T2B Westalia
Re: T2B Westalia
Hey Patrick, tijdje geleden maar ziet er goed uit de bekleding met die witte bies. Wordt voor ons ook wel wat een stoel erbij. Onze mannen worden al breder dus het wordt ws volgend jaar een beetje proppen. Ook nog Bus ook nog lekker uitgelaten of dik aan de klus? gr joro
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
Tja, Het mooie weer komt er weer aan, dus de bus maar van stalgehaald, samen met het andere projectje:
Daarna gelijk maar begonnen met de bus, hij loopt eigenlijk goed op LPG, maar ik vond het toch tijd voor een update.
Ik wil het systeem aan de hand van het lambda signaal het LPG mengsel aan laten passen. Zodat dat altijd OK is.
Dus maar begonnen met het aanpassen van de uitlaat:
Volgende keer mee.
Patrick
Daarna gelijk maar begonnen met de bus, hij loopt eigenlijk goed op LPG, maar ik vond het toch tijd voor een update.
Ik wil het systeem aan de hand van het lambda signaal het LPG mengsel aan laten passen. Zodat dat altijd OK is.
Dus maar begonnen met het aanpassen van de uitlaat:
Volgende keer mee.
Patrick
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
Het wordt weer eens tijd voor een update:
Ondertussen weer wat Km's gemaakt met de nieuwe lpg regeling. Een midweekje vakantie en Aircooled scheveningen. Oftewel zo'n 650km gereden de laatste weken.
Wat me opviel is dat de motor tot nu toe een stuk koeler blijft dan voorheen, met bagagewagen erachter wordt ie zo'n 100 graden met een snelheid van ca 90km/h. Dat was eerst toch tegen de 120 graden. Dat scheelt aanzienlijk
Afgelopen zondag naar Scheveningen zonder aanhanger loop de temp. op tot 80/90 graden, ook weer bij zo'n 90km/h.
Tot dusver lijkt het erop dat dit nogal wat verschil maakt, wat ik niet had verwacht.
Trouwens scheveningen was helemaal top!
Patrick
Ondertussen weer wat Km's gemaakt met de nieuwe lpg regeling. Een midweekje vakantie en Aircooled scheveningen. Oftewel zo'n 650km gereden de laatste weken.
Wat me opviel is dat de motor tot nu toe een stuk koeler blijft dan voorheen, met bagagewagen erachter wordt ie zo'n 100 graden met een snelheid van ca 90km/h. Dat was eerst toch tegen de 120 graden. Dat scheelt aanzienlijk
Afgelopen zondag naar Scheveningen zonder aanhanger loop de temp. op tot 80/90 graden, ook weer bij zo'n 90km/h.
Tot dusver lijkt het erop dat dit nogal wat verschil maakt, wat ik niet had verwacht.
Trouwens scheveningen was helemaal top!
Patrick
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2B Westalia
Kun je nu ook zien dat de afstelling veel verschilt t.o.v. voor dat je de Lamdasensor gebruikte!
Ik vind de sensor trouwens wel vrij dicht bij het eind van de uitlaat zitten maar kennelijk werkt hij wel goed zo!
Ik vind de sensor trouwens wel vrij dicht bij het eind van de uitlaat zitten maar kennelijk werkt hij wel goed zo!
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
blokkever schreef:Kun je nu ook zien dat de afstelling veel verschilt t.o.v. voor dat je de Lamdasensor gebruikte!
Ik vind de sensor trouwens wel vrij dicht bij het eind van de uitlaat zitten maar kennelijk werkt hij wel goed zo!
Hij stond te rijk, wat nu gecorrigeerd wordt door de regeling. Er zit een (narrowband) lamda gemonteerd, samen met een ECU en een stappenmotor tussen de LPG toevoer. De ECU stuurt de stappenmotor aan naar aanleiding van de waarde van de lamda sensor. Hij blijf constant corrigeren. D'r zit ook een testkast bij waarop je kunt zien of het mengsel rijk, stoich...., of arm staat.
Onder volle belasting tijdens acceleratie bijft ie rijk, tijdens cruisen kun je zien dat ie 'm bijregelt.
In eerste instantie was het erg merkbaar, dat ie naar arm regelde. De motor leverde ook aanzienlijk vermogen in. Ik heb de stappenmotor wat aangepast om wat meer flow te behouden, waarmee dit probleem was opgelost
Ik zelf vind het prettig om de uitlaatgassen van alle cilinders te meten, het liefst zou ik de lambda plaatsen in de collector van de uitlaat. Daar was geen plek vandaar heb ik 'm daar geplaatst heb. Tot dusver werkt het allemaal.
Patrick
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: T2B Westalia
Je gaat toch niet stiekem een waterkoker in de bus of kever doen???
Take the planet and make it spin your way
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
Wilfred schreef:Je gaat toch niet stiekem een waterkoker in de bus of kever doen???
Hoi Wilfred,
Ha, je had mijn registratie gezien ? Nee hoor ik was het nog niet van plan.
