T2B Westalia

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: T2B Westalia

Bericht door JORO » zo okt 05, 2014 11:54 am

Hey Patrick, tijdje geleden maar ziet er goed uit de bekleding met die witte bies. Wordt voor ons ook wel wat een stoel erbij. Onze mannen worden al breder dus het wordt ws volgend jaar een beetje proppen. Ook nog Bus ook nog lekker uitgelaten of dik aan de klus? gr joro

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: T2B Westalia

Bericht door EeVeeWee » zo okt 05, 2014 17:04 pm

Sorry, verkeerde topic :oops:
Dus.

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » zo apr 05, 2015 12:34 pm

Tja, Het mooie weer komt er weer aan, dus de bus maar van stalgehaald, samen met het andere projectje:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna gelijk maar begonnen met de bus, hij loopt eigenlijk goed op LPG, maar ik vond het toch tijd voor een update.
Ik wil het systeem aan de hand van het lambda signaal het LPG mengsel aan laten passen. Zodat dat altijd OK is.

Dus maar begonnen met het aanpassen van de uitlaat:
Afbeelding
Afbeelding

Volgende keer mee.

Patrick

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » ma mei 18, 2015 21:32 pm

Het wordt weer eens tijd voor een update:

Ondertussen weer wat Km's gemaakt met de nieuwe lpg regeling. Een midweekje vakantie en Aircooled scheveningen. Oftewel zo'n 650km gereden de laatste weken.

Wat me opviel is dat de motor tot nu toe een stuk koeler blijft dan voorheen, met bagagewagen erachter wordt ie zo'n 100 graden met een snelheid van ca 90km/h. Dat was eerst toch tegen de 120 graden. Dat scheelt aanzienlijk :-)
Afgelopen zondag naar Scheveningen zonder aanhanger loop de temp. op tot 80/90 graden, ook weer bij zo'n 90km/h.
Tot dusver lijkt het erop dat dit nogal wat verschil maakt, wat ik niet had verwacht.

Trouwens scheveningen was helemaal top!

Patrick

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2B Westalia

Bericht door blokkever » di mei 19, 2015 10:11 am

Kun je nu ook zien dat de afstelling veel verschilt t.o.v. voor dat je de Lamdasensor gebruikte!
Ik vind de sensor trouwens wel vrij dicht bij het eind van de uitlaat zitten maar kennelijk werkt hij wel goed zo!

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » di mei 19, 2015 21:45 pm

blokkever schreef:Kun je nu ook zien dat de afstelling veel verschilt t.o.v. voor dat je de Lamdasensor gebruikte!
Ik vind de sensor trouwens wel vrij dicht bij het eind van de uitlaat zitten maar kennelijk werkt hij wel goed zo!


Hij stond te rijk, wat nu gecorrigeerd wordt door de regeling. Er zit een (narrowband) lamda gemonteerd, samen met een ECU en een stappenmotor tussen de LPG toevoer. De ECU stuurt de stappenmotor aan naar aanleiding van de waarde van de lamda sensor. Hij blijf constant corrigeren. D'r zit ook een testkast bij waarop je kunt zien of het mengsel rijk, stoich...., of arm staat.

Onder volle belasting tijdens acceleratie bijft ie rijk, tijdens cruisen kun je zien dat ie 'm bijregelt.

In eerste instantie was het erg merkbaar, dat ie naar arm regelde. De motor leverde ook aanzienlijk vermogen in. Ik heb de stappenmotor wat aangepast om wat meer flow te behouden, waarmee dit probleem was opgelost :-)

Ik zelf vind het prettig om de uitlaatgassen van alle cilinders te meten, het liefst zou ik de lambda plaatsen in de collector van de uitlaat. Daar was geen plek vandaar heb ik 'm daar geplaatst heb. Tot dusver werkt het allemaal.

Patrick

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2B Westalia

Bericht door Wilfred » wo jul 29, 2015 9:28 am

Je gaat toch niet stiekem een waterkoker in de bus of kever doen???

:-)
Take the planet and make it spin your way

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » wo jul 29, 2015 10:52 am

Wilfred schreef:Je gaat toch niet stiekem een waterkoker in de bus of kever doen???

:-)


Hoi Wilfred,

Ha, je had mijn registratie gezien :oops: ? Nee hoor ik was het nog niet van plan.

Vorige week op vakantie geweest naar Zeeland met de bus. Bus heeft het top gedaan, ik rijdt nu met de 123tune ontsteking en d'r zit een closed loop lambda regeling op voor het LPG systeem. Hij blijft een stuk koeler tot nu toe. Op de snelweg (90/95km/h) met aanhanger komt de olietemp niet boven de 100 graden. Vroeger liep ie naar de 130 graden toe naar een tijdje en ging dan even rustig rijden om de temp weer wat te laten zakken, dat hoeft niet meer :D . Verbruik 1 op 7.5 op LPG. De cilinderkop temp. meter die erin zit heeft nogal wat last van de "airflow" van de koeling, die blijft wel erg laag (105 graden). Daar moet ik nog eens naar kijken.

Maar vanwege het "zwabberende" stuurgedrag toch maar besloten om hier iets aan te doen. Ik wil een tandheugel gaan monteren ipv. het stuurhuis. Tandheugel heb ik ondertussen al in huis, nog even wat meer onderdelen bij elkaar sprokkelen en zal ik eens gaan kijken of het gaat lukken. Ik wil dan gelijk elektrische stuurbekrachtiging inbouwen, ben dan toch bezig :D
Voor de kenners een beetje zoals de bedford rascal ombouw, maar dan op m'n eigen manier!

