Fleetwoods Bus
Nou, weer eens tijd voor een update.
Begin mei heeft de bus dienst gedaan als trouwbus op de bruiloft van een goeie vriend. Heel veel complimenten gekregen en een aantal voorzichtige vragen of ik een paar maanden later toevallig niet nog wat tijd had om ook op andere bruiloften te rijden...
In juni de bus klaargemaakt voor de vakantie, maar toen liep ik tegen de carb problemen aan die hierboven beschreven zijn. Ook bleven de remmen hangen (vooral bij warmer weer) en dit heb ik niet echt op kunnen lossen voor de vakantie. Was op zich nog prima mee te rijden, maar was toch niet helemaal relaxed... Lekker weekje aan het meer van Annecy (Fr) gestaan en toen via Zwitserland naar het Schwartzwald. Toch behoorlijk wat klimmetjes gemaakt, maar de bus hield het prima vol.
Thuis gekomen toch maar es naar de remmen gekeken. Bleek dat de remklauwen toch wel aan een revisie toe waren aangezien een van de zuigers niet (of nauwelijks) meer wilde bewegen. Na veel gezoek het juiste revisiesetje kunnen vinden voor Girling reklauwen (geleverd vanaf '75: klik) en de boel maar es goed aangepakt.
Na demonteren bleek dat een revisie inderdaad echt nodig was:
Zuiger nog op z'n plek:
Zuiger eruit:
Stofkap (of wat er nog van over is ):
Dat glimt weer mooi! Gelukkig waren de zuigers nauwelijks aangetast:
Bij een van de remklauwen was vorig jaar een ontluchtingsnippel afgebroken. Nu eindelijk de mogelijkheid om de restantjes te verwijderen. Eerst voorzichtig uitgeboord en daarna met een linkse tap de boel eruit gekregen:
Vervolgens heb ik de klauwen eerst schoongemaakt met een staalborstel en vervolgens heb ik de boel elektrolitisch ontroest. Dit wilde ik al een tijdje uitproberen en ik moet zeggen dat het prima werkt! Hier een link met de details hoe dit proces werkt en hoe je dit zelf kunt doen (echt super simpel ).
Je begint met een soda-oplossing met metalen strips:
Vervolgens de pluspool van de acculader met de metalen strips verbinden en de minpool met het te ontroesten voorwerp (beetje wazig, maar dat komt door de soda):
Je wacht een tijdje (ik heb de klauwen bijna een dag laten 'sudderen', maar het zou nog wel langer kunnen....), en de soep is klaar :
Daarna ziet het er zo uit:
En na behandelen met de staalborstel op de haakse slijper zo:
Vervolgens paar laagjes hammerite, nieuwe ontluchtingsnippels en rubbers erop en de boel her en der ingesmeerd met kopervet:
Morgen de boel monteren en dan maar hopen dat de remproblemen voorbij zijn .
Groet, Martijn
Begin mei heeft de bus dienst gedaan als trouwbus op de bruiloft van een goeie vriend. Heel veel complimenten gekregen en een aantal voorzichtige vragen of ik een paar maanden later toevallig niet nog wat tijd had om ook op andere bruiloften te rijden...
In juni de bus klaargemaakt voor de vakantie, maar toen liep ik tegen de carb problemen aan die hierboven beschreven zijn. Ook bleven de remmen hangen (vooral bij warmer weer) en dit heb ik niet echt op kunnen lossen voor de vakantie. Was op zich nog prima mee te rijden, maar was toch niet helemaal relaxed... Lekker weekje aan het meer van Annecy (Fr) gestaan en toen via Zwitserland naar het Schwartzwald. Toch behoorlijk wat klimmetjes gemaakt, maar de bus hield het prima vol.
Thuis gekomen toch maar es naar de remmen gekeken. Bleek dat de remklauwen toch wel aan een revisie toe waren aangezien een van de zuigers niet (of nauwelijks) meer wilde bewegen. Na veel gezoek het juiste revisiesetje kunnen vinden voor Girling reklauwen (geleverd vanaf '75: klik) en de boel maar es goed aangepakt.
