Fleetwoods Bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » za jun 27, 2020 23:12 pm

Briebelbus schreef:Hoe ga jij die gordelplaat van de bestuurderszijde vast zetten :?:
Met blindklinkmoeren. Werkt erg prettig, maar heeft niet de stevigheid van een gelaste bout ben ik bang. Als ooit een de motor eruit gaat en de tank, dan wellicht even goed aanpakken. Het zit op zich wel stevig, maar ik wil toch proberen om ook nog de originele bevestigingspunten te gebruiken op de een of andere manier, zodat ik nog wat extra verankering krijg.

Vandaag nog verder gegaan met de kast. Weer een stapje verder. De gordelsteun zit nu in de kast (dus er komt nog een gleuf in de kast waar de gordel doorheen komt) en ben nu bezig met de binnenkant van de kast.

Zo ziet het er van buiten uit:
Afbeelding

En daarna sleuven gefreesd voor een staander en liggende planken:
Afbeelding

Er zijn nog een aantal planken waarin de ronding van de zijkant verwerkt moet worden, dus dat kost nog wel wat tijd. Als die af zijn, en het geheel past ook nog eens in de bus, ga ik alles definitief verlijmen en vast schroeven. Dan alles met formica bekleden en daarna de deurtjes nog maken.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door mobiel70 » zo jun 28, 2020 10:18 am

Als ik het goed zie is die al bevestigd in het plaatwerk boven de benzinetank. Hopen dat daar een flinke plaat onder zit...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » zo jun 28, 2020 10:55 am

mobiel70 schreef:Als ik het goed zie is die al bevestigd in het plaatwerk boven de benzinetank. Hopen dat daar een flinke plaat onder zit...
Nope, nog niet. Dat is een klus voor later, wanneer de motor e.d. eruit gaat. Ik wil wel nog proberen of ik nog een extra bevestiging kan maken aan de originele bevestigingspunten.

Niet de ideale oplossing, maar beter dan niets...
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » ma jun 29, 2020 23:43 pm

Weer een stapje verder met de kast. Nog wat extra planken op maat gezaagd en wat kijken of het allemaal past zoals bedacht. Valt niet tegen Afbeelding

Zo gaat het ongeveer aan de binnenzijde uit zien:Afbeelding
Afbeelding

Er komen nog 2 ligplanken in. Dat rare gat in de hoek is waar de achterklep scharnieren komen. Dat moet ik nog wat afwerken.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » di jul 07, 2020 22:42 pm

Weer een stapje verder (en post #200 Afbeelding). Kast past netjes en kan nu de laatste dingetjes gaan afwerken. Nu begonnen met electra aanleg, omdat ik er nu nog makkelijk bij kan.

Ik ga een cyrix CT relais installeren voor de huishoudaccu. Er was wel iets gefabriceerd hiervoor door de vorige eigenaar, maar daar ben ik nooit echt van onder de indruk geweest. Dus relais geïnstalleerd, accu houder voor leefaccu en al wat kabels door het tussenschot naar binnen geleid. Uiteraard de gaten voorzien van een doorvoer rubber ter bescherming.

Zo ziet het in de motorruimte eruit:
Afbeelding

Links het cyrix relais en rechts de doorvoer gaten. 1 kabel al naar binnen, andere gat een touwtje doorheen getrokken, kabels komen later. De rode kabel die op de foto van boven komt gaat naar de start accu. Deze kan netjes samen met de kabelboom bevestigd worden. Daar zitten metalen clips waar je de kabels tussen kunt klemmen. Geen gedoe dus met boren of schroeven Afbeelding.

Ik moet nog een gat maken voor de kabels van de acculader, die komt met o.a. zekering doos onderin de kast te liggen. Deze plek om kabels door te voeren komt daar precies uit: ideaal!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » zo jul 12, 2020 22:10 pm

Dit weekend weer wat geklust en weer wat stapjes gemaakt. De bedbank is nu vrijwel af wbt bouw. Nu alleen nog afwerken met formica.

Ik heb aan de zitting een lat bevestigd, zodat de rugleuning daarop kan leunen wanneer de bank is uitgeklapt. Ook nog een balk tegen de zitting aan geschroefd om deze extra stevigheid te geven:

Afbeelding

De balk wil ik eigenlijk nog vervangen door een vierkante ijzeren buis. Zeker zo sterk en stuk minder massief. Deze balk had ik nog liggen, vandaar dat ik deze gebruikt heb.

Ook nog een steunplankje tussen de rugleuning en de laadvloer gemaakt. Hier rust de rugleuning op wanneer de bank is uitgeklapt en tevens is het gat tussen de 2 daarmee opgevuld.
Afbeelding
Afbeelding

Hiervoor eerst een plank onder verstek gezaagd (22 graden mocht iemand het willen weten...):
Afbeelding

En met behulp van een reststukje, de bankschroef en een hamer wat beugeltjes in de juiste hoek weten te krijgen:
Afbeelding

Ook nog wat zitten passen en meten om de gordels netjes door de kast te laten lopen, maar daarover een andere keer meer.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » zo jul 19, 2020 19:57 pm

Zo, dit weekend even wat meters kunnen maken Afbeelding.

