Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » vr nov 08, 2019 21:33 pm

Lars schreef:Heb je daar misschien een link van? Ik ben die silicone pakkingen nog nergens tegen gekomen namelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Inmiddels de test gedaan met de silicone pakkingen, maar geen verbetering. Veel olie verlies is er niet, maar volledig dicht is hij ook niet. Ik heb echt alles al geprobeerd, geen vloeibare pakking, vloeibare pakking aan de binnenzijde, vloeibare pakking aan de buitenzijde, vloeibare pakking aan bijde zijdes. Dit met zowel de kurk als de silicone pakkingen geprobeerd. Niets geeft me het voldane lekvrije deksel wat ik wil.

Ik heb nu CSP de deksels met silicone inlegring binnen gekregen, welke ik dit weekend ga plaatsen. Keep you updated!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo nov 10, 2019 15:53 pm

Vandaag deze deksels gemonteerd. Na 40 km rijden toch weer een streepje olie over mijn kachelpot. Ik moet zeggen dat ik er een beetje klaar mee ben. Een volledig gereviseerde motor, loopt super, maar dat mijn kleppendeksels niet dicht willen dat vind ik echt super irritant. :evil:
Nieuwe koppen, nieuwe deksels, nieuwe pakkingen, maar het werkt niet. Alles geprobeerd...
Enige wat ik nog kan proberen is een klein streepje vloeibare pakking tussen deze CSP deksels en de koppen, maar ik ben bang dat ik ze dan niet meer los krijg als ik de kleppen wil stellen...

Wat denken jullie?
Hebben jullie nog andere suggesties?
Zit er nou zoveel druk op de olie bij de deksels?
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Lars op zo nov 10, 2019 15:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » zo nov 10, 2019 16:31 pm

Er staat geen druk op de olie in de klepdeksels dus dat kan het niet zijn, Jaren terug heb ik ook van die alu klepdeksels gemonteerd maar toen die met de gewone veren waar ook de oude deksels mee vast zitten, en er zit nog steeds een kurkpakking tussen, en er komt nog steeds een beetje olie langs de pakking, soms gaat het een aantal maanden goed en dan zomaar loopt er weer olie uit??????
Had gehoopt de die met die rubberringen echt dicht zouden zitten maar dus niet, je zou CURIL T vloeibare pakking kunnen proberen die blijft taai/zacht en kan later zo met een doekje met thinner weer schoongemaakt worden dus gaat er ook niet vast op zitten!!
Er waren in het verleden maar zeer weinig bussen en kevers die lekdicht waren laat dat een troost zijn!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Thijs84 » zo nov 10, 2019 16:34 pm

Heb hetzelfde probleem alles nieuw en toch lekken. Kreeg als tip de pakkingen in te smeren met olie en dan monteren, samen met het strakker zetten van de beugel nu een stuk minder.. af en toe een droppel maar dat neem ik nu voor lief.
Vloeibare pakking ben ik tegen.. een hels karwei om dat er weer vanaf te krijgen.. (vooral als ik tijdens een vakantie de speling wil checken)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo nov 10, 2019 17:17 pm

De reden waarom ik vraag naar de oliedruk, is omdat bij het vullen met olie de pijlstok ruim boven het maximum staat. Dit besproken met de garage, maar zij garanderen dat ze er 2,5 liter afgemeten in doen.

Ik dacht misschien dat er iets teveel olie in zit, waardoor hij het er ergens uit wilt duwen en dat het dus bij de kleppendeksels gebeurt.

Enige wat ik nog zou kunnen proberen is een compleet nieuw setje originele deksels met nieuwe veren. Dit dan gemonteerd met de kurken pakkingen, zoals origineel bedoeld. De pakking in olie laten inweken had ik ook al vaker gelezen, maar dat gaf met mijn oude deksels ook niet het gewenste resultaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » zo nov 10, 2019 18:43 pm

De reden dat ik van de oude deksels afgestapt ben op alu is dat de oude NOOIT dicht zaten, heb voor de aardigheid eens een glasplaatje gesneden die in de deksel past en ja hoor dat is dus nergens vlak, die rammeld erop. daarna een paar "nieuwe" gekocht bij een heel bekend vw bedrijf waar "bijna" iedereen mee weg loopt en ook deze waren krom, scheel, noem het maar, het waren gewoon oude deksels die gestraald en gespoten waren dus niks nieuw, ten lange leste maar een paar alu gekocht omdat ik van het lekken af wou zijn maar niet dus!!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door mobiel70 » zo nov 10, 2019 19:11 pm

Conclusie: busjes lekken niet maar markeren hun territorium. Tegen die natuurlijke drang is niets opgewassen. Dus: lamaarlekke!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo nov 10, 2019 22:05 pm

Reden waarom ik ook wil dat hij niet lekt is omdat ik niet onnodig met een aantal liter olie op pad wil. We willen volgend jaar een langere tijd op reis, waarbij we ongeveer 10000 km willen gaan rijden. We hebben de motor laten reviseren, omdat ik niet iedere 750 km een liter olie wil toevoegen, zoals afgelopen zomer. Dat is nu in orde!
Maar een lekkend kleppendeksel past dan ook niet in het beeld van een gereviseerde motor zeg maar. Plus ik vind het gewoon milieuvervuilend en erg zonde als er olie uitdruipt...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo nov 10, 2019 23:12 pm

Op de CSP deksels kan zit een gat met schroefdraad voor een eventuele "breather fitting".
Kan iemand me uitleggen wat dit is en waar het voor dient?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Afbeelding
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » ma nov 11, 2019 9:22 am

carter ontluchting.

door slijtage gaat een motor steeds meer lucht pompen langs cilinders en onstaat er overdruk in het carter. als deze niet weg kan dan zou je de olie uit je blok persen.

midden boven op je blok zit ook een donker zwart blokje met een dikke slang eraan dat is de standaard carter ontluchting.