Na demonteren bleek dat een revisie inderdaad echt nodig was:
Zuiger nog op z'n plek:
Zuiger eruit:
Stofkap (of wat er nog van over is ):
Dat glimt weer mooi! Gelukkig waren de zuigers nauwelijks aangetast:
Bij een van de remklauwen was vorig jaar een ontluchtingsnippel afgebroken. Nu eindelijk de mogelijkheid om de restantjes te verwijderen. Eerst voorzichtig uitgeboord en daarna met een linkse tap de boel eruit gekregen:
Vervolgens heb ik de klauwen eerst schoongemaakt met een staalborstel en vervolgens heb ik de boel elektrolitisch ontroest. Dit wilde ik al een tijdje uitproberen en ik moet zeggen dat het prima werkt! Hier een link met de details hoe dit proces werkt en hoe je dit zelf kunt doen (echt super simpel ).
Je begint met een soda-oplossing met metalen strips:
Vervolgens de pluspool van de acculader met de metalen strips verbinden en de minpool met het te ontroesten voorwerp (beetje wazig, maar dat komt door de soda):
Je wacht een tijdje (ik heb de klauwen bijna een dag laten 'sudderen', maar het zou nog wel langer kunnen....), en de soep is klaar :
Daarna ziet het er zo uit:
En na behandelen met de staalborstel op de haakse slijper zo:
Vervolgens paar laagjes hammerite, nieuwe ontluchtingsnippels en rubbers erop en de boel her en der ingesmeerd met kopervet:
Morgen de boel monteren en dan maar hopen dat de remproblemen voorbij zijn .
Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
Het restant is op zich geen chemisch afval. Het is eigenlijk gewoon roest. De roest die op de klauwen zit gaat een of andere verbinding aan met het ijzer van de staven die in de oplossing hangen. Deze staven worden dus ook als het ware weggevreten. Wat het precies voor een verbinding is weet ik niet, maar het is dus gewoon een vorm van ijzeroxide.Thomas schreef:Wauw, dat ziet er indrukwekkend uit! Dat ontroesten in die bak met soda werkt super; kon je dat maar eens met een hele bus doen Waar blijf je nu met het restant; is dat chemisch afval?
Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
Nou, de boel gemonteerd en helaas.... het probleem was alleen maar erger
Het rempedaal bleef helemaal beneden staan als de motor draaide en zonder motor deed ie het ook niet helemaal goed. Viel me op dat er ook een soort 'drempel' was en als je daar overheen ging (voelde je goed via het pedaal) dan bleef ie hangen, daar boven niet.
Op advies van Etienne van Evam Classic (nog bedankt ) toch maar de hoofremcilinder en rembekrachtiger losgemaakt. Toen ik de boel een slag draaide om los te halen kwam er een flinke hoeveelheid roestwater/roestremvloeistof uit de bekrachtiger zetten . Niet de bedoeling volgens mij. Waarschijnlijk dus lekke hoofdremcilinder die de bekrachtiger verkl**t heeft....
Ontzettend balen natuurlijk want die rembekrachtigers zijn reteduur en bijna nergens te krijgen. Half nederland afgebeld (enigszins in de buurt van Utrecht) en uiteindelijk had Paalman luchtgekoeld 'm op voorraad. Snel er naartoe gesjeesd en 15 min voor sluitingstijd had ik mijn bekrachtiger.
Thuis de boel snel gemonteerd, maar bij het overzetten van het reservoir dat op de hoofdremcilinder zit, brak een pootje af . Gelukkig had Etienne er nog eentje op voorraad, dus die snel opgehaald en eindelijk de boel afgemonteerd. Vervogens nog in mijn eentje de boel ontlucht. Met een beetje kunst en vliegwerk lukte dit best goed moet ik zeggen.
