Fleetwoods Bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » wo aug 26, 2009 0:17 am

Nou, weer eens tijd voor een update.

Begin mei heeft de bus dienst gedaan als trouwbus op de bruiloft van een goeie vriend. Heel veel complimenten gekregen en een aantal voorzichtige vragen of ik een paar maanden later toevallig niet nog wat tijd had om ook op andere bruiloften te rijden...

In juni de bus klaargemaakt voor de vakantie, maar toen liep ik tegen de carb problemen aan die hierboven beschreven zijn. Ook bleven de remmen hangen (vooral bij warmer weer) en dit heb ik niet echt op kunnen lossen voor de vakantie. Was op zich nog prima mee te rijden, maar was toch niet helemaal relaxed... Lekker weekje aan het meer van Annecy (Fr) gestaan en toen via Zwitserland naar het Schwartzwald. Toch behoorlijk wat klimmetjes gemaakt, maar de bus hield het prima vol.

Thuis gekomen toch maar es naar de remmen gekeken. Bleek dat de remklauwen toch wel aan een revisie toe waren aangezien een van de zuigers niet (of nauwelijks) meer wilde bewegen. Na veel gezoek het juiste revisiesetje kunnen vinden voor Girling reklauwen (geleverd vanaf '75: klik) en de boel maar es goed aangepakt.

Na demonteren bleek dat een revisie inderdaad echt nodig was:
Zuiger nog op z'n plek:
Afbeelding

Zuiger eruit:
Afbeelding

Stofkap (of wat er nog van over is :?):
Afbeelding

Dat glimt weer mooi! Gelukkig waren de zuigers nauwelijks aangetast:
Afbeelding

Bij een van de remklauwen was vorig jaar een ontluchtingsnippel afgebroken. Nu eindelijk de mogelijkheid om de restantjes te verwijderen. Eerst voorzichtig uitgeboord en daarna met een linkse tap de boel eruit gekregen:
Afbeelding

Vervolgens heb ik de klauwen eerst schoongemaakt met een staalborstel en vervolgens heb ik de boel elektrolitisch ontroest. Dit wilde ik al een tijdje uitproberen en ik moet zeggen dat het prima werkt! Hier een link met de details hoe dit proces werkt en hoe je dit zelf kunt doen (echt super simpel :D).

Je begint met een soda-oplossing met metalen strips:
Afbeelding

Vervolgens de pluspool van de acculader met de metalen strips verbinden en de minpool met het te ontroesten voorwerp (beetje wazig, maar dat komt door de soda):
Afbeelding

Je wacht een tijdje (ik heb de klauwen bijna een dag laten 'sudderen', maar het zou nog wel langer kunnen....), en de soep is klaar :D:
Afbeelding

Daarna ziet het er zo uit:
Afbeelding

En na behandelen met de staalborstel op de haakse slijper zo:
Afbeelding

Vervolgens paar laagjes hammerite, nieuwe ontluchtingsnippels en rubbers erop en de boel her en der ingesmeerd met kopervet:
Afbeelding

Morgen de boel monteren en dan maar hopen dat de remproblemen voorbij zijn :roll:.

Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
Thomas
Actief Lid
Berichten: 340
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 12:44 pm

Bericht door Thomas » wo aug 26, 2009 8:01 am

Wauw, dat ziet er indrukwekkend uit! Dat ontroesten in die bak met soda werkt super; kon je dat maar eens met een hele bus doen ;) Waar blijf je nu met het restant; is dat chemisch afval?
The band is just fantastic, that is really what I think. Oh by the way, which one's Pink?

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » wo aug 26, 2009 8:30 am

Thomas schreef:Wauw, dat ziet er indrukwekkend uit! Dat ontroesten in die bak met soda werkt super; kon je dat maar eens met een hele bus doen ;) Waar blijf je nu met het restant; is dat chemisch afval?
Het restant is op zich geen chemisch afval. Het is eigenlijk gewoon roest. De roest die op de klauwen zit gaat een of andere verbinding aan met het ijzer van de staven die in de oplossing hangen. Deze staven worden dus ook als het ware weggevreten. Wat het precies voor een verbinding is weet ik niet, maar het is dus gewoon een vorm van ijzeroxide.

Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » wo aug 26, 2009 23:33 pm

Nou, de boel gemonteerd en helaas.... het probleem was alleen maar erger :shock:

Het rempedaal bleef helemaal beneden staan als de motor draaide en zonder motor deed ie het ook niet helemaal goed. Viel me op dat er ook een soort 'drempel' was en als je daar overheen ging (voelde je goed via het pedaal) dan bleef ie hangen, daar boven niet.

Op advies van Etienne van Evam Classic (nog bedankt :wink:) toch maar de hoofremcilinder en rembekrachtiger losgemaakt. Toen ik de boel een slag draaide om los te halen kwam er een flinke hoeveelheid roestwater/roestremvloeistof uit de bekrachtiger zetten :shock: :?. Niet de bedoeling volgens mij. Waarschijnlijk dus lekke hoofdremcilinder die de bekrachtiger verkl**t heeft....

Ontzettend balen natuurlijk want die rembekrachtigers zijn reteduur en bijna nergens te krijgen. Half nederland afgebeld (enigszins in de buurt van Utrecht) en uiteindelijk had Paalman luchtgekoeld 'm op voorraad. Snel er naartoe gesjeesd en 15 min voor sluitingstijd had ik mijn bekrachtiger.

Thuis de boel snel gemonteerd, maar bij het overzetten van het reservoir dat op de hoofdremcilinder zit, brak een pootje af :x :x . Gelukkig had Etienne er nog eentje op voorraad, dus die snel opgehaald en eindelijk de boel afgemonteerd. Vervogens nog in mijn eentje de boel ontlucht. Met een beetje kunst en vliegwerk lukte dit best goed moet ik zeggen.

