Onze T2b Molly
Onze T2b Molly
Hoi allemaal,
Ik ben al een tijdje dit forum in het oog aan het houden ter ondersteuning van ons bus project 'Molly'.
Het werd tijd om is uit de schaduw te treden en hier enkele foto's met jullie te delen.
Ik voeg foto's toe naargelang de werken vorderen.
We hebben deze bus al bijna 10 jaar, maar de laatste jaren helaas weinig mee gereden.
De vorige (en tevens eerste) eigenaar had het interieur zelf gemaakt, en ook het dak verhoogd met een kap.
Ons zoontje is nu 3 jaar, maar het oude interieur laat niet toe om veilig een kinderzitje te monteren.
Daarom hebben we besloten het ganse interieur eruit te halen en helemaal zelf opnieuw te beginnen met een eigen ontwerp.
Buiten het interieur is ook de motor aan een groot onderhoud toe. De motor is na aankoop vervangen door een gereviseerde motor, maar is door lange stilstand, verkeerde afstelling, slechte koeling, enz. aan een 'overhaul' toe. Alles waar we bij kunnen zonder de motor te verwijderen wordt onder handen genomen. Als dan achteraf blijkt dat er meer werk aan is gaat de motor er uit voor verder onderhoud. Maar dat lijkt ons momenteel niet nodig.
Ik hoop de motor binnen enkele weken opnieuw draaiende te hebben zodat ik weer verder kan werken aan het interieur. Helaas wil het momenteel niet erg vlotten met het koude weer en de weinige vrije tijd, maar we komen er wel. Hopelijk kunnen we er deze zomer nog mee op vakantie, dat is alvast de bedoeling.
Molly !
Oude interieur:
Leeg:
Rock'n'roll bed:
Motor voor onderhoud (bezinelekken, open kabels, versleten luchtbuizen, enz...)
Schuifdeur herstellen (was moeilijk te sluiten):
Hangmat voor de kleine (ook nieuwe 40 jaar oude voorzetels):
Preview nieuw interieur:
Carburateur revisie voor en na:
Startermotor revisie voor en na:
Huidige toestand van de motor, bijna klaar om alles weer in te bouwen en af te stellen:
Ik ben al een tijdje dit forum in het oog aan het houden ter ondersteuning van ons bus project 'Molly'.
Het werd tijd om is uit de schaduw te treden en hier enkele foto's met jullie te delen.
Ik voeg foto's toe naargelang de werken vorderen.
We hebben deze bus al bijna 10 jaar, maar de laatste jaren helaas weinig mee gereden.
De vorige (en tevens eerste) eigenaar had het interieur zelf gemaakt, en ook het dak verhoogd met een kap.
Ons zoontje is nu 3 jaar, maar het oude interieur laat niet toe om veilig een kinderzitje te monteren.
Daarom hebben we besloten het ganse interieur eruit te halen en helemaal zelf opnieuw te beginnen met een eigen ontwerp.
Buiten het interieur is ook de motor aan een groot onderhoud toe. De motor is na aankoop vervangen door een gereviseerde motor, maar is door lange stilstand, verkeerde afstelling, slechte koeling, enz. aan een 'overhaul' toe. Alles waar we bij kunnen zonder de motor te verwijderen wordt onder handen genomen. Als dan achteraf blijkt dat er meer werk aan is gaat de motor er uit voor verder onderhoud. Maar dat lijkt ons momenteel niet nodig.
Ik hoop de motor binnen enkele weken opnieuw draaiende te hebben zodat ik weer verder kan werken aan het interieur. Helaas wil het momenteel niet erg vlotten met het koude weer en de weinige vrije tijd, maar we komen er wel. Hopelijk kunnen we er deze zomer nog mee op vakantie, dat is alvast de bedoeling.
Molly !
Oude interieur:
Leeg:
Rock'n'roll bed:
Motor voor onderhoud (bezinelekken, open kabels, versleten luchtbuizen, enz...)