Een half uurtje geleden een testritje gemaakt en de bus remt echt super 8). Lekker soepeltjes en reageert heel goed. Heeft me heel wat tijd en moeite gekost, maar ondertussen is het remsysteem van voor tot achter vervangen/gereviseerd (op de meeste metalen leidingen na...) en dat is toch ook wel een fijne gedachte 8).
Nu ga ik lekker douchen na een lange dag klussen om al die troep eens uit mijn gezicht te wassen (wat komt er veel zooi naar beneden als je onder een bus ligt zeg....).
Groet, van een strak remmende Martijn
Het rempedaal bleef helemaal beneden staan als de motor draaide en zonder motor deed ie het ook niet helemaal goed. Viel me op dat er ook een soort 'drempel' was en als je daar overheen ging (voelde je goed via het pedaal) dan bleef ie hangen, daar boven niet.
Op advies van Etienne van Evam Classic (nog bedankt ) toch maar de hoofremcilinder en rembekrachtiger losgemaakt. Toen ik de boel een slag draaide om los te halen kwam er een flinke hoeveelheid roestwater/roestremvloeistof uit de bekrachtiger zetten . Niet de bedoeling volgens mij. Waarschijnlijk dus lekke hoofdremcilinder die de bekrachtiger verkl**t heeft....
Ontzettend balen natuurlijk want die rembekrachtigers zijn reteduur en bijna nergens te krijgen. Half nederland afgebeld (enigszins in de buurt van Utrecht) en uiteindelijk had Paalman luchtgekoeld 'm op voorraad. Snel er naartoe gesjeesd en 15 min voor sluitingstijd had ik mijn bekrachtiger.
Thuis de boel snel gemonteerd, maar bij het overzetten van het reservoir dat op de hoofdremcilinder zit, brak een pootje af . Gelukkig had Etienne er nog eentje op voorraad, dus die snel opgehaald en eindelijk de boel afgemonteerd. Vervogens nog in mijn eentje de boel ontlucht. Met een beetje kunst en vliegwerk lukte dit best goed moet ik zeggen.
Een half uurtje geleden een testritje gemaakt en de bus remt echt super 8). Lekker soepeltjes en reageert heel goed. Heeft me heel wat tijd en moeite gekost, maar ondertussen is het remsysteem van voor tot achter vervangen/gereviseerd (op de meeste metalen leidingen na...) en dat is toch ook wel een fijne gedachte 8).
Nu ga ik lekker douchen na een lange dag klussen om al die troep eens uit mijn gezicht te wassen (wat komt er veel zooi naar beneden als je onder een bus ligt zeg....).
Groet, van een strak remmende Martijn
Laatst gewijzigd door fleetwood op zo nov 15, 2009 11:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Hier nog een foto van de gemonteerde remklauw. Heb geen foto's gemaakt van de nieuwe remcilinder en bekrachtiger, maar das ook niet zo schokkend....
Heb vandaag eens bekeken wat ik nou precies onder de bus uit heb gehaald en waar nu het probleem zat. Zo kwam het er onderuit:
En zo ziet de rembekrachtiger van binnen uit :
Ik had verwacht dat de hoofdremcilinder had gelekt en dat daardoor de bekrachtiger gesneuveld is, maar deze zag er eigenlijk nog prima uit. Ik heb de afgelopen jaren ook geen druppel remvloeistof bij hoeven te vullen dus dit duidt inderdaad ook niet op een lekkage. Zo ziet de inhoud eruit:
Heb besloten om de remcilinder dus maar eens goed te ontroesten en weer in elkaar te zetten. Als ie dan niet lekt, dan heb ik een reserve (of mocht nog iemand op zoek zijn ). Eerst dus maar eens met de staalborstel de meeste troep eraf gehaald:
]
Het elektrolitisch ontroesten is mij prima bevallen met de remklauwen dus dit ga ik weer doen. Lekker sudderen dus:
Het resultaat volgt nog .