Een half uurtje geleden een testritje gemaakt en de bus remt echt super :P 8). Lekker soepeltjes en reageert heel goed. Heeft me heel wat tijd en moeite gekost, maar ondertussen is het remsysteem van voor tot achter vervangen/gereviseerd (op de meeste metalen leidingen na...) en dat is toch ook wel een fijne gedachte 8).

Nu ga ik lekker douchen na een lange dag klussen om al die troep eens uit mijn gezicht te wassen (wat komt er veel zooi naar beneden als je onder een bus ligt zeg....).

Groet, van een strak remmende Martijn
Laatst gewijzigd door fleetwood op zo nov 15, 2009 11:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » do aug 27, 2009 7:56 am

Mooi verhaal en goeie uitleg, Martijn!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » do aug 27, 2009 9:40 am

Dit is bij onze pick-up vorig jaar ook allemaal vervangen
Die remde alleen nog steeds wel heel goed
de motor liep daarvan slecht en dat kwam door het vacuumverlies door de bekrachtiger.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » vr aug 28, 2009 13:25 pm

Hier nog een foto van de gemonteerde remklauw. Heb geen foto's gemaakt van de nieuwe remcilinder en bekrachtiger, maar das ook niet zo schokkend....
Afbeelding

Heb vandaag eens bekeken wat ik nou precies onder de bus uit heb gehaald en waar nu het probleem zat. Zo kwam het er onderuit:
Afbeelding

En zo ziet de rembekrachtiger van binnen uit :shock::
Afbeelding

Ik had verwacht dat de hoofdremcilinder had gelekt en dat daardoor de bekrachtiger gesneuveld is, maar deze zag er eigenlijk nog prima uit. Ik heb de afgelopen jaren ook geen druppel remvloeistof bij hoeven te vullen dus dit duidt inderdaad ook niet op een lekkage. Zo ziet de inhoud eruit:
Afbeelding

Heb besloten om de remcilinder dus maar eens goed te ontroesten en weer in elkaar te zetten. Als ie dan niet lekt, dan heb ik een reserve (of mocht nog iemand op zoek zijn :wink:). Eerst dus maar eens met de staalborstel de meeste troep eraf gehaald:
Afbeelding]

Het elektrolitisch ontroesten is mij prima bevallen met de remklauwen dus dit ga ik weer doen. Lekker sudderen dus:
Afbeelding

Het resultaat volgt nog :wink:.

Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » zo aug 30, 2009 11:32 am

Hier dan het resultaat:

Na elektrolitisch ontroesten:
Afbeelding

Vervolgens met de staalborstel op de slijptol de boel schoongemaakt:
Afbeelding

En alles weer gemonteerd:
Afbeelding

De boel ook goed ingesmeerd met remvet, dus het loopt lekker soepeltjes. Op zich wel handig als back-up, mocht ik nou problemen krijgen met het aftermaket spul wat er nu op zit.

Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo aug 30, 2009 12:39 pm

Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » zo aug 30, 2009 15:01 pm

Hoe heb je de zuigers weer zo mooi gekregen??
Ik wil van de winter ook het spul uit elkaar gaan halen en goed aanpakken :?
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
TJMElsen
Actief Lid
Berichten: 444
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:11 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door TJMElsen » zo aug 30, 2009 16:45 pm

Errug netjes!

Mvg,

Thomas
"Pissing against the wind"

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » ma aug 31, 2009 10:00 am

bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Hmm, das misschien wel een goed plan. Ik zal straks ff een topic aanmaken.
Stuif schreef:Hoe heb je de zuigers weer zo mooi gekregen??
Ik wil van de winter ook het spul uit elkaar gaan halen en goed aanpakken :?
De rotzooi die op de zuigers zat, ging er met remmenreiniger eigenlijk al grotendeels van af. Op 2 zuigers zaten ook wel een paar roestputjes, maar die zaten aan de bovenkant (nog boven het 'afsluitrubber'). Deze heb ik ook ff laten sudderen in de 'soep' en daarna met heel fijn schuurpapier (nat) opgeschuurd. Er zijn volgens mij ook wel revisiesetjes te krijgen (inclusief zuigers), maar deze zijn voor aftermaket remklauwen en in theorie niet geschikt voor de T2 (klik). Je zou het natuurlijk altijd eens kunnen proberen en als het niet past, kun je ze vast weer retourneren. Het is me wel opgevallen dat overal afgeraden wordt om de helften van de klauwen te splitsen, dus dit zou ik alleen maar doen als het echt noodzakelijk is. Oh ja, let ook ff op het merk van je klauw (ate of girling), maakt dus uit ivm welk revisiesetje je nodig hebt (zie hier).
TJMElsen schreef:Errug netjes!

Mvg,

Thomas
Dankje! Misschien ook wel een handige techniek voor jou gezien de naam van jouw project :wink: :lol:

Groet, Martijn
Laatst gewijzigd door fleetwood op zo nov 15, 2009 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » ma aug 31, 2009 11:55 am

bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Ah, dat kan dus alleen maar door een moderator geplaatst worden...

Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » ma aug 31, 2009 11:58 am

fleetwood schreef:
bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Ah, dat kan dus alleen maar door een moderator geplaatst worden...

Groet, Martijn
Maak je hem hier even aan, verplaatsen we het daarna naar de schatkamer ;)

DONE

http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=5827

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » di sep 01, 2009 17:22 pm

Lomax schreef:
fleetwood schreef:
bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Ah, dat kan dus alleen maar door een moderator geplaatst worden...

Groet, Martijn
Maak je hem hier even aan, verplaatsen we het daarna naar de schatkamer ;)

DONE

http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=5827
Dankje 8)

Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Plaats reactie