De kast helemaal uit elkaar gehaald, zodat ik de binnenkant makkelijk in de beits kon zetten:

Afbeelding


Daarna de boel weer in elkaar gezet, maar nu ook verlijmd, geschroefd en schroef gaten opgevuld:
Afbeelding

En daarna het spannende werk: alles met formica beplakken. Ik had het nog nooit gedaan. Het leek me niet zo gek moeilijk, maar altijd weer afwachten als je iets nieuws gaat proberen. Zoals bij alles geldt hier ook: goed voorbereiden en rustig werken en dan komt het vaak wel goed.

Per vlak de volgende dingen gedaan:
Insmeren met bison kit. Met een lijm kam met fijne tanden de boel goed uit strijken. Dit zowel op de kast als op het te plakken formica:
Afbeelding
Afbeelding

De lijm moet dan even drogen. Aangezien het direct vast zit bij contact, wat bamboestokken gebruikt als 'spacers' zodat het formica goed uitgelijnd kan worden:
Afbeelding

Dan vanuit het midden met een roller aandrukken en voila:
Afbeelding

Dan met de frees de randen op maat snijden en met een vijl helemaal strak vijlen:
Afbeelding

Ook nog de uitsparing voor het achterklep scharnier bekleed:
Afbeelding

Ook nog de ander zijkant en de voorkant gedaan. Was wel benieuwd hoe het op de hoeken uit zou pakken, maar dat is super strak:
Afbeelding

Helaas geen foto gemaakt van het eindresultaat van vandaag, maar ben voorlopig nog niet klaar, dus dat komt later. Volgende stap (en ook laatste grote) zijn de deurtjes.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door mobiel70 » zo jul 19, 2020 22:11 pm

Dat ziet er al heel mooi uit!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » ma jul 20, 2020 19:05 pm

mobiel70 schreef:Dat ziet er al heel mooi uit!
Thanks, ben er ook wel blij mee! Nu nog afwerken met zwarte rubbers, dat steekt mooi af.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » do jul 23, 2020 22:38 pm

Vanavond de zaag erin gezet Afbeelding. Met de inval cirkelzaag de rechte stukken gedaan en de hoeken met de decoupeerzaag.
Aangezien er ruimte moet zijn voor de rubbers die om het deurtje komen, is de zaagsnede 4 mm breed (2 x zagen met de cirkelzaag per zijde dus...). Een voordeel hiervan is, dat ik de hoeken lekker vanuit de losse pols kan zagen, zo lang ik maar binnen de lijntjes blijf. Daarna met de frees (en een eerder gemaakte template) de hoeken mooi afwerken.

Hier de voorbereiding. Alles afgeplakt en uitgetekend waar gezaagd moet worden:
Afbeelding
Afbeelding

En dit is het resultaat na zagen en de hoeken fresen:
Afbeelding

Template ligt bovenop de kast. Met dubbelzijdig tape is dat prima tijdelijk vast te zetten. Dit werkt snel en een stuk netter dan alles met de decoupeerzaag zagen. Alle rondingen zijn nu ook identiek.

Voor het deurtje eenzelfde oplossing, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen.

To be continued...
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fahtal » do jul 23, 2020 23:02 pm

Ik moet zeggen dit wordt een mooi interieur
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » vr jul 24, 2020 23:13 pm

fahtal schreef:Ik moet zeggen dit wordt een mooi interieur
Ik hoop het! Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben tot nu toe. Maaar we zijn er nog niet!

Vandaag weer wat meters kunnen maken. Nu begint het afrondende werk en dan zie je ineens het resultaat. Dat is wel erg fijn!

Vandaag 1 deurtje van rubber voorzien. Toen kwam ik erachter dat de ruimte tussen de deur en de opening te krap was voor het rubber. Nu dus een opening van 6 mm rondom (ipv 4) en dan valt het deurtje netjes in de opening.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna ook de 3 andere deurtjes uitgezaagd en de bovenrand afgewerkt met een T-profiel. De bovenkant (met donkere beits) zie je nauwelijks als de kast straks in de bus staat. Daar moet je moeite voor doen.
Afbeelding

Ook nog de sleuven gefreesd waar de gordels doorheen komen.

Het to-do lijstje is helaas nog niet leeg, dus nog wel wat werk voor de boeg!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door EeVeeWee » za jul 25, 2020 16:38 pm

Dat gaat er heel sjiek uit zien! :mrgreen:
Dus.

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » zo jul 26, 2020 23:31 pm

EeVeeWee schreef:Dat gaat er heel sjiek uit zien! :mrgreen:
Ik hoop het!

Vandaag nog de 3 andere deurtjes af kunnen werken en alvast een LED strip geplaatst. Deze kan van zacht tot fel en zelfs disco, maar of dat zo lekker slaapt... Afbeelding

Afbeelding
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » di jul 28, 2020 23:00 pm

Volgende stapje: het eerste deurtje gemonteerd. Ik wil stevige scharnieren met een veer, dus beetje uitproberen hoe dat het beste kan. Uiteindelijk voor een stevig hoekijzer gekozen.

Eerst sleuven fresen (rechts bovenin ligt het scharnier al klaar...) :
Afbeelding

Dan de hoekijzers en de scharnieren erop:
Afbeelding


Van de voorkant ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

En open!
Afbeelding

Ik heb het nog niet allemaal volledig vast geschroefd (moet er binnenkort weer van af om het randje van de opening af te werken), maar het zit nu al heel stevig. Helemaal geen speling of wiebelig, erg tevreden!

Binnenkort weer meer!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Plaats reactie