Groet, Martijn
Heb vandaag eens bekeken wat ik nou precies onder de bus uit heb gehaald en waar nu het probleem zat. Zo kwam het er onderuit:
En zo ziet de rembekrachtiger van binnen uit :
Ik had verwacht dat de hoofdremcilinder had gelekt en dat daardoor de bekrachtiger gesneuveld is, maar deze zag er eigenlijk nog prima uit. Ik heb de afgelopen jaren ook geen druppel remvloeistof bij hoeven te vullen dus dit duidt inderdaad ook niet op een lekkage. Zo ziet de inhoud eruit:
Heb besloten om de remcilinder dus maar eens goed te ontroesten en weer in elkaar te zetten. Als ie dan niet lekt, dan heb ik een reserve (of mocht nog iemand op zoek zijn ). Eerst dus maar eens met de staalborstel de meeste troep eraf gehaald:
]
Het elektrolitisch ontroesten is mij prima bevallen met de remklauwen dus dit ga ik weer doen. Lekker sudderen dus:
Het resultaat volgt nog .
Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
Hier dan het resultaat:
Na elektrolitisch ontroesten:
Vervolgens met de staalborstel op de slijptol de boel schoongemaakt:
En alles weer gemonteerd:
De boel ook goed ingesmeerd met remvet, dus het loopt lekker soepeltjes. Op zich wel handig als back-up, mocht ik nou problemen krijgen met het aftermaket spul wat er nu op zit.
Groet, Martijn
Na elektrolitisch ontroesten:
Vervolgens met de staalborstel op de slijptol de boel schoongemaakt:
En alles weer gemonteerd:
De boel ook goed ingesmeerd met remvet, dus het loopt lekker soepeltjes. Op zich wel handig als back-up, mocht ik nou problemen krijgen met het aftermaket spul wat er nu op zit.
Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
Hmm, das misschien wel een goed plan. Ik zal straks ff een topic aanmaken.bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
De rotzooi die op de zuigers zat, ging er met remmenreiniger eigenlijk al grotendeels van af. Op 2 zuigers zaten ook wel een paar roestputjes, maar die zaten aan de bovenkant (nog boven het 'afsluitrubber'). Deze heb ik ook ff laten sudderen in de 'soep' en daarna met heel fijn schuurpapier (nat) opgeschuurd. Er zijn volgens mij ook wel revisiesetjes te krijgen (inclusief zuigers), maar deze zijn voor aftermaket remklauwen en in theorie niet geschikt voor de T2 (klik). Je zou het natuurlijk altijd eens kunnen proberen en als het niet past, kun je ze vast weer retourneren. Het is me wel opgevallen dat overal afgeraden wordt om de helften van de klauwen te splitsen, dus dit zou ik alleen maar doen als het echt noodzakelijk is. Oh ja, let ook ff op het merk van je klauw (ate of girling), maakt dus uit ivm welk revisiesetje je nodig hebt (zie hier).Stuif schreef:Hoe heb je de zuigers weer zo mooi gekregen??
Ik wil van de winter ook het spul uit elkaar gaan halen en goed aanpakken
Dankje! Misschien ook wel een handige techniek voor jou gezien de naam van jouw projectTJMElsen schreef:Errug netjes!
Mvg,
Thomas
Groet, Martijn
Laatst gewijzigd door fleetwood op zo nov 15, 2009 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
Maak je hem hier even aan, verplaatsen we het daarna naar de schatkamerfleetwood schreef:Ah, dat kan dus alleen maar door een moderator geplaatst worden...bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Groet, Martijn
DONE
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=5827
Dankje 8)Lomax schreef:Maak je hem hier even aan, verplaatsen we het daarna naar de schatkamerfleetwood schreef:Ah, dat kan dus alleen maar door een moderator geplaatst worden...bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Groet, Martijn
DONE
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=5827
Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!