A&E's T2a Riviera camper 1968

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » ma jun 27, 2016 22:07 pm

Eerst naar de TT Assen geweest gisteren en daarna naar noord Duitsland om via Denemarken over te varen naar Noorwegen. Helaas begonnen de achterwiellagers ineens flink lawaai te maken, dus vanochtend maar omgekeerd en over de snelweg naar huis gereden. Vanmiddag in de stromende regen begonnen met sleutelen en de wielnaaf eraf gehaald, net als de remleiding die te veel getordeerd werd met los maken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had toevallig nog een opgeknapte T2a naaf inclusief nieuwe lagers alvast klaar liggen voor mijn T1, dus deze maar eronder gesleuteld.

Afbeelding

Uiteraard de bouten van de homokineet weer gezorgd, inmiddels was het gelukkig droog.

Afbeelding

Na het op maat buigen van een nieuwe stalen remleiding samen met twee ooms, alles weer gemonteerd, ontlucht en de centrale moer met dop 46 mm vastgesjord en geborgd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een proefrit alles weer oké dus morgenochtend weer vroeg richting Denemarken om hopelijk de boot nog te halen woensdagochtend richting Noorwegen....
Dus.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Tuinkabouter90 » di jun 28, 2016 0:26 am

balen van het moment, echter mooi opgelost

veel vakantie plezier en goede reis ;-)

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » wo jun 29, 2016 21:24 pm

Het kan nog wel eens een spannende vakantie worden...... :?
We zijn nu in Noorwegen, in het zuidelijkste puntje bij een vuurtoren.
Gisteren in één keer over de snelweg naar noord Denemarken gereden, om vandaag bij Hirtshals de boot te halen.
Dat houdt in ruim 1500 km over de snelweg in twee dagen, waarvan gisteren bijna 1000 km.
Erg saai en erachter gekomen dat er ruim een liter olie verstookt is! :shock:
Lijkt me wat veel, maar ik weet niet wat acceptabel is.

Verder de antenne onder het rijden afgebroken (?!) dus geen radio-ontvangst meer.

Nog geen dag zonder regen gehad, dus dat is ook pech.

Maar het ergste is een zeer nare resonantie die steeds erger wordt.
Vooral tussen de 60 en 70 km/uur, maar nu ook daarbuiten.
Het geeft zodanige trillingen dat het in de hele bus te voelen en vooral te horen is.
Ik dacht eerst een homokinetische koppeling, maar ook bergaf dus afremmend op de motor precies dezelfde trillingen. Dan gebruik je dus vrijwel ongebruikte vlakken van de homokineten, dus dat zal het niet zijn.
En naar rechts sturend (dus het gewicht links) is het het ergst en naar links sturend is het weg!
Ook bij gas los laten en/of de koppeling in is het weg.
De wiellagers zijn net nieuw, dus dat kan het niet zijn, dus het zal toch niet de versnellingsbak zijn??????
Heb ik geheel laten openmaken en laten vernieuwen waar nodig, dus ik hoop niet voor niets.
Hopelijk kunnen we de vakantie afmaken, maar het geluid gaat door merg en been. :cry:
Dus.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Tuinkabouter90 » wo jun 29, 2016 22:36 pm

Ook nieuwe onderdelen kunnen een mankement hebben. Had je aan bijde zijden de lagers vervangen?
Wens jullie nog fijne vakantie, hier hebben we ook zo nu en dan last van een droge bui :-)

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Pieter » do jun 30, 2016 6:58 am

Hey Eric,

Leuk om te lezen dat jullie in Noorwegen zijn via de boot in hirtshals, identiek aan de trip die wij vorig jaar deden met de bus! Rijden jullie rondje noorwegen-zweden over de brug in Malmö of keren jullie terug met de boot?

Ik kan je jammer genoeg niet direct helpen met je probleem. Het enige wat ik zou zeggen is overloop eens alle bouten die last minute los geweest zijn, misschien toch hier of daar iets vergeten aanspannen? Verder zou ik proberen me er niet super op te concentreren en te genieten van de fantastische uitzichten daar!

In Denemarken zitten wel enkele onderdelen verkopers/werkplaatsen maar helaas heb ik er in Noorwegen niet direct gevonden.

Succes!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door fahtal » do jun 30, 2016 8:10 am

Misschien troep in de ventilator. Even voelen Achter het koelhuis.

Trilt die ook met de koppeling in? In de neutraal etc?