Schuifdeur herstellen (was moeilijk te sluiten):
Hangmat voor de kleine (ook nieuwe 40 jaar oude voorzetels):
Preview nieuw interieur:
Carburateur revisie voor en na:
Startermotor revisie voor en na:
Huidige toestand van de motor, bijna klaar om alles weer in te bouwen en af te stellen:
Re: Onze T2b Molly
Reeds uitgevoerde werken van juli 2017 tot febr 2018:
- Schuifdeur herstellen (moet nog een veertje in gezet worden om open te houden)
- Oude benzine uit tank gepompt en vlotter vervangen
- Carburateur revisie
- Starter motor reinigen (moest vaak los geklopt worden)
- Luchtfilter behuizing reinigen en filter vervangen
- Achterste stuk tinware verwijderen, proper maken en herspuiten
- Contactpuntjes en condensator vervangen, ook de klem van de verdeler was krom en is vervangen
- Rotor vervangen, nieuwe kap en bougiekabels komen eraan
- Benzinefilter (onderaan bus) en alle benzineleidingen (die toegankelijk zijn) vernieuwen
- Elektrische bekabeling in motorruimte herstellen
- Benzinepompsteun, staafje voor aandrijving en dichtingen vervangen
- Schuifdeur herstellen (moet nog een veertje in gezet worden om open te houden)
- Oude benzine uit tank gepompt en vlotter vervangen
- Carburateur revisie
- Starter motor reinigen (moest vaak los geklopt worden)
- Luchtfilter behuizing reinigen en filter vervangen
- Achterste stuk tinware verwijderen, proper maken en herspuiten
- Contactpuntjes en condensator vervangen, ook de klem van de verdeler was krom en is vervangen
- Rotor vervangen, nieuwe kap en bougiekabels komen eraan
- Benzinefilter (onderaan bus) en alle benzineleidingen (die toegankelijk zijn) vernieuwen
- Elektrische bekabeling in motorruimte herstellen
- Benzinepompsteun, staafje voor aandrijving en dichtingen vervangen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Onze T2b Molly
Heb je de startermotor ook uit elkaar gehaald en van binnen schoon gemaakt, en event. borstels vervangen en collector afgedraait??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Onze T2b Molly
leuke bus, en fijn dat je er tijd voor maakt om hem weer aan de praat te krijgen en lekker onderweg te gaan.
succes verder met de resto
hoop dat je snel de weg weer op bent
succes verder met de resto
hoop dat je snel de weg weer op bent
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Onze T2b Molly
Dit ziet er goed uit! Mooie bus!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: Onze T2b Molly
Dankjewel voor de reacties !
Hier alvast een sneak preview van het interieur, een ruw design in Sketchup.
Het hoge gedeelte achter de voorzetels heeft een kookplaat links, en rechts onder het lage gedeelte zit een compressor koelbox.
Het kookgedeelte kan ook omgewisseld worden naar de andere kant, zodat je aan de schuifdeur kan koken terwijl je buiten recht staat.
De koelbox kan dan nog via een schuif open gedaan worden.
Het lage zitgedeelte links komt uiteindelijk even hoog als het bed, zodat je aan het hoofdeinde een bed hebt op volledige breedte.
De rest van het bed is dan ongeveer 125cm breed.
Het lijkt misschien weinig opslagruimte in vergelijking met het vorige interieur, maar door het hoge dak hebben we extra ruimte boven de bestuurder, en ook achterin komt nog opslag boven het bed. De tafel wordt een model van reimo dat je van binnen kan uitzwenken naar buiten toe als je aan het koken bent. Het wordt in de loop van de volgende maanden wel duidelijker.
Hier alvast een sneak preview van het interieur, een ruw design in Sketchup.
Het hoge gedeelte achter de voorzetels heeft een kookplaat links, en rechts onder het lage gedeelte zit een compressor koelbox.
Het kookgedeelte kan ook omgewisseld worden naar de andere kant, zodat je aan de schuifdeur kan koken terwijl je buiten recht staat.
De koelbox kan dan nog via een schuif open gedaan worden.
Het lage zitgedeelte links komt uiteindelijk even hoog als het bed, zodat je aan het hoofdeinde een bed hebt op volledige breedte.
De rest van het bed is dan ongeveer 125cm breed.
Het lijkt misschien weinig opslagruimte in vergelijking met het vorige interieur, maar door het hoge dak hebben we extra ruimte boven de bestuurder, en ook achterin komt nog opslag boven het bed. De tafel wordt een model van reimo dat je van binnen kan uitzwenken naar buiten toe als je aan het koken bent. Het wordt in de loop van de volgende maanden wel duidelijker.
Re: Onze T2b Molly
Dit weekend veel vooruitgang geboekt met de motor:
- Nieuwe olie (incl. nieuwe zeef, carterdeksel, magnetische plug en pakkingen)
- Nieuwe v-snaar/riem
- Verwarmingsbuizen
- Bougies vervangen
- Nieuw deksel op de verdeler en nieuwe bougiekabels
- Hier en daar een likje (hittebestendige) verf
- Wat schoonmaken en kabels netjes wegwerken
- Achterste stuk tin terug plaatsen
- Een losgekomen kachelpot terug vast zetten
- Nieuwe schroefjes in de tinware
Nu nog wachten op een nieuwe inspuitbocht voor de carburateur zodat die ook terug kan.
Ook de thermostaat die de kleppen van koelhuis bedient bleek defect te zijn, wordt ook nog vervangen.
