er bij alle nokvolgers behoorlijk veel pitting in het oppervlak zit.
Eigenlijk moet je de nokvolgers altijd samen met de nokkenas vervangen, maar ik denk dat ik hier nu even tegen ga zondigen.
Ik overweeg nu om ze te gaan vervangen door een gebruikte set 95 grams nokvolgers die ik nog heb liggen, geen idee of deze wel compatibel met de nokkenas as zijn maar dat zien we dan wel weer.
Uiteindelijk heb ik hem er uit gekregen door het blok op te warmen rond de nokvolger ( aluminium zet meer uit dan staal). De nokvolgers heeft het blijkbaar ook zwaar te verduren gehad, er zitten haarscheurtjes in het oppervlak.
Het viel me ook op dat er bij alle nokvolgers behoorlijk veel pitting in het oppervlak zit.
Eigenlijk moet je de nokvolgers altijd samen met de nokkenas vervangen, maar ik denk dat ik hier nu even tegen ga zondigen.
Ik overweeg nu om ze te gaan vervangen door een gebruikte set 95 grams nokvolgers die ik nog heb liggen, geen idee of deze wel compatibel met de nokkenas as zijn maar dat zien we dan wel weer.

-
- Luchtgekoeld
- Bouwjaar Bus: 1969
Als die nokvolger zo zwaar loopt is het niet vreemd dat de boel dan stuk loopt, de zuiger doet iedere keer de klep met een klap dicht

Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
Die nokvolger liep zwaar doordat deze kapot is geslagen, wanneer dat dat precies is gebeurd in de kettingreactie blijft gissen, maar dat onderdelen op elkaar in hebben staan hameren is wel duidelijk.
Ik twijfel nu wel of ik de andere nokvolgers nog vlak wil laten slijpen voor ik deze ga monteren.
Deze vertonen wel wat slijtage, maar ze hebben in ieder geval geen last van pitting.
Ik twijfel nu wel of ik de andere nokvolgers nog vlak wil laten slijpen voor ik deze ga monteren.
Deze vertonen wel wat slijtage, maar ze hebben in ieder geval geen last van pitting.

- fahtal
- Luchtgekoeld
- Contacteer:
Ik heb bij mij ze allemaal vervangen voor hydraulische en de nokkenas niet. Werkt nog steeds prima. Was net zo'n blokje onbekende geschiedenis. Liep nog wel maar wat rauw. Met de andere set nokvolgers klinkt die een stuk vriendelijker.
dakota beige
dakota beige
- blokkever
- Luchtgekoeld
Even een kleine update over de motor, nadat ik de beschadigde zuiger had gerepareerd werd mij een gebruikt setje met vlakke zuigers aangeboden in vergelijkbare staat, het lijkt mij een leuk experiment om deze te monteren en te proberen hoe deze het doen in combinatie met de originele injectie.

Verder heb ik de beschadigde kop gerepareerd, deze is voorzien van een nieuwe klepgeleider en een vervangende inlaatklep, deze kop is weer klaar voor montage.

Hierna wilde ik de andere kop nog een beetje opfrissen, o.a. de inlaat- en uitlaatpoorten nog een beetje flowen (de overgangen naar de klepzittingen zijn niet echt mooi vloeiend)

Echter na het schoonmaken trof ik bij beide uitlaatpoorten deze kleine scheurtjes aan.

Dat is dus wel een kleine tegenvaller, maar ik heb gelukkig nog wel wat koppen liggen waar ik nog wel wat van kan maken. Deze kop komt op de lijst om eens proberen te repareren.
De nokvolgers heb ik inmiddels ook klaar, deze zijn afgedraaid met een speciale beitel voor gehard staal en deze heb ik daarna met de hand op een vlakke slijpsteen glad en heel licht bol geslepen.

Verder heb ik de beschadigde kop gerepareerd, deze is voorzien van een nieuwe klepgeleider en een vervangende inlaatklep, deze kop is weer klaar voor montage.

Hierna wilde ik de andere kop nog een beetje opfrissen, o.a. de inlaat- en uitlaatpoorten nog een beetje flowen (de overgangen naar de klepzittingen zijn niet echt mooi vloeiend)

Echter na het schoonmaken trof ik bij beide uitlaatpoorten deze kleine scheurtjes aan.

Dat is dus wel een kleine tegenvaller, maar ik heb gelukkig nog wel wat koppen liggen waar ik nog wel wat van kan maken. Deze kop komt op de lijst om eens proberen te repareren.
De nokvolgers heb ik inmiddels ook klaar, deze zijn afgedraaid met een speciale beitel voor gehard staal en deze heb ik daarna met de hand op een vlakke slijpsteen glad en heel licht bol geslepen.

- ardeko
- Gevorderde
Goed bezig ...maar dit doe je niet even in je fietsen schuurtje neem ik aan ?
- blokkever
- Luchtgekoeld
Ik doe dit in mijn garage, voor het lassen en draaien maak ik even gebruik van de werkplaats op mijn werk.

- fahtal
- Luchtgekoeld
- Contacteer:
Mooie update weer
dakota beige