Bij sommige blokken wordt deze lucht ook weer terug je filter ingestuurd om te verbranden ivm emissie normen.

Ik vermoed dat deze modifivcatie is voor getunde blokken met misschien meer carter druk?

Tip: ga je een auoto kopen modern of niet. start de motor draai de olie dop los maar haal hem er niet van af. danst die een beetje door de lucht verplaatsing dan is het prima wordt die eraf geblazen dan zijn de zuigerveren op. beetje gas even geeft meer effect.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door gijsv » ma nov 11, 2019 9:28 am

Bij mij speelt exact hetzelfde, lekt soms wel, some niet, verschillende deksels geprobeerd.

Grote kan dat het niet aan de deksels ligt maar dat de kop niet helemaal vlak is...

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma nov 11, 2019 10:36 am

fahtal schreef:carter ontluchting.

door slijtage gaat een motor steeds meer lucht pompen langs cilinders en onstaat er overdruk in het carter. als deze niet weg kan dan zou je de olie uit je blok persen.

midden boven op je blok zit ook een donker zwart blokje met een dikke slang eraan dat is de standaard carter ontluchting.

Bij sommige blokken wordt deze lucht ook weer terug je filter ingestuurd om te verbranden ivm emissie normen.

Ik vermoed dat deze modifivcatie is voor getunde blokken met misschien meer carter druk?

Tip: ga je een auoto kopen modern of niet. start de motor draai de olie dop los maar haal hem er niet van af. danst die een beetje door de lucht verplaatsing dan is het prima wordt die eraf geblazen dan zijn de zuigerveren op. beetje gas even geeft meer effect.
Thanks voor de tip, ga ik zeker onthouden.

Ik vermoed ook dat het voor getunede motoren is. Echter dacht ik dat ik misschien nogal veel carterdruk zou hebben, waardoor hij de olie er misschien langs de kleppendeksels uitblaast. De motor is 1000 km geleden totaal gereviseerd, dus dacht misschien dat de carterdruk dan misschien maximaal zou zijn, maar ik begrijp dus dat carterdruk juist bij slijtage vermeerderd. Dan kan dat het probleem dus eigenlijk niet zijn lijkt me. Ik ga zeker even testen met de olievuldop.

De CSP kleppendeksels lijken echt mooi vlak te zijn. Natuurlijk kan het zijn dat een kleine oneffenheid bij het deksel of de kop een niet perfecte afdichting geeft. Maar ik dacht juist dat de o-ring dat dan zou compenseren. Ik heb alles lichtjes opgeschuurd, zo ook de cilinderkop en daarna alles gemonteerd. Vaster dan dat ik ze nu draai krijg ik ze niet, dus de afdichting van de o-ring zou maximaal moeten zijn.
Oldbrumax adviseerde eerder al Curil T. Bij CSP adviseren ze Hylomar te gebruiken als extra afdichting. Ik denk dat ik maar een kleine tube bestel, en dat probeer als laatste redmiddel.

Nogmaals, licht druppelen vind ik niet heel vervelend. Echter wil ik dat hij tijdens onze lange trip van volgend jaar gewoon volledig dicht is, zodat ik niet onnodig olie verlies en extra moet meenemen. Ik wil juist zo weinig mogelijk bepakking meenemen en ik was dus van plan maar 2 liter olie mee te nemen namelijk..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk




Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » ma nov 11, 2019 12:11 pm

vrijwel alle blokjes blijven daar lekken, hoe goed en hoe nieuw je spulletjes ook zijn.

De oplossing: Vloeibare pakking aan beide zijden van de pakking. Gebruik het minimaal, maar wel overal. dus vloeibare pakking, pakking en dan weer vloeibare pakking.

Zit dan echt goed dicht, bij het loshalen geeft dit geen probleem. STerker nog, je schraapt de vloeibare pakking zo van de pakking af, mocht je over een jaar gaan kleppen stellen. Omdat je toch vloeibare pakking gebruikt kan je de gewone pakking telkens weer gebruiken. Ik heb zo jaren kurkdroog gereden.

Dit onderwerp gaat hier ook over: viewtopic.php?t=7830


Kortom, niet te bang zijn en gewoon beetje vloeibare pakking erop en je hebt echt geen last meer.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door blokkever » ma nov 11, 2019 19:43 pm


Lars schreef:Vaster dan dat ik ze nu draai krijg ik ze niet.....
Draai je ze ook niet te vast dan? Daardoor kan het kleppendeksel krom getrokken worden waardoor hij juist erger gaat lekken.
Als je de bouten met de hand hebt aangedraaid zou een kwart slag extra met gereedschap genoeg moeten zijn.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma nov 11, 2019 20:07 pm

De deksels van ok-products moeten met 20 Nm worden aangedraaid. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat deze dus ook echt wel flink vast mogen...

Het zijn niet die goedkope alu deksels zeg maar. Deze zijn echt wel zwaar en het materiaal is erg dik aluminium.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Plaats reactie