- Nieuwe olie (incl. nieuwe zeef, carterdeksel, magnetische plug en pakkingen)
- Nieuwe v-snaar/riem
- Verwarmingsbuizen
- Bougies vervangen
- Nieuw deksel op de verdeler en nieuwe bougiekabels
- Hier en daar een likje (hittebestendige) verf
- Wat schoonmaken en kabels netjes wegwerken
- Achterste stuk tin terug plaatsen
- Een losgekomen kachelpot terug vast zetten
- Nieuwe schroefjes in de tinware
Nu nog wachten op een nieuwe inspuitbocht voor de carburateur zodat die ook terug kan.
Ook de thermostaat die de kleppen van koelhuis bedient bleek defect te zijn, wordt ook nog vervangen.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Onze T2b Molly
dat ziet er weer netjes uit, ga zo door
kan je straks weer lekker toeren
kan je straks weer lekker toeren
Re: Onze T2b Molly
We zijn weer een weekje verder en ondanks het koude gure weer toch heel wat kunnen doen.
Ontbrekend stukje tinware van voorverwarming isolatie online kunnen vinden (zijn blijkbaar zeldzaam geworden) en geplaatst met nieuwe dichtingen:
De Carburateur inspuitbocht is ooit beschadigd geraakt met een tang en lekte sindsdien, deze is ook vervangen:
Nieuwe sproeierbezetting in de carb, dit wordt nog wat experimenteren, nu een X130 hoofdsproeier, 80Z luchtsproeier, 60 stationair:
Carburateur terug inbouwen en aansluiten:
Benzinetank ontluchting (correct) aangesloten:
Thermostaat vervangen:
Kleppen stellen:
Motorafdichting plaatsen:
Ik heb de olie nog wat moeten bijvullen, de startbatterij terug geplaatst en ben nu klaar voor de timing.
Voor de rest nog even wat kleine zaken controleren en hopelijk volgend weekend weer een draaiende motor !
Ben benieuwd !
Ontbrekend stukje tinware van voorverwarming isolatie online kunnen vinden (zijn blijkbaar zeldzaam geworden) en geplaatst met nieuwe dichtingen:
De Carburateur inspuitbocht is ooit beschadigd geraakt met een tang en lekte sindsdien, deze is ook vervangen:
Nieuwe sproeierbezetting in de carb, dit wordt nog wat experimenteren, nu een X130 hoofdsproeier, 80Z luchtsproeier, 60 stationair:
Carburateur terug inbouwen en aansluiten:
Benzinetank ontluchting (correct) aangesloten:
Thermostaat vervangen:
Kleppen stellen:
Motorafdichting plaatsen:
Ik heb de olie nog wat moeten bijvullen, de startbatterij terug geplaatst en ben nu klaar voor de timing.
Voor de rest nog even wat kleine zaken controleren en hopelijk volgend weekend weer een draaiende motor !
Ben benieuwd !
Re: Onze T2b Molly
Gisteren was de eerste start -sinds augustus 2017- een feit !
Het ging nog vrij vlot vond ik zelf, vanaf de 3de poging was die vertrokken.
Nog een hoog toerental door de choke en door de standaard carburateur instelling.
Dit weekend nog verder tunen, maar het lijkt me sneller dan verwacht in orde te komen.
De nieuwe banden liggen ook reeds klaar !
Het ging nog vrij vlot vond ik zelf, vanaf de 3de poging was die vertrokken.
Nog een hoog toerental door de choke en door de standaard carburateur instelling.
Dit weekend nog verder tunen, maar het lijkt me sneller dan verwacht in orde te komen.
De nieuwe banden liggen ook reeds klaar !
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Onze T2b Molly
dat klinkt weer goed in de oren, en met wat nieuwe schoenen kun je weer vele km`tjes rijden
Re: Onze T2b Molly
Zo, we zijn weer wat verder in de restauratie van ons busje.
Ook een kleine testrit gedaan dit weekend, motor draait prima.
Het probleem nu is stoppen, dus volgende punt op de lijst: de remmen.
Nieuwe banden staan er onder:
Velgen en wieldoppen (voor en na):
We plannen voor de eerste keer een grote roadtrip met ons zoontje deze zomer, we nemen het zekere voor het onzekere:
Nog wat olie bijvullen (bedankt voor het idee, had het eerder ergens gezien op dit forum, en werkt prima!):
Timing en carburateur op punt gezet, het is niet perfect, maar het klinkt toch prima:
Ook een kleine testrit gedaan dit weekend, motor draait prima.
Het probleem nu is stoppen, dus volgende punt op de lijst: de remmen.
Nieuwe banden staan er onder:
Velgen en wieldoppen (voor en na):
We plannen voor de eerste keer een grote roadtrip met ons zoontje deze zomer, we nemen het zekere voor het onzekere:
Nog wat olie bijvullen (bedankt voor het idee, had het eerder ergens gezien op dit forum, en werkt prima!):
Timing en carburateur op punt gezet, het is niet perfect, maar het klinkt toch prima:
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Onze T2b Molly
Maarrrr......wat meet jij met die multimeter?
I am Wouth and I approve this message.