Vorige week op vakantie geweest naar Zeeland met de bus. Bus heeft het top gedaan, ik rijdt nu met de 123tune ontsteking en d'r zit een closed loop lambda regeling op voor het LPG systeem. Hij blijft een stuk koeler tot nu toe. Op de snelweg (90/95km/h) met aanhanger komt de olietemp niet boven de 100 graden. Vroeger liep ie naar de 130 graden toe naar een tijdje en ging dan even rustig rijden om de temp weer wat te laten zakken, dat hoeft niet meer . Verbruik 1 op 7.5 op LPG. De cilinderkop temp. meter die erin zit heeft nogal wat last van de "airflow" van de koeling, die blijft wel erg laag (105 graden). Daar moet ik nog eens naar kijken.
Maar vanwege het "zwabberende" stuurgedrag toch maar besloten om hier iets aan te doen. Ik wil een tandheugel gaan monteren ipv. het stuurhuis. Tandheugel heb ik ondertussen al in huis, nog even wat meer onderdelen bij elkaar sprokkelen en zal ik eens gaan kijken of het gaat lukken. Ik wil dan gelijk elektrische stuurbekrachtiging inbouwen, ben dan toch bezig
Voor de kenners een beetje zoals de bedford rascal ombouw, maar dan op m'n eigen manier!
Het idee om de bus ooit nog eens om te bouwen naar een 5 versnellingsbak spookt ook nog een beetje rond. Dan rijdt iet net wat lekkerder op de snelweg, dat heeft eigenlijk geen haast.
Patrick
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: T2B Westalia
Haha, ja ik was net ff online en zag onderaan je naam, en die kwam me bekend voor van hier. Leuk forum hoor, veel informatie maar niet erg druk. Vooral heeeeeel veel kijkers, maar weinig posters.
de meningen zijn verdeeld over een 5 bak. MEN zegt dat je dan te weinig toeren maakt op cruise snelheid, waardoor je koeling niet optimaal is. Je helpt je motor hierdoor sneller omzeep omdat je te weinig koelt.
Er is een draadje op VWKD.com over elektronische stuurbekrachtiging. Dat is wel de moeite waard om eens te bekijken.
staat hier. Is power steering uit een opel corsa. Verder ook een heel leuk draadje met ontzetttend veel gave aanpassingen en upgrades, en ook netjes uitgevoerd.
http://www.vwkd.com/bb/viewtopic.php?t= ... c&start=96
de meningen zijn verdeeld over een 5 bak. MEN zegt dat je dan te weinig toeren maakt op cruise snelheid, waardoor je koeling niet optimaal is. Je helpt je motor hierdoor sneller omzeep omdat je te weinig koelt.
Er is een draadje op VWKD.com over elektronische stuurbekrachtiging. Dat is wel de moeite waard om eens te bekijken.
staat hier. Is power steering uit een opel corsa. Verder ook een heel leuk draadje met ontzetttend veel gave aanpassingen en upgrades, en ook netjes uitgevoerd.
http://www.vwkd.com/bb/viewtopic.php?t= ... c&start=96
Take the planet and make it spin your way
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
Ho Wilfred,
Leuk he, klein wereldje....... als ik nu zo rond de 90/95km/h rijdt (navigatie) dan maakt ie zo'n 3500 tot 3750 toeren. Mij lijkt 3000 rpm bij deze snelheid ook voldoende. Maar het is geen proiriteit hoor. Het idee is er, de uitwerking komt misschien ooit nog wel eens
Eerst maar eens de tandheugel en stuurbekrachtiging? De corsa ombouw kende ik al. Ben geen favoriet van de corsa set voor mijn setup. Hier ga ik iets anders voor gebruiken!
Ik heb het geluk dat ik voor m'n werk dagelijks in de elektrische stuurbekrachtiging zit, we hebben voor de voor de T2 al kant en klare oplossingen, we hebben de Bus van Joro (hier ook op het forum) al eens omgebouwd
Patrick
Leuk he, klein wereldje....... als ik nu zo rond de 90/95km/h rijdt (navigatie) dan maakt ie zo'n 3500 tot 3750 toeren. Mij lijkt 3000 rpm bij deze snelheid ook voldoende. Maar het is geen proiriteit hoor. Het idee is er, de uitwerking komt misschien ooit nog wel eens
Eerst maar eens de tandheugel en stuurbekrachtiging? De corsa ombouw kende ik al. Ben geen favoriet van de corsa set voor mijn setup. Hier ga ik iets anders voor gebruiken!
Ik heb het geluk dat ik voor m'n werk dagelijks in de elektrische stuurbekrachtiging zit, we hebben voor de voor de T2 al kant en klare oplossingen, we hebben de Bus van Joro (hier ook op het forum) al eens omgebouwd
Patrick
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: T2B Westalia
Is daar een topic over?Ik vind dat wel interessant!
Take the planet and make it spin your way
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
Wilfred schreef:Is daar een topic over?Ik vind dat wel interessant!
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?t=12167
Daar staan ook wat foto's bij.
Patrick
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
Hoi,
D'r is weer veel gebeurd ondertussen, verhuisd, druk geweest met verbouwen enz... Trouwens daar blijft het nog wel even druk mee de komende tijd.
Maar toch nog tussen alle verbouwingen door een beetje tijd over om weer eens wat aan het busje te doen. Zoals eerder al een vermeld, was er ruimte voor verbetering qua stuurgedrag van de bus. Ben begonnen om een nieuwe vooras te maken. Verschillende onderdelen getekend en laten lasersnijden en zo krijg je een heel bouwpakket
Ik monteer een Porsche 911 tandheugel, samen met elektrische stuurbekrachtiging, hopelijk gaat het ie daar beter van sturen.
Ik heb in het verleden een RED9 coilover set gemonteerd, wat tot dusver best goed beviel, maar door deze verlaging, staan de draagarmen onder een vrij grote hoek. Wat toch ten koste gaat van het comfort.
Ik monteer dropped spindels om verder te verlagen, bij de nieuwe vooras heb ik de ophangpunten van de coilover aan de veranderd zodat de bus weer op de zelfde hoogte komt als nu alleen met een betere geometrie van de draagarmen. Waardoor het comfort hopelijk een stuk beter wordt.
De rembekrachtiger weer voorzien van een nieuwe rubber zodat er geen lekkage meer is, gelijk maar een 25.4mm hoofdremcilinder gemonteerd van een t4, ter voorbereiding om de schijfremmen achter.
Patrick
D'r is weer veel gebeurd ondertussen, verhuisd, druk geweest met verbouwen enz... Trouwens daar blijft het nog wel even druk mee de komende tijd.
Maar toch nog tussen alle verbouwingen door een beetje tijd over om weer eens wat aan het busje te doen. Zoals eerder al een vermeld, was er ruimte voor verbetering qua stuurgedrag van de bus. Ben begonnen om een nieuwe vooras te maken. Verschillende onderdelen getekend en laten lasersnijden en zo krijg je een heel bouwpakket
Ik monteer een Porsche 911 tandheugel, samen met elektrische stuurbekrachtiging, hopelijk gaat het ie daar beter van sturen.
Ik heb in het verleden een RED9 coilover set gemonteerd, wat tot dusver best goed beviel, maar door deze verlaging, staan de draagarmen onder een vrij grote hoek. Wat toch ten koste gaat van het comfort.
Ik monteer dropped spindels om verder te verlagen, bij de nieuwe vooras heb ik de ophangpunten van de coilover aan de veranderd zodat de bus weer op de zelfde hoogte komt als nu alleen met een betere geometrie van de draagarmen. Waardoor het comfort hopelijk een stuk beter wordt.
De rembekrachtiger weer voorzien van een nieuwe rubber zodat er geen lekkage meer is, gelijk maar een 25.4mm hoofdremcilinder gemonteerd van een t4, ter voorbereiding om de schijfremmen achter.
Patrick
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2B Westalia
Hoi,
Wordt weer eens tijd voor een update:
De vooras zit alweer enige tijd onder de bus, rijd een stuk beter. Lekker op vakantie geweest met de bus. Nu het volgende probleem, nu is de achterzijde toe aan een update Daar wil ik aankomende winter verstelbare veerplaten monteren, samen met goede schokbrekers en stabilisatorstang. Gelijk maar een maatje groter qua banden,kan de cruise snelheid een tandje omhoog
Maar voor de fans nog wat foto's van de vooras voordat deze onder de bus ging:
Met een likje verf:
Ik heb dropped spindels gemonteerd die 6.5cm verlagen, ik had al een RED9 coiloverset gemonteerd. Om op dezelfde hoogte te blijven, heb ik het bovenste coilover montagepunt lager geplaatst. De geometrie van de draagarmen is een stuk beter met als gevolg dat de bus qua veercomfort stukken verbeterd is. De stuurbekrachtiging is helemaal heerlijk, met 2 vingers sturen en manouvreren
Patrick
Wordt weer eens tijd voor een update:
De vooras zit alweer enige tijd onder de bus, rijd een stuk beter. Lekker op vakantie geweest met de bus. Nu het volgende probleem, nu is de achterzijde toe aan een update Daar wil ik aankomende winter verstelbare veerplaten monteren, samen met goede schokbrekers en stabilisatorstang. Gelijk maar een maatje groter qua banden,kan de cruise snelheid een tandje omhoog
Maar voor de fans nog wat foto's van de vooras voordat deze onder de bus ging:
Met een likje verf:
Ik heb dropped spindels gemonteerd die 6.5cm verlagen, ik had al een RED9 coiloverset gemonteerd. Om op dezelfde hoogte te blijven, heb ik het bovenste coilover montagepunt lager geplaatst. De geometrie van de draagarmen is een stuk beter met als gevolg dat de bus qua veercomfort stukken verbeterd is. De stuurbekrachtiging is helemaal heerlijk, met 2 vingers sturen en manouvreren
Patrick