Olie boeit niet gewoon bijvullen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Gliset » do jun 30, 2016 9:42 am

EeVeeWee schreef:Het kan nog wel eens een spannende vakantie worden...... :?
We zijn nu in Noorwegen, in het zuidelijkste puntje bij een vuurtoren.
Gisteren in één keer over de snelweg naar noord Denemarken gereden, om vandaag bij Hirtshals de boot te halen.
Dat houdt in ruim 1500 km over de snelweg in twee dagen, waarvan gisteren bijna 1000 km.
Erg saai en erachter gekomen dat er ruim een liter olie verstookt is! :shock:
Lijkt me wat veel, maar ik weet niet wat acceptabel is.

Verder de antenne onder het rijden afgebroken (?!) dus geen radio-ontvangst meer.

Nog geen dag zonder regen gehad, dus dat is ook pech.

Maar het ergste is een zeer nare resonantie die steeds erger wordt.
Vooral tussen de 60 en 70 km/uur, maar nu ook daarbuiten.
Het geeft zodanige trillingen dat het in de hele bus te voelen en vooral te horen is.
Ik dacht eerst een homokinetische koppeling, maar ook bergaf dus afremmend op de motor precies dezelfde trillingen. Dan gebruik je dus vrijwel ongebruikte vlakken van de homokineten, dus dat zal het niet zijn.
En naar rechts sturend (dus het gewicht links) is het het ergst en naar links sturend is het weg!
Ook bij gas los laten en/of de koppeling in is het weg.
De wiellagers zijn net nieuw, dus dat kan het niet zijn, dus het zal toch niet de versnellingsbak zijn??????
Heb ik geheel laten openmaken en laten vernieuwen waar nodig, dus ik hoop niet voor niets.
Hopelijk kunnen we de vakantie afmaken, maar het geluid gaat door merg en been. :cry:

Welke kant ga je op? Er zijn meerdere garages in Noorwegen waar je terecht kan, en Agder (je zit nu in Vest Agder) heeft een eigen VW club, met groep op Facebook
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Type3 Tommy » do jun 30, 2016 10:08 am

Heb je de wielspeling al gecontroleerd? Wellicht de kroonmoer niet vast genoeg aangedraaid, of bij het vervangen van de lagers (per ongeluk) het lager kapot geslagen?

Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt op de foto dat iemand de kroonmoer vastdraait met een "normale" lengte van een dopsleutel. Vraag me af om je hem dan vast genoeg (op 350Nm) krijgt.

Succes en hopelijk een mooie en droge vakantie verder.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door old brumax » do jun 30, 2016 12:27 pm

Type3 Tommy schreef:Heb je de wielspeling al gecontroleerd? Wellicht de kroonmoer niet vast genoeg aangedraaid, of bij het vervangen van de lagers (per ongeluk) het lager kapot geslagen?

Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt op de foto dat iemand de kroonmoer vastdraait met een "normale" lengte van een dopsleutel. Vraag me af om je hem dan vast genoeg (op 350Nm) krijgt.
.

350 Nm en dan doordraaien tot je er een splitpen in kunt krijgen!!!!

En niet per ongeluk de afstandbus vergeten tussen de lagers!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » do jun 30, 2016 14:18 pm

Type3 Tommy schreef:Heb je de wielspeling al gecontroleerd? Wellicht de kroonmoer niet vast genoeg aangedraaid, of bij het vervangen van de lagers (per ongeluk) het lager kapot geslagen?

Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt op de foto dat iemand de kroonmoer vastdraait met een "normale" lengte van een dopsleutel. Vraag me af om je hem dan vast genoeg (op 350Nm) krijgt.

Succes en hopelijk een mooie en droge vakantie verder.


Je hebt me aan het denken gezet en dit was inderdaad de gouden tip!!!!
Ik heb bij een trekkerboer een dop 46 mm en momentsleutel geleend en de moer kon nog meer dan een kwart slag aangedraaid worden met 350 Nm. De andere kant ook nog gecontroleerd en deze was wel goed.
Nou is de resonantie weg dus rijdt het een stuk meer relaxed!
Ik had niet verwacht dat dit zoveel kon uitmaken, maar blijkbaar zit er toch zoveel speling in de splines tussen as-tap en remtrommel om te kunnen trillen.
Tommy, je staat bij me in het krijt! :mrgreen:
Dus.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door fahtal » do jun 30, 2016 14:39 pm

goed zo! nu hopen dat de boel niet te veel slijtage heeft gehad van het trillen.

en die olie echt boeien... gewoon extra bijvullen nu heb je een zelf verversend systeem;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Type3 Tommy » do jun 30, 2016 15:21 pm

EeVeeWee schreef:
Type3 Tommy schreef:Heb je de wielspeling al gecontroleerd? Wellicht de kroonmoer niet vast genoeg aangedraaid, of bij het vervangen van de lagers (per ongeluk) het lager kapot geslagen?

Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt op de foto dat iemand de kroonmoer vastdraait met een "normale" lengte van een dopsleutel. Vraag me af om je hem dan vast genoeg (op 350Nm) krijgt.

Succes en hopelijk een mooie en droge vakantie verder.


Je hebt me aan het denken gezet en dit was inderdaad de gouden tip!!!!
Ik heb bij een trekkerboer een dop 46 mm en momentsleutel geleend en de moer kon nog meer dan een kwart slag aangedraaid worden met 350 Nm. De andere kant ook nog gecontroleerd en deze was wel goed.
Nou is de resonantie weg dus rijdt het een stuk meer relaxed!
Ik had niet verwacht dat dit zoveel kon uitmaken, maar blijkbaar zit er toch zoveel speling in de splines tussen as-tap en remtrommel om te kunnen trillen.
Tommy, je staat bij me in het krijt! :mrgreen:


Kijk, kan ik ook iemand nog eens van technisch advies voorzien :D

Zal er eerlijk bij zeggen dat ik wel wat hulp had ingeschakeld. Ik klus regelmatig bij een T2 camper verhuurder uit het midden van het land, en krijg vanaf de zijlijn (of bij het helpen) wel het e.e.a. mee. Daar rijden 6 bussen 7 maanden per jaar rond, dus daar wordt wel eens wat vervangen. Wij zetten altijd een lange pijp van een 1,5/1,7 meter op de momentsleutel om de kroonmoer los en vast te krijgen, en op de foto zag ik iemand op zijn hurken de moer aandraaien. Toen begon bij mij een lampje te branden, en heb ik het voor de zekerheid even nagevraagd.

Maar blij voor je dat de oorzaak is gevonden en het met een relatief eenvoudige handeling is opgelost.

Geniet van je vakantie.

Groet Tom

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » vr jul 01, 2016 22:36 pm

In Noorwegen zijn we zo'n beetje weggespoeld met als voorspellingen voor de komende 7 dagen was regen en veel regen. Met een volle camper met 48 pk daar in de bergen en in de slagregen was geen pretje. Dus gevlucht uit Noorwegen.
Na het aandraaien van de centrale moer van het linker achterwiel ging het eerste instantie weer goed, maar het geluid kwam toch weer terug na een halve dag en wordt steeds erger. Ook piept er iets steeds harder links achter. Maar weer op zoek naar een bedrijf met zo'n grote dop 46 mm, maar dat zal niet meevallen.
In Denemarken in eerste instantie bij aankomst 's avonds mooi weer, maar ook 's nachts weer veel regen en dat ging 's ochtends gewoon door. Alles wordt een beetje klef binnen inmiddels.
Onderweg in Denemarken na bezoek van een bakkerij een lekke achterband rechts. Geen probleem, dacht ik, gewoon het reservewiel van de voorkant gehaald en de krik in de kriksteun gezet. Maar met opkrikken begon het krikpunt akelig naar boven te buigen dus ben ik maar gestopt. Op het punt van bellen naar de ANWB kwamen er twee Denen om te vragen of ze konden helpen. Die hebben mooi een hydraulische garagekrik geregeld en toen was het klusje zo gedaan. Onderweg veel regen gehad en nu net de grens van Duitsland over en weer regen.
Morgen maar naar huis, we zijn er klaar mee helaas.

Duitsland:

Afbeelding


Vuurtoren in Denemarken:

Afbeelding


Wachtend op de boot naast een Noorse T2b:

Afbeelding


In Noorwegen bij het zuidelijkste punt met nog redelijk weer:

Afbeelding


Even de centrale moer aanhalen:

Afbeelding


Op een camping, het betrekt al aardig:

Afbeelding


Noorwegen onderweg:

Afbeelding


Terug in Denemarken:

Afbeelding


De volgende ochtend:


Afbeelding


Na een pitstop:

Afbeelding


Hulp van aardige Denen:

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Tuinkabouter90 » za jul 02, 2016 17:42 pm

da`s balen van al dat water. echter toch een paar leuke plaatjes met droog weer er bij.
en weer mooie en bijzondere verhalen en herinneringen om bij te schrijven :-)
geniet er nog even van de droge buien die je hebt ;-)

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » zo jul 03, 2016 0:28 am

In Duitsland bij een vrachtwagenboer de moer maar weer aangehaald, nu met 400 Nm.
Maar helaas na zo'n 150 km was het ratelen al weer terug.
Gelukkig wel thuis gekomen, een beetje dover maar wel op vier wielen. :mrgreen:
Bijna 2800 km gereden en terug denkend aan deze vakantie met gemengde gevoelens...

Afbeelding

Afbeelding
Dus.

Plaats reactie