Het idee om de bus ooit nog eens om te bouwen naar een 5 versnellingsbak spookt ook nog een beetje rond. Dan rijdt iet net wat lekkerder op de snelweg, dat heeft eigenlijk geen haast.

Patrick

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2B Westalia

Bericht door Wilfred » wo jul 29, 2015 11:23 am

Haha, ja ik was net ff online en zag onderaan je naam, en die kwam me bekend voor van hier. Leuk forum hoor, veel informatie maar niet erg druk. Vooral heeeeeel veel kijkers, maar weinig posters.

de meningen zijn verdeeld over een 5 bak. MEN zegt dat je dan te weinig toeren maakt op cruise snelheid, waardoor je koeling niet optimaal is. Je helpt je motor hierdoor sneller omzeep omdat je te weinig koelt.

Er is een draadje op VWKD.com over elektronische stuurbekrachtiging. Dat is wel de moeite waard om eens te bekijken.

staat hier. Is power steering uit een opel corsa. Verder ook een heel leuk draadje met ontzetttend veel gave aanpassingen en upgrades, en ook netjes uitgevoerd.

http://www.vwkd.com/bb/viewtopic.php?t= ... c&start=96
Take the planet and make it spin your way

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » wo jul 29, 2015 11:41 am

Ho Wilfred,

Leuk he, klein wereldje....... als ik nu zo rond de 90/95km/h rijdt (navigatie) dan maakt ie zo'n 3500 tot 3750 toeren. Mij lijkt 3000 rpm bij deze snelheid ook voldoende. Maar het is geen proiriteit hoor. Het idee is er, de uitwerking komt misschien ooit nog wel eens

Eerst maar eens de tandheugel en stuurbekrachtiging? De corsa ombouw kende ik al. Ben geen favoriet van de corsa set voor mijn setup. Hier ga ik iets anders voor gebruiken!
Ik heb het geluk dat ik voor m'n werk dagelijks in de elektrische stuurbekrachtiging zit, we hebben voor de voor de T2 al kant en klare oplossingen, we hebben de Bus van Joro (hier ook op het forum) al eens omgebouwd :-)

Patrick

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2B Westalia

Bericht door Wilfred » wo jul 29, 2015 11:52 am

Is daar een topic over?Ik vind dat wel interessant!
Take the planet and make it spin your way

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » wo jul 29, 2015 15:24 pm

Wilfred schreef:Is daar een topic over?Ik vind dat wel interessant!



http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?t=12167

Daar staan ook wat foto's bij.

Patrick

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » za feb 25, 2017 20:17 pm

Hoi,

D'r is weer veel gebeurd ondertussen, verhuisd, druk geweest met verbouwen enz... Trouwens daar blijft het nog wel even druk mee de komende tijd.

Maar toch nog tussen alle verbouwingen door een beetje tijd over om weer eens wat aan het busje te doen. Zoals eerder al een vermeld, was er ruimte voor verbetering qua stuurgedrag van de bus. Ben begonnen om een nieuwe vooras te maken. Verschillende onderdelen getekend en laten lasersnijden en zo krijg je een heel bouwpakket :D

Ik monteer een Porsche 911 tandheugel, samen met elektrische stuurbekrachtiging, hopelijk gaat het ie daar beter van sturen.

Ik heb in het verleden een RED9 coilover set gemonteerd, wat tot dusver best goed beviel, maar door deze verlaging, staan de draagarmen onder een vrij grote hoek. Wat toch ten koste gaat van het comfort.
Ik monteer dropped spindels om verder te verlagen, bij de nieuwe vooras heb ik de ophangpunten van de coilover aan de veranderd zodat de bus weer op de zelfde hoogte komt als nu alleen met een betere geometrie van de draagarmen. Waardoor het comfort hopelijk een stuk beter wordt.

De rembekrachtiger weer voorzien van een nieuwe rubber zodat er geen lekkage meer is, gelijk maar een 25.4mm hoofdremcilinder gemonteerd van een t4, ter voorbereiding om de schijfremmen achter.
Afbeelding
Afbeelding


Patrick

genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2B Westalia

Bericht door genderen » wo aug 30, 2017 19:43 pm

Hoi,

Wordt weer eens tijd voor een update:
De vooras zit alweer enige tijd onder de bus, rijd een stuk beter. Lekker op vakantie geweest met de bus. Nu het volgende probleem, nu is de achterzijde toe aan een update :D Daar wil ik aankomende winter verstelbare veerplaten monteren, samen met goede schokbrekers en stabilisatorstang. Gelijk maar een maatje groter qua banden,kan de cruise snelheid een tandje omhoog :D

Maar voor de fans nog wat foto's van de vooras voordat deze onder de bus ging:
Afbeelding

Met een likje verf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik heb dropped spindels gemonteerd die 6.5cm verlagen, ik had al een RED9 coiloverset gemonteerd. Om op dezelfde hoogte te blijven, heb ik het bovenste coilover montagepunt lager geplaatst. De geometrie van de draagarmen is een stuk beter met als gevolg dat de bus qua veercomfort stukken verbeterd is. De stuurbekrachtiging is helemaal heerlijk, met 2 vingers sturen en manouvreren :D

Patrick

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: T2B Westalia

Bericht door DOKA '73 » wo aug 30, 2017 20:24 pm

ziet er goed uit!
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